Hvis du gerne vil sælge noget på din hjemmeside, skal du skrue den sammen, så den kommunikerer til læserens købskanaler.
Du skal opfylde læserens forventninger - og mere til.
Du skal sikre dig, at det er lettere at købe end at lade være.
Jeg snublede over et virkelig veludført eksempel i dag.
Det gratis antivirusprogram, AVG, laver en ny version. Der findes en gratis udgave og nogle forskellige betalte udgaver. Folk som har den gratis udgave får et link i deres virusprogram, der lover, at de nu kan få den nye version gratis.
Når du klikker på linket er du altså sporet ind på tanken "Jeg fortsat beskytte min computer så godt som muligt - og det skal være gratis."
Nu rammer du denne side: http://free.avg.com/ww-en/download?prd=afg#tba1
Siden holder, hvad den lover:
Du kan få den nye Free Edition.
Siden giver dig mere oven i:
Du kan GRATIS få Premium Edition (som du tidligere har valgt fra, fordi den kostede penge). Selvfølgelig i en prøveperiode, men alligevel gratis.
For at gøre det let for dig at vælge "rigtigt", er teksten skrevet med større typer og i et mere interessant layout på Premium-siden.
Desuden bruger AVG-folkene det stærkeste grafiske styringselement, pilen, til at rette dine øjne mod det "rigtige" valg.
Teksten på Free-siden er opsat lidt uoverskueligt - der er ingen punktopstilling, selvom teksten egentlig består af 2-3 punkter. På Premium-siden er de ekstra features benævt "Benefits" (fordele) - mens fordelene på Free-siden ikke har nogen benævnelse.
Dette er et eksempel på flot professionel kommunikation, som mange internethandlende kunne lære af.
Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?
Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.
Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.
Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer@kjers.com – så holder jeg dig opdateret.
Mvh Hans