Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
04 September 2009

I løbet af et par dage vil jeg komme med et blogindlæg, som mange har  efterspurgt.

I mellemtiden vil jeg fortælle lidt om det fortællemæssige kneb, "en cliffhanger".

Slutning af kapitel 1:
Vores helt er efter en masse strabadser havnet sammen med skurken på kanten af en klippe over en dyb slugt. Helten og skurken slås med de bare næver under den brændende sol. Blod, sved og tænder flyver omkring dem. Skurken samler sine sidste kræfter i et voldsomt slag, der kaster helten ud over kanten. I sidste øjeblik får helten fat i et to centimeter bredt fremspring på klippen, så han nu hænger med sine spjættende ben frit i luften. Det er et spørgsmål om tid, før hans fingre må give efter og kaste ham i den visse død.

Kapitel 2:
I New York lejligheden sidder heltinden og syr. (Lang beskrivelse af tråde, teknikker, syningens historie, hendes øjenbevægelser osv). ...

Først i starten af kapitel 3 vender vi tilbage til vores helt, der stadig kun har fire fingres kræfter mellem sig selv og en tur i lynelevatoren - vi hører dog kun lidt om hans smerte og angst, der i øvrigt ikke bliver mindre af, at skurken nu har fundet en stor kampesten, som han holder over heltens hoved. før vi bladrer til kapitel 4.

Forfatteren af ovenstående knaldroman har lavet en ægte clifhanger: Han har opbygget en spænding, som læseren vil kræve forløst, før han kan lægge bogen fra sig.

Vi behøver ikke helte og klipper for at lave velfungerende clifhangere i vores tekster.
I en endnu ikke udsendt pressemeddelelse for et datingsite, der har ændret på konceptet, lyder min overskrift: "Slut med dating". I manchetten fortælles det, at sitet er lukket - der skal simpelt hen ikke dates mere. Denne påstand skulle gerne vække interesse hos den journalist, som får pressemeddelelsen i hånden. Resten af historien handler så om, hvordan konceptet er ændret, og for at lukke rammen om historien, slutter jeg med at konstatere, at der nok vil blive datet alligevel.

Cliffhanger-virkemidlet bruges også ofte i reklametekster.
Et klasseeksempel er Facebookreklamen: "Er du x år, så har du vundet. Klik her og se din gevinst."
Eller de utallige "Du er nummer 1.000.000, der ser dette banner - klik og få din gevinst."
Der opbygges en spænding, som kun kan udløses ved at gå længere ind i reklamen.
Om denne form er etisk forsvarlig, må diskuteres et andet sted - faktum er, at cliffhangere viker.

Hvis din cliffhanger skal virke, er det nødvendigt, at spændingen er trukket hårdt nok op. Psykologisk set, skal din læsers behov for at få spændingen forløst overstige besværet ved at læse videre.

I går modtog jeg et brev fra Forbrugerombudsmanden.
Han har vurderet, hvorvidt mit blad, Gang i Thyholm og Sydthy, lovligt kan omdeles til folk med "Reklamer - Nej tak"-mærke på postkassen.
Brevet med afgørelsen fylder fire sider og består af følgende:

  1. Overskrift:
    "Forhåndsbesked – rubricering af bladet ”Gang i Thyholm & Sydthy” under de to nye nej tak-ordninger i Forbrugerombudsmandens retningslinjer om god markedsføringsskik ved omdeling af adresseløse forsendelser, november 2008, som revideret januar 2009"
    (en glimrende cliffhanger, idet det faktisk har en vis betydning for min virksomhed)
  2. Resumé af sagen inklusiv komplet gengivelse af mit seneste brev til Forbrugerombudsmanden (ca. 1 side)
  3. Gennemgang af grundlaget for vurderingen - tilsvarende den vejledning, som er at finde på nettet. (ca. ½ side)
  4. Afgørelse (ca. 10 linjer)
  5. Forudsætninger for afgørelsen samt gennemgang af andre regler( ca. 1 side)
  6. Sammenfatning inkl. gentagelse af afgørelsen.

I dette tilfælde har Forbrugerombudsmanden lavet en utilsigtet cliffhanger. Da spændingens forløsning er vigtig for mig, springer jeg straks til slutningen af brevet, hvor spændingen ikke bliver forløst. Det tvinger mig til at læse hele brevet grundigt igennem alene for at få den vigtigste information.
Hvis Forbrugerombudsmanden havde fået kommunikationsrådgivning af Kjers Kommunikation, ville afgørelsen fremgå af overskriften. Det giver ikke mening at bruge clifhangervirkemidlet i denne sammenhæng. Husk dette, hvis du f.eks. svarer på en klage fra en kunde. Cliffhangeren vil gøre klageren irritabel, hvilket i værste fald får ham til at misforstå dit svars hovedbudskab.
- i øvrigt faldt Forbrugerombudsmandens afgørelse ud til min fordel.

Kapitel 4-12 er et langt flashback, der forklarer hvordan helten og skurken, der egentlig var barndomsvenner er vokset i hver sin retning og nu er havnet her.

I kapitel 13 udløses spændingen: Helten falder ned og dør. Skurken stikker af med pengene og pigen.

Øvelse: Hvor mange cliffhangere er der brugt i dette blogindlæg?

Mit næste blogindlæg handler om .... - ja,  hvad mon det handler om?

Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer@kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op