Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2. person er 1. person

9.268 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 August 2009

Når man i gramatikken taler om 1. person, mener man "jeg" i ental og "vi" i flertal. 2. person er "du" og "I", mens 3. person er "han, hun, den, det" og "de". Dertil kommer et væld af andre former.

I virksomhedens kommunikation skal vi imidlertid ikke tænke på 1. person først. Her kommer 2. person først.

Når jeg læser materiale fra en anden virksomhed er mit automatiske udgangspunkt "Hvad kan de gøre for mig?"
Derfor skal vi som professionelle kommunikatører altid have budskabets modtager i fokus først.

Når vi skriver en professionel tekst, skal vi starte med at danne os et billede af den typiske læser. Teksten skal så tage sit udgangspunkt i, hvad denne typiske læser har behov for eller ønske om at vide.

Der findes mange metoder til at styrke sit målgruppefokus. En simpel metode er visualisering, som f.eks. kan gøres sådan her:

  1. Beskriv gennemsnitspersonen fra din målgruppe. Alder? Indkomst? Familieforhold? Køn? Interesser? Uddannelse? Andet væsentligt?
  2. Tegn et billede - eller find ét på nettet. Skriv nogle stikord på billdet, så du gør det så personligt som muilgt (f.eks.: John, 43 år, gift med Susanne, har Mathias på 16, Jonas på 14 og Maria på 8 år, bor i parcelhus i Kolding, arbejder som funktionær i speditionsbranchen (skriv gerne et bestemt firma), har en Passat, Susanne har en gammel ford Ka, stemmer oftest på Venstre, men ovejer DF, osv.
  3. Montér billedet i en ramme og placér den ved siden af din computerskærm.
  4. Skriv så dit budskab til John. Når du går i stå i teksten, kigger du på John og "hører" hvad han spørger dig om.
  5. Når teksten er færdig, lader du den ligge et par timer - så "omdanner" du dig selv til John. Brug måske et kvarters tid på at gøre noget af det, som John nyder. "Tag Johns briller på". Når du nu er "blevet" John, læser du din tekst igen. Er der noget, du er ligeglad med? Er der noget du ikke fatter? Er der noget du gerne vil vide mere om?
  6. Bliv dig selv igen, og gør teksten færdig.

Mange virksomheder kommunikerer professionelt med flere forskellige målgrupper. Det kræver flere forskellige skrivestile. Tegn derfor ét billede af gennemsnitspersonen for hver målgruppe, og vær bevidst om, hvem du skriver til, hver gang du skriver. 

"Jamen vores målgruppe består af alle kvinder og mænd mellem 15 og 65," lyder en typisk indvending, "Hvad gør jeg så?"

Jeg har almindeligvis to forskellige svar til det spørgsmål:

  1. Nej, du har ikke én målgruppe, men flere. Segmentér dine modtagere, og kommunikér præcist udfra den enkelte målgruppes tilgang til din virksomhed. Janne på 16 og Edna på 65 løser ikke den samme opgave ved at købe en mobiltelefon. Hvis du ikke er i stand til at lave ét billede af din typiske gennemsnitslæser, er din målgruppe for bred.
  2. Hvis du insisterer på, at alle i din (alt for brede) målgruppe skal have den samme information, er det fristende at skrive lidt til hver af dem. Da din målgruppe måske reelt består af 6 forskellige målgrupper, medfører denne strategi næsten automatisk, at alle læsere bliver udsat for ca. 5/6 ligegyldig tekst (som er skrevet til de andre målgrupper), hvilket får langt de fleste til at stå af. I stedet skal du finde deres fælles træk og kommunikere til det (og kun det). IKEA gør det genialt i deres ellers så udskældte brugsvejledninger: Så få ord som muligt - stiliserede tegninger - ikoner - tal. Dét er massekommunikation til en bred målgruppe i sin yderste konsekvens. Forsimpling er nøgleordet.

Hvorfor har jeg så skrevet disse blogindlæg i 1. person flertal? Burde jeg ikke have skrevet dem i 2. person ental eller måske 2. person flertal?
Den form, jeg skriver i, afslører min intention. Hvis min sande intention var at skabe og formidle en kommunikationsmanual, ville 2. person have fungeret helt fint.
Når jeg alligevel skriver "vi", inkluderer jeg dig, kære læser, og mig selv i den samme gruppe. På den måde bør du komme til at føle et fællesskab med mig, og jeg fremstår som en venlig medspiller. Det burde betyde, at du har et mere positivt billede af mig, når du næste gang har brug for en kommunikationsydelse - og så køber du den hos mig. Denne effekt er naturligvis ødelagt, nu hvor jeg har afsløret den...
(Jeg må vist hellere forberede et indlæg om de forskellige tiltale-/omtaleformers fordele og ulemper)

 

Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer@kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Hans blogindlæg Skriv dig op