Du tager sikkert en gang i mellem til messer eller netværksarrangementer.
Lige nu er der to vigtige arrangementer under opsejling i september, så her kommer lige et par hurtige fif, så du kan være velforberedt.
Når du vælger, om du skal deltage i en messe eller et netværksarrangement, bør du starte med at gøre dig klart, hvad du vil opnå.
Det gælder uanset, om du vil være gæst eller udstiller.
Sæt dig ét eller flere konkrete mål og læg en strategi, der sikrer dig, at dine mål bliver opfyldt.
Som messegæst kunne det f.eks. se således ud:
Mål:
1. Jeg vil have mindst fem forskellige sammenlignelige tilbud fra potentielle underleverandører.
2. Jeg vil have ny inspiration til mit salgsarbejde, der fører til mindst to nye salgstiltag.
3. Jeg vil afsøge mulighederne for at finde en samarbejdspartner til mit nye projekt.
Strategi:
1. Lav i punktform en kravsspecifikaiton til underleverandører og medbring den i 15 eksemplarer. Undersøg, hvilke udstillere på messen, der kan tænkes at kunne fungere som underleverandør. Besøg dem på messen, og dan dig et indtryk af, om de matcher dine forventninger. Noter dine umiddelbare indtryk i en notesblok, efter hvert besøg og gem visitkort, så du senere kan kontakte den samme medarbejder, som du mødte på messen. Aflevér din kravsspecifikation til de potentielle leverandører, som vækker tillid. Drop de, der ikke vækker tillid.
2. Udvælg de foredrag, workshops, rådgivningssessions og lignende, der giver dig den rigtige inspiration. Opsøg gerne foredragsholderen med konkrete spørgsmål bagefter. De fleste er glade for at kunne hjælpe dig. Vær åben om dine vanskeligeheder - det giver dig den bedste hjælp.
3. Forbered en elevatortale, hvor du kort præsenterer dit projekt og hvilke samarbejdspartnere, du har brug for. Hver gang du besøger en stand, leverer du din elevatortale og spørger, om de kender nogen, der kan hjælpe dig. Standholderne vil rigtig gerne gøre et godt indtryk, så mange vil med glæde henvise dig til nogen i deres personlige og faglige netværk.
Som standholder/udstiller kunne det f.eks. se sådan her du:
Mål:
1. x nye kunder, der hver køber for min. y kr.
2. x nye tilmeldte til mit nyhedsbrev.
3. Indsamling af x visitkort, som jeg efterfølgende kan følge op på.
Strategi:
1. Lav et supertilbud med relevant markedsføringsmateriale. Forbered salgstale. Husk at lytte til kundens behov.
2. Lav en "lokkekampagne" - f.eks. en konkurrence, som får folk til at tilmelde sig. Husk at overholde alle love og regler.
3. Medbring en kinabog og en stak papirclips. Lav en side med notater om din samtale med den enkelte messegæst, som du får vristet et visitkort ud af. Når du kommer hjem prioriterer du dem efter, hvem der er de mest sandsynlige potentielle kunder. Henvend dig telefonisk til hver af dem med et konkret, personligt tilbud, som ligger i naturlig forlængelse af jeres samtale.
Nu ved du, hvorfor du tager på messe.
Nu kan du efterfølgende evaluere og se, om du fik det med hjem, som du kom efter.
Hvis du ikke gjorde, kan du justere dine mål og din strategi før næste messe.
Jeg håber, vi ses på Iværk og Vækst 2010.
mvh Hans