Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

6 måder at vinde troværdighed ved kunder, når du ikke har nogle salg endnu.

1,193 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 June 2019

Dette indlæg henvender sig til start-ups eller nyere webshops, som måske ikke har et konstant flow med kunder på siden. Det kan også bruges som inspiration til etablerede webshops, der ønsker inspiration til, hvordan hjemmesiden kan optimeres til flere salg til nye kunder, der ikke kender webshoppen i dag.

Udgangspunkt for dette indlæg:

Forestil dig, at du går ind på en ny webshop for første gang. Du har måske fundet hjemmesiden på Google, fordi de havde præcis den støvsugermodel, du har ledt efter. Du kender dog ikke virksomheden, deres geniale leveringsproces efter købet og deres dedikation til kundeservice. 

Som mange andre kunder vil du søge efter erfaringer fra tidligere kunder eller lede efter indikationer for, at denne side faktisk er reel.

Sidstnævnte er noget af det, som webshopejere glemmer, når de starter en ny webshop eller når der ikke kommer salg på siden. Men når siden er helt ny, og der har været begrænset salg på siden, så vil der ikke være mange anmeldelser af webshoppen fra tidligere kunder og generelt ”social proof”.

Hvordan giver man så sin troværdighed til kende ved de besøgende? Det er en udfordring, som alle nye webshops skal tage stilling til.

Troværdighed hos kunder er det sværeste at opnå, når du ikke har kunder i forvejen.

Så, dette kræver at du har kunder, før du finder nye. Heldigvis findes der nogle måder at få de første kunder på, som ikke handler om tidligere købere, men nogle fremhævninger og tiltag du kan lave for at opnå troværdighed.

 

1) Vis virksomheden handler med mennesker – ikke et IT-system eller forretning

Vi mennesker vægter tryghed højt, når der handles. Når vi besøger en virksomhed, som vi ikke kender til i forvejen, bliver vi meget skeptisk fra start. En god måde at overkomme denne udfordring kan lade sig gøre ved at vise virksomhedens menneskelige side – og ikke altid kommercielle.

Derfor vil jeg anbefale, at du viser ansigt at virksomheden, altså mennesker, der står bag. Det virker især godt, hvis det er nogle produkter, du selv har designet eller stået bag. Så kan du bruge det til at skabe endnu større værdi til produktet.

Et eksempel kunne også være at vise et billede af virksomhedens ansatte. Hvis det kun er dig selv, så fremhæv det. Det kunne være på ”om virksomheden”-siden.

Eksempel taget fra Shapingnewtomorrow.dk.

 

2) Skriv relevant indhold på siden, som interesserer dine kunder

”Content”, på dansk ”indhold”, kan være en af de stærkeste redskaber til at skabe troværdighed og værdi til kunderne. Her får du mulighed for at introducere virksomheden på en mere indirekte måde, fordi du skaber interesse hos den potentielle kunde.

Indhold kan gøres på flere forskellige måde. Det kan være produkttekster, det kan være blogindlæg omkring relevante emner og lignende. Det vigtigste er at være konstant i måden, man gør det på. Vælger du eksempelvis at etablere en blog på siden, så er det vigtigt at være konstant i, hvor tit der lægges indhold op. Ellers giver det modsatte effekt.

Indhold kan være med til at give læseren indtrykket om, at webshoppen eller virksomheden har viden og ekspertise til at forhandle produktet eller servicen. Vær åben for at dele viden og tips ud.

Det kan være, at du sælger lædersko. Lav gerne nogle artikler omkring, hvordan læder bør behandles før brug, ved skader mv. Det giver et indtryk af kvalitet. 

3) Vis dine kunder, at deres sikkerhed er noget, du vægter højt 

Når man taler om sikkerhed for kunden, så kan man se det på mange forskellige måder. Det kan være helt grundlæggende elementer, som betyder noget for sikkerheden. Du kan bruge denne tjekliste til at se, om du har de mest basale sikkerhedselementer på siden:

1) SSL-certifikat på hjemmesiden

2) Fremvisning af de betalingskort, du tager i mod

3) En privatlivspolitik, hvor du vægter kundernes sikkerhed højt

4) Leveringsbetingelser og krav, som kunden kan sætte dig op på

5) Returret for kunderne, såfremt de fortryder deres køb

6) Tilbyde Paypal – Det giver kunderne sikkerhed for det beløb, det betaler for at refundering har en velkendt proces

 

4) Fremhæv din returnerings- og fortrydelsesbetingelser

Er du en ny webshop eller vil give kunderne en sikkerhed ved at handle ved dig, kan det være en stor fordel at fremhæve processen, hvis de fortryder deres køb. I sær i tøjbranchen, som vi har stor indsigt i hos Grafikr, ved vi, at returretten/fortrydelsesbetingelserne vægtes højt.

Derfor bør man placere disse betingelser, så de er tilgængelig i forbindelse med købet. En af vores kunder har gjort det godt, som har fremhævet det således:

  

5) Vær tilgængelig – Chat

Nogle kunder kan være i tvivl om noget i forbindelse med sit køb på siden. Kræver det så, at de skal sende en e-mail eller ringe inden for åbningstid, kan det betyde, at det er for besværligt at få svar, og derfor går til konkurrenten i stedet.

Det vil man gerne undgå, og der findes en måde at løse det på. Man kan selvfølgelig være tilgængelig på telefon, men det er ikke alle, der ønsker/vil ringe ind til virksomhedens kundeservice. De ønsker måske blot at skrive. Derfor kan en chat være løsning på dette.

Der er dog en grundlæggende regel, såfremt man vælger at indføre en chat. Tilgængelighed. Hvis du ikke er tilgængelig, og du står som ”offline” i din chat, vil det give modsatte effekt. Nemlig, virksomheden er ikke tilgængelig, når kunderne har brug for det.

Det er ikke fordi, du skal være online hele tiden, men faste åbningstider i chatten kan være fordelagtigt, fordi det kræver mindre. Derfor kan du eksempelvis have åbningstider lignende dette:

Kundeservice telefon: 09.00 – 16.00

Chat: 09.00 – 20.00

Lunar way er en virksomhed, der har stor succes med dette. Det kræver også, at man sætter tid af til det eller strukturere det. Se gerne deres eksempel her: https://lunarway.com/da/hjaelp
 

6) Få læst korrektur på dine tekster 

Noget af det, som kan skræmme kunder væk hurtigst, er tekster, der ikke er læst korrektur på. Det skaber utryghed og usikkerhed om, virksomheden er reel. Det lyder egentlig nemt og simpelt, men bør prioriteres højt. Det er en simpel opgave – og nem at outsource. Sidder du som ene person i virksomheden og skriver tekster, vil jeg anbefale at få en skarp grammatisk bekendt eller samarbejdspartner til at læse tekster i gennem for fejl eller formuleringer.

Det er en opgave, som kræver meget lidt, men kan ”dræbe” salget på siden, hvis de potentielle kunder føler sig utrygge.

Dertil vil jeg også anbefale at tjekke links i gennem for eventuelle fejl, der kan lede til 404-fejl. Du kan bruge flere forskellige online tools til at søge fejlene for dig, så du slipper for manuelt at teste links. Det kan give dig et overblik på 2-3 minutter over, hvor du bør gribe ind.

Link til et tool: https://www.brokenlinkcheck.com/

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kiranan blogindlæg Skriv dig op