Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Skriv til søgemaskinen

Skrevet af:
25. august 2009 | 3.299 Visninger | 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Før jeg tager hul på dette emne, har jeg en indrømmelse: Jeg er ikke søgemaskineekspert.
Der findes helt sikkert hardcore SEO-gutter, der kan præcisere det, jeg skriver her i en næsten uendelig detaljeringsgrad.
Faktisk har jeg skrevet tekster for flere af dem i forskellige projekter. Og de har ikke en helt ensartet opfattelse af, hvordan god søgemaskineoptimeret tekst ser ud.

I dette indlæg vil jeg derfor formidle, hvad jeg kan uddrage af forskellige SEO-eksperters holdnigner og tilbagemeldinger om søgemaskineoptimeret tekst.

Teksten på en hjemmeside er en del (og kun en del) af god SEO. Formålet med en søgemaskineegnet tekst er at gøre siden så interessant for søgemaskinerne som muligt og derved opnå de bedste placeringer i søgemaskinernes lister.
De algoritmer, som søgemaskinerne bruger og udvikler, fungerer lidt lige som hundeopdragelse. De belønner én type adfærd og straffer en anden. Hvis du vil have din søgeords-kiks, skal være opmærksom på følgende:

  1. Søgeord
  2. Søgeordstæthed
  3. Former og fejl
  4. Sidens karakter

Søgeord:
Før du skriver din søgemaskineoptimerede tekst, skal du beslutte, hvilke søgeord du vil optimere på. Du skal selvfølgelig vælge de samme søgeord, som du bruger i de andre SEO-discipliner. Du kan sagtens skrive en tekst med 4-5 søgeord, men jo flere ord du vil optimere på, des mindre søgeordstæthed får du.
Når du vælger søgeord, skal du sætte dig i din læsers sted og overveje, hvilke ord han vil søge efter for at finde dine sider.
Et godt eksempel stammer fra Amino i sidste uge:
En skærslipper vil søgemaskineoptimere og skal vælge søgeord. Man komme umiddelbart til at tænke på ord som "knivslibning", "slibe knive", "skærpning af kniv" osv. Men lad os lige overveje kundens situation: Han står med en sløv kniv, som han ville ønske var skarp. De fleste ville i den situation nok overveje at købe en ny kniv eller selv slibe den gamle. Hvis det står til troende, vil de gode søgeord f.eks. være: kokkekniv, Global, Raadvad, strygestål, knivsliber osv.
De forskellige søgemaskiner har forskellge værktøjer til at hjælpe dig med at finde de mest brugte søgeord, der relaterer sig til dine produkter og ydelser. Hos Google ligger søgeordsværktøjet under "Annoncer med Google" - "Adwords" - "Værktøjer".

Søgeordstæthed:
Søgeordstætheden beskriver hvor ofte et søgeord forekommer i teksten.
En søgeordstæthed på 20% betyder, at søgeordet forekommer som hvert 5. ord gennem hele teksten:
"Biler er bare vildt dejlige. Jeg elsker mine store biler. Mine fede biler kører godt."
En tekst med så høj søgeordstæthed bliver kluntet for mennesker. SEO-gutterne anbefaler en søgeorstæthed højst 5%, da for høj søgeordstæthed indbyder til straf fra søgemaskinens algoritme. Det giver plads til at skrive tekster med flere søgeord.

Former og fejl:
Husk at dine søgeord kan skrives i mange former.
Når man skriver verber (udsagnsord) som søgeord, bruger man ofte navneform, "At slibe", men husk også at bruge nutid i din tekst. Folk der søger på "hvem sliber knive" rammer ikke en tekst, der kun er optimeret til navneformen.
Når man skriver substantiver (navneord) som søgeord, bruger man både ental og flertal, "en kniv" og "knive". Teksten bør derfor indeholde søgeordet i både ental og flertal. Men hold dig til ubestemt form. Bestemt form, "kniven" og "knivene", er ikke så oplagte at indtaste i søgemaskinen.
Nogle ord bliver meget hyppigt stavet forkert. Hvis du skal skrive en søgemaskinevenlig tekst med sådanne ord, kan du have god gavn af at bruge både den rigtige og den forkerte stavemåde i teksten. I min egen blog om fundraising burde jeg måske også optimere på ordet fondraising - der er godt nok kun ca.170, der søger på dette ord på Google hver måned, men lur mig om ikke de alle sammen er danskere.
Hvis du skriver bevidste stavefejl ind på dine side, så vær opmærksom på, at dine menneskelige læsere også ser dem, og at de derved kan være med til at trække troværdighed ud af siden.

Sidens karakter:
Du har formentlig adskillige undersider på dit website.
Du kan godt lave nogle sider, som er mere rettet mod søgemaskinerne, mens andre sider er mere rettet mod dine menneskelige læsere. Men hold tungen lige i munden. For ringe tekst generer de mennesklige læsere, som jo er dem, der i den sidste ende skal købe dine produkter og ydelser.
Forsider og vigtige sider på dit site bør være rettet mod mennesker. Når du har skrevet den målgrupperettede tekst, kan du efterfølgende gennemskrive den med tanke på søgeordene. Måske er det oplagt at skifte enkelte ord ud med søgeord, og måske kan du omformulere en smule, så du får brugt alle relevante former af dine søgeord. Men tab ikke dit målgruppefokus.
Lange produktbeskrivelser, handelsbetingelser, baggrundsfortællinger osv. kan sagtens være mere søgemaskinerettede, når blot du sikrer dig, at den menneskelige læser stadig får et udbytte af at læse siden - og at han ved, hvad du vil have ham til at gøre, når han ikke gider læse mere (= lav en stor KØB NU-knap).

Søgemaskinerne bliver klogere
Søgemaskinerne er i takt med internettets udvikling blevet klogere og klogere. Algoritmerne bliver hele tiden videreudviklet og forfinet. Hvis en søgemaskine skal have succes, er det vigtigt, at den præsenterer sin bruger for de mest relevante sites først. Søgemaskinen forsøger altså at automatisere en efterligning af brugernes søgeadfærd, og det bliver de bedre og bedre til. Med tiden vil søgemaskinen forstå mere og mere af de tekster, den skal indeksere.
Så hvis du vil skrive langtidsholdbar søgemaskinerettet tekst, vil mit budskab være:

Skriv ikke til søgemaskinen. Skriv først og fremmest til din målgruppe!

 

Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer/kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer