Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Vil du i avisen? Hvorfor?

Skrevet af:
12. august 2009 | 3.526 Visninger | 8 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Jeg skal nok senere skrive et blogindlæg om, hvordan du laver den bedste pressemeddelelse, men først vil jeg gerne have dig til at overveje noget:

Jeg møder mange virksomheder, som gerne vil nævnes i pressen.
Nogen måler endda, hvor mange spaltemillimeter, de har fået, og omregner det til annonceværdi i kroner.
Indimellem kan det godt få mig til at trække lidt på smilebåndet.

For hvorfor vil du som virksomhed egentlig gerne i pressen?
Jeg kan komme i tanker om tre grunde:

  1. For at øge omsætningen her og nu.
  2. For at styrke brandet - og øge omsætningen på længere sigt.
  3. For at vinde anerkendelse for det, man foretager sig.

Ad 1. Hvis du ønsker at øge din omsætning her og nu, skal du få pressen til at skrive om noget, som folk køber impulsivt. Eventuelt kan du fortælle om noget, som folk ikke vidste fandtes. Din fortælling får så folk til at ønske sig dette nye - og købe det.
Desværre - eller heldigvis, måske - beskæftiger medierne sig ikke så meget med produktintroduktioner. Du er derfor tvunget til at flette dit geniale produkt ind i en case-historie, der glider langt lettere ned. Desværre (for dig) fjerner det så fokus fra dit produkt, hvilket betyder, at der er langt større krav til "vigtigheden" af dit produkt, hvis det skal sælge på baggrund af en casehistorie.
Hvis du er heldig - eller dygtig - får du din historie ud i et rigtig stort medie. Så har du også gode chancer for et hæderligt salg.

Ad 2. Hvis du formår gang på gang at placere dig selv som ekspert på dit område, har det en positiv effekt for dit brand. Desværre kan denne effekt ikke måles. Den opstår ikke fra den ene dag til den anden, og den er så diffus, at den ikke kan analyseres ved en splittest.
Hvis du afsætter varer eller ydelser direkte via din hjemmeside, kan du godt vinde noget ved at have et godt tilbud forrest, når du er i medierne.
Vejen til ekspertstatus er - ud over at være ekspert - at du er dygtig til at udtrykke dig kort, præcist og overraskende.
Dine historier må gerne basere sig på statistik og fakta.
Men historien skal stadig have en interessant vinkel.

Ad 3. Hvis du bare vil i pressen for at nyde dit eget foto og fejre din egen tilstedeværelse i verden, skal du bare lave historier tit nok. Placer dig selv i nogle overraskende positioner. Lav events. Brug humor. Ring ind til radiokonkurrencer.  En hjemmeside nævnt i P3 om formiddagen får nemt 1000 hits, så sørg også for at være klar til at afsætte ét eller andet til de, der kommer forbi din hjemmeside.

Før du beslutter dig for at fortælle verden om dine fortræffeligheder, skal du altså gøre dig klart, hvad du ønsker at opnå.
Overvej, hvordan du skaber den historie, der bedst understøtter dit formål. Overvej også hvilke medier, der bedst opfylder dine behov. 
Og så skal du vide, at det ikke er en simpel sag at slippe igennem redaktionens nåleøje. Din indsats kan derfor være spildt - eller give gevinst.

Med denne viden i baghovedet, er du klar til at læse mit senere blogindlæg om pressemeddelelser.

 

Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer/kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Læs også


Kommentarer

omar   den 12-08-2009 kl. 21:50

super tanke gods hans!!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Keld   den 13-08-2009 kl. 18:00

Godt indlæg.

Jeg var i Sverige og så kom der en helikopter på camping pladsen. Vi fik en rundflyvning og jeg bliv stillet et par spørgsmål og kom en en lokal avis. Ikke noget med at sige www.bricksite.com/no_money så det gav ingen reklame.

Det er også vigtig at se på om det er lokalt eller landsdækkende medie. Reklamen skal passe til målgruppen.  

Er kommentaren brugbar? 0 0
Inga L. Selmer Hammer   den 21-07-2010 kl. 14:04

Det lyder som en rigtig god idé.

Det er ikke nok, at man kan skrive. Det er måden altså, at man gør det på, der gør udslaget. Frit citeret efter en gammel revyvise.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ingebjørg Huus   den 21-07-2010 kl. 15:19

Jeg mener at det bedste man kan gøre for sig selv og sit brand er at give verdi til leserne.Gi dem det de vil have. Er indholdet af det du skriver fyldt af verdi, skabes tillid og man får lyst til at læse mere af hvad du skriver. Der igennem bygges integritet og troværdighed, så er det stor sannsynlighed for at man vil købe et produkt du anbefaler...den gode cirkel :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Biz Doktor   den 21-07-2010 kl. 17:51

Super indlæg!

Des mere man selv laver af materiale til journalisten / avisen, des bedre chance for at komme med i mediet.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jens Povelsen   den 26-07-2010 kl. 22:42

Tja-bum-bum - er der ikke noget med, at business-redaktionen på de fleste seriøse dagblade får ca. 40-50 pressemeddelelser - DAGLIGT! Og de fleste ryger direkte i papirkurven - UÅBNET!

Alternativ: Find frem til den journalist, du vil give den gode historie. Er den rigtig god, kan du nemt risikere, at journalister fra andre medier følger trop - HELT AF SIG SELV!  

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation   den 03-08-2010 kl. 00:01

Kære presse. Vil du ikke nok give min virksomhed noget positiv omtale, så jeg kan omsætte

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation   den 24-03-2011 kl. 16:04

Kære presse. Vil du ikke nok give min virksomhed noget positiv omtale, så jeg kan omsætte

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer