Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Gør dine ideer til vækst

1.172 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 June 2011

Jeg kender godt det blik, jeg fik af en  iværksætter i sidste uge, da jeg spurgte om, hvilken retning er din virksomhed på vej i? Hvilke resultater går du efter?
Et blik der siger mere end alle de ideer, der fløj ud af hendes mund.  Alle de smukke ord der kommer hurtigere, end jeg selv i stikordsform kan følge med.

Ord og ideer der er så sprællevende fordi de serveres med begejstring. Ligesom et solmodent jordbær der frister i sommer varmen, når det hænger på den tynde grønne stængel, der svajer af jordbærtes kraft.

Det er noget du kan som iværksætter, det bobler rundt i den øverste etage med sprudlende ideer. Mere eller mindre geniale. Igen kender deres sande værdi og vækstpotentiale, før de, som en anden gave er pakket ud, nærmere studeret OG taget i brug.

Ligesom en funklende legetøjsracerbil med fjernbetjening. Der står i æsken fra fabrikken. Snøret ind i masser af stift gummibelagt ståltråd. En bil der har alt hvad en ung knægt kan drømme om, øjnene stråler som var de stjernekastere. Men den bliver aldrig taget i brug.

Fordi lige efter ideerne, kommer alle hverdagens opgaver, overspringshandlingerne og bekymringerne om alle mulige udfordringer, som kunne stå i vejen for ideen.

Hvad nu hvis… det går galt? Hvad nu hvis… det går godt?

Er den ide nu også så god?

Kan den virkelig flytte noget på omsætningen?

Hvem er jeg til at sætte denne ide i søen? Har jeg tid til det? O.s.v. Fortsæt selv listen…


Hvorfor er dette hæmmende?


Det har du nok gættet. Det er det fordi ideerne sjældent bliver til vækst. De bliver ved luftige tanker, som stagnerer. Øjnene der lyser som en stjernekaster bliver slukkede. I stedet for at kommer ud og flyve, bliver de glemt eller udskudt på ubestemt tid.

Ideer er jo komplet værdiløse, indtil du handler på dem, bringer dem ind i en kreativproces, gør dem til virkelighed, transformere dem – så de skaber vækst eller gennembrud.

Hvad kan du gøre i stedet?


#1. Skriv dine ideer ned.

Din hjerne er bygget til at få ideer. Den er ikke bygget til at huske på dem. Din hjerne arbejder nemlig efter princippet USE OR LOSE. (brug eller smid væk)

Så hvis ikke du bruger dine ideer, ja så bliver de glemt. Derfor er det ULTRA vigtigt for din udvikling, at du skriver ideerne ned efterhånden som de kommer til dig. (På natbordet er et genialt sted til en blok, så du kan skrive i det øjeblik du vågner op med hovedet fuld af ideer efter at det ubevidste har været i gang)

#2. Lav en idékasse.

Det kan være en A4 kuvert, en kurv, en kassettebox eller en glasbowle, vær kreativ. Her putter du ide sedlerne i, når du har skrevet dem.

Beslut dig for hvor ofte du vil tømme din idékasse.  Ex. hvert kvartal, en gang om måneden eller hver 14. dag, alt efter hvilken virksomhed du driver, og hvor meget du er afhængig af udvikling og kreative ideer (for de fleste er det afgørende at skabe udvikling)

#3. Vælg ud.

Vælg de ideer du har mest energi på, dem som taler til dit hjerte. Det du vil ELSKE at udføre. Ideerne skal matche dine værdier (forretningsparametre) og være i overensstemmelse med din vision.

Kend dit: HVORFOR skal denne ide ud at flyve. Dybest set, hvad tror du, at du (og andre) får ud af det?

Glæder mig hvis du gør ideer til vækst. 

Ønsker dig succes hver dag

Kirsten Solvej

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kirsten skriver Skriv dig op