Mit hjem er indrettet sådan, at man fra indgangen kan gå til venstre ind i stuen eller til højre ind i resten af huset.
Når jeg tager imod mine gæster, viser jeg dem venligt ind i stuen eller lader dem følge mig ind i køkkenet, hvis det er dér vi skal hen.
Sådan skal vores hjemmesider også fungere.
Hjemmesiden er virksomhedens hjem, og som værter er det vores pligt, at vise vores gæster rundt i hjemmet på en måde, så de føler sig godt tilpas og ikke er i tvivl om, hvordan de skal gebærde sig.
Som i al anden kommunikation er det væsentligt at få overført budskabet så præcist som muligt til modtageren.
Hvis man arbejder med forskellige målgrupper, må man derfor ofte bruge hjemmesidens forside til at sortere målgrupperne. Nykredit gør det ret effektivt på deres forside http://www.nykredit.dk/, som primært er rettet mod privatkunder, der derfor har direkte adgang til de væsentligste funktioner fra venstremenuen, mens erhvervskunder ikke er i tvivl om, at de nok skal klikke på ét af de to steder, hvor der står Erhverv.
Et væsentligt segment blandt Nykredits gæster er potentielle kunder. Derfor er den mest iøjenfaldende plads reserveret til hvervekampagner, der blinker og tiltrækker sig opmærksomhed. Daglige brugere af siden ved godt, at de finder "Log in" øverst til højre.
Hos http://www.wupti.com/ har man ikke behov for at sortere modtagerne. De skal bare købe noget i en fart. Derfor er forsiden fyldt med tilbud, og menuen lader os meget hurtigt finde netop den dims, vi faldt for i papir- eller tv-reklamen. Når vi klikke på ét af tilbuddene, får vi straks mulighed for at lægge dimsen i indkøbskurven via en tydelig, orange knap. Desuden får vi vist et par lignende tilbud, så vi kan vælge et andet prodkut, hvis det passer os bedre.
I begge disse tilfælde tager vores vært os kærligt ved hånden og leder os den direkte vej til kassen.
De af os, der gerne vil læse betalingsbetingelser og lignenden tungere kommunikation, må selv gøre en indsats for at finde det.
Hos http://www.kjers.com/ er man tydeligvis mest interesseret i sig selv, og man kunne have godt af at læse dette blogindlæg grundigt mange gange.
Når du kommunikerer på din virksomheds hjemmeside, skal du med andre ord vide præcis, hvad du vil have dine læsere til at foretage sig, når de har læst det, du har skrevet. Det gælder for hver eneste underside.
Prøv at gennemgå din virksomheds hjemmesides undersider én af gangen og stil dig selv følgende spørgsmål:
1. Hvad er denne sides hovedbudskab?
2. Hvem vil læse denne side og hvorfor?
3. Hvad ønsker du, at læseren skal gøre, når han har læst siden - er dette den mest oplagte mulighed?
Hvis du er i færd med at bygge en side, kan du med fordel stille dig selv disse spørgsmål allerede, når du tegner sidens arkitektur.
Hvis du vælger at give dine læsere mulighed for at kommentere - og det er ofte en rigtig god idé - mister du selvfølgelig noget af kontrollen. Til gengæld vinder du masser af goodwill og fællesskabsfølelse hos dine læsere - og det er ikke så dårligt. Og hvis du sætter de rigtige temaer i gang på din side, får du også de rigtige svar - www.amino.dk er vel et godt eksempel på dette.
Der er dog en væsentlig forskel på hjemmekommunikation og hjemmeSIDEkommunikation. Herhjemme er jeg og mine gæster fælles om at styre kommunikationen. På hjemmesiden bestemmer jeg.
Velkommen til min blog - køkkenet er til højre, men du kan klikke her for at se mine andre indlæg.
Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?
Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.
Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.
Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer@kjers.com – så holder jeg dig opdateret.
Mvh Hans