Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil du i avisen? Hvorfor?

3.646 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
12 August 2009

Jeg skal nok senere skrive et blogindlæg om, hvordan du laver den bedste pressemeddelelse, men først vil jeg gerne have dig til at overveje noget:

Jeg møder mange virksomheder, som gerne vil nævnes i pressen.
Nogen måler endda, hvor mange spaltemillimeter, de har fået, og omregner det til annonceværdi i kroner.
Indimellem kan det godt få mig til at trække lidt på smilebåndet.

For hvorfor vil du som virksomhed egentlig gerne i pressen?
Jeg kan komme i tanker om tre grunde:

  1. For at øge omsætningen her og nu.
  2. For at styrke brandet - og øge omsætningen på længere sigt.
  3. For at vinde anerkendelse for det, man foretager sig.

Ad 1. Hvis du ønsker at øge din omsætning her og nu, skal du få pressen til at skrive om noget, som folk køber impulsivt. Eventuelt kan du fortælle om noget, som folk ikke vidste fandtes. Din fortælling får så folk til at ønske sig dette nye - og købe det.
Desværre - eller heldigvis, måske - beskæftiger medierne sig ikke så meget med produktintroduktioner. Du er derfor tvunget til at flette dit geniale produkt ind i en case-historie, der glider langt lettere ned. Desværre (for dig) fjerner det så fokus fra dit produkt, hvilket betyder, at der er langt større krav til "vigtigheden" af dit produkt, hvis det skal sælge på baggrund af en casehistorie.
Hvis du er heldig - eller dygtig - får du din historie ud i et rigtig stort medie. Så har du også gode chancer for et hæderligt salg.

Ad 2. Hvis du formår gang på gang at placere dig selv som ekspert på dit område, har det en positiv effekt for dit brand. Desværre kan denne effekt ikke måles. Den opstår ikke fra den ene dag til den anden, og den er så diffus, at den ikke kan analyseres ved en splittest.
Hvis du afsætter varer eller ydelser direkte via din hjemmeside, kan du godt vinde noget ved at have et godt tilbud forrest, når du er i medierne.
Vejen til ekspertstatus er - ud over at være ekspert - at du er dygtig til at udtrykke dig kort, præcist og overraskende.
Dine historier må gerne basere sig på statistik og fakta.
Men historien skal stadig have en interessant vinkel.

Ad 3. Hvis du bare vil i pressen for at nyde dit eget foto og fejre din egen tilstedeværelse i verden, skal du bare lave historier tit nok. Placer dig selv i nogle overraskende positioner. Lav events. Brug humor. Ring ind til radiokonkurrencer.  En hjemmeside nævnt i P3 om formiddagen får nemt 1000 hits, så sørg også for at være klar til at afsætte ét eller andet til de, der kommer forbi din hjemmeside.

Før du beslutter dig for at fortælle verden om dine fortræffeligheder, skal du altså gøre dig klart, hvad du ønsker at opnå.
Overvej, hvordan du skaber den historie, der bedst understøtter dit formål. Overvej også hvilke medier, der bedst opfylder dine behov. 
Og så skal du vide, at det ikke er en simpel sag at slippe igennem redaktionens nåleøje. Din indsats kan derfor være spildt - eller give gevinst.

Med denne viden i baghovedet, er du klar til at læse mit senere blogindlæg om pressemeddelelser.

 

Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer@kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Hans blogindlæg Skriv dig op