Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Om os... hvad skal vi skrive?

6.679 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 June 2010

Mange hjemmesider har et menupunkt, der hedder "Om os", "Profil", "Firmaets navn" eller lignende.

Denne underside kan være meget vigtig, fordi den afslører virksomhedens selvbillede.
Derfor er det også vigtigt at tage aktivt stilling til denne sides indhold.

Når vi taler om sider eller undersider på nettet, er der især to spørgsmål, vi bør interessere os for:

1. Hvordan er brugeren kommet til denne side?
2. Hvad vil vi gerne have brugeren til at gøre nu?

Firmaets profilside vil i reglen blive fundet af brugere, der af den ene eller anden grund vil tjekke firmaet ud. Brugeren vil typisk være kommet til siden "med vilje" for at undersøge noget mere om netop dette firma. Det betyder, at du ikke skal forvente så mange brugere på denne del af din hjemmeside. Til gengæld kan du forvente en vis interesse fra de brugere, der kommer - og det kan have stor værdi.

Du har på denne side en sjælden mulighed for rent faktisk at formidle din virksomheds værdigrundlag til din bruger. Din primære interesse vil altså typisk være, at underbygge din virksomheds troværdighed i brugerens bevidsthed. Men du bør også sikre dig, at brugeren har lyst til at foretage sig mere på siden, når han er overbevist om dine fortræffeligheder.

Din præsentation:
Din præsentation bør være et positivt forvrænget spejlbillede af dit eget syn på virksomheden - tilrettet efter, hvordan dine kunder erfaringsmæssigt oplever den.

Hvis du har et enkeltmandsfirma, kan du opliste dine kompetencer og værdier. Gør det klart for kunden, om du f.eks. har lav pris eller høj kvalitet som salgsparameter.
Pak gerne det hele ind i en god og fængende historie. Hvis du har brug for at gøre din historie lang, så sørg for at placere de væsentlige pointer i toppen og i nogle underoverskrifter.
Hvis du har en webshop, bør du gøre meget ud af at signalere orden i sagerne, sikkerhed og tryghed på "Om os"-siden. Lov en masse, og sørg for at holde det. Jeg selv foretrækker at handle med virksomheder, hvor jeg nemt kan finde indehaverens navn (og gerne foto), fysisk adresse, cvr-nummer, forskelige certificeringer (e-mærket m.v.), brugervurderinger, osv. Alle disse troværdighedsskabende elementer bør være tilgængelige fra en webshops "Om os".
Er dit firma gammelt, kan det godt være spændende at beskrive firmaets historie. Hvis du gør det, så husk på, at det skal beskrives på en måde, så brugeren finder det interessant. Måske skulle du putte det ind som en underside under "Om os", så denne side ikke bliver så lang, så brugeren giver op.

Lad være med at skrive om din hamster, med mindre den er vigtig for brugerens forståelse af din virksomheds profil.

Brugerens handlemuligheder:
En knap til "forrige side" eller "tilbage" vil være en rigtig god idé, hvis din side er bygger op således at "Om os" kan nås via en hovedmenu. Din kunde er måske ved at købe otte tons hundefoder, men kommer lige i tvivl om, om du er til at stole på. Derfor klikkede han "Om os" og læste, hvor stor en hundeelsker, du er. Nu er han klar til at købe - så er det din opgave at sørge for, at han ikke skal hele den lange og trange vej igennem shoppen eller dit mere eller mindre umulige menusystem for at finde sin indkøbskurv igen.

Så direkte kontakt som muligt. Hvis du laver en mailformular, så sørg for også at give mulighed for at sende en almindelig mail - eller giv som minimum mulighed for at sende en kopi af mailen til sig selv. Hvis du jævnt tit er tilgængelig på chat - så lave en "online support". Men hold den kun åben, når den reelt er åben. En onlinesupport, der ikke svarer omgående er ikke blot værdiløs, men har negativ værdi i troværdighedsregnskabet. Telefonnumre er en selvfølge.

Hvis dit site har et bestemt hovedformål (f.eks. salg), bør det hele tiden være meget let og synlig adgang til hovedydelsen.

Sørg for links til forsiden.

Sørg for, at sidens topbar linker til forsiden.

Hvis du har en film om firmaet, skal den være tilgængelig her. Introducér den ordentligt, så din bruger har en reel chance for at vide, hvorfor han skal se den.

 

God fornøjelse med at skrive "om os" - og hvis din virksomhed kun består af dig selv - så undgå flertalsformen. Den er så pinlig.

Mvh Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op