Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Kiranan Luxmy fra Grafikr ApS Sådan optimerer du brugervenligheden på din webshop

Sådan optimerer du brugervenligheden på din webshop

2.188 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 January 2018

Jeg har valgt at lave en liste over en lille del af de mange muligheder for at optimere brugervenligheden på en webshop. Det burde være et fokuspunkt for flere webshops. Måske har du de fleste af dem i orden, men måske kan du blive inspireret til at optimere brugervenligheden endnu mere.

Jeg håber, at jeg måske belyser nogle områder, du ikke har tænkt over. Der er mange flere punkter, jeg kunne tage med, men jeg har valgt at fokusere på disse. Har du flere gode råd, så håber jeg, at du vil dele dem med de andre og jeg i kommentarsporet.

Søgemodul

Det er et must-have. Det er ikke alle besøgende, der finder din logistisk på hjemmesiden nem nok. De foretrækker måske bare at søge efter et brand, et produkt eller produkttype og herefter få en oversigt over det. Derfor er det også vigtigt, at søgeresultaterne ser behagelig og overskuelig ud.

Jeg har oftest set, at nogle undlader søgefeltet helt, fordi ”det ikke lige passer ind i designet” eller ”den kommer til at fylde for meget”. Flere gange har jeg kunne konstatere overfor mine kunder, baseret på data, at det er en afgørende faktor på deres webshop og ikke kan undværes.

Så få klik som muligt

Det skal tage så få klik, som muligt, før man foretager sig et køb på webshoppen. For hvert step ekstra, man tilføjer, vil man tabe kunder. Det er ikke en teori, men reel data. Sørg for at have det i tankerne, inden du vil ændre strukturen på webshoppen.

Indkøbskurv synlig overalt

Det er utrolig vigtigt, at indkøbskurven ikke er noget, man skal lede længe efter. Derfor har jeg altid en tommelfingerregel, der går ud på, at man skal kunne se indkøbskurv et sted, uanset hvor man er på siden. Det gælder selvfølgelig også, hvis man ruller ned på siden, at kurven som minimum kan ses udover navigationen.

Call to action knapper, der skiller sig ud

Vi vil alle bestemme, hvordan vores kunder skal navigere rundt på siden. Derfor er det også afgørende, at vi hjælper dem på vej. Det kan man gøre ved at lave call-to-action knapper, hvor det er nødvendigt, at de skal gøre en bestemt handling.

Lad os antage, at man driver en webshop. Den besøgende kommer ind på en produktside, hvor knappen ”Læg i kurv” falder i med resten af designet og ikke fremgår tydelig nok. Her vil det give positive resultater, hvis man udvider sig farveskema med en farve mere, som bruges alene til at ”guide” den besøgende rundt på siden, som man ønsker, det skal ske.

Forenkl checkout-processen

Jo flere felter kunden skal udfylde, desto flere vil ryge af under købsprocessen. Derfor bør du holde dig til at så få felter som muligt. En fejl, som jeg kan fremhæve, er at nogle webshops som standard har muligheden for at indtaste en faktureringsadresse og forsendelsesadresse. Fjern forsendelsesadresse og lav i stedet muligheden: ”Klik her for at vælge alternativ leveringsadresse”. Så vil ingen udfylde den som standard, medmindre det er nødvendigt.

Det betyder også, at det er en rigtig god ide, at kunden ikke nødvendigvis skal oprette sig som bruger på hjemmesiden for at handle. Det tilføjer et langtrukken step, som kan betyde, at salget går tabt.

Hjælp kunden med at finde lignende produkter

Jeg bliver meget positiv, når jeg ser, en webshop har relaterede produkter/lignende produkter. Mange gange bliver jeg bare irriteret over, at de relaterede produkter ikke giver nogen mening i forhold til det produkt, jeg kigger på. Dermed har den lige pludselig ikke nogen effekt.

Sådan kunne man sætte det op:

Du har en webshop, hvor du sælger hundefoder. Her kan du sælge hundeskåle til i relaterede produkter.

Du har en webshop, hvor du barberskrabere fra Gillette. Her kan du sælge ekstra blade med til.

Du har webshop, hvor du sælger computermuse. Her kan du sælge mussemåtter til.

Dermed giver dit mersalg faktisk mening for kunden, fordi det har relevans i forhold til det produkt, de er i gang med at købe. Samtidig får du muligheden for at sælge mere.

Gør det klart for kunden, hvad du kan tilbyde ekstraordinært

Det er ikke alle, som vil konkurrere på prisen. Derfor er vi nødt til at fremhæve det, som vi gør ekstragodt i forhold til konkurrenterne eller, hvad vi vil gøre ekstra for netop dig. Det skal altid være tydeligt på siden og skal ikke tage for lang tid at læse/forstå.

Er dit produkt udsolgt?

Det må simpelthen ikke ske. Du mister kunden med det samme, selvom du potentielt kunne lave et salg.

Du kan holde på kunden ved at gøre dem opmærksomme på, at varen ikke er på lager lige nu, men vil blive afsendt, når den kommer tilbage. Du kan også tilføje en funktion til din webshop, hvor kunden får en e-mail, når varen er på lager igen. Det giver i det mindste chancen for at holde på kunden fremfor at miste salget med det samme.

Den ultimative brugervenlighedstest

Find 10 personer, som du ikke kender. Det kan være, at du sætter dig et sted i offentligheden, hvor der andre til steder. Du skal forberede en handling på forhånd, som du ønsker at teste. Lad disse 10 personer foretage den handling, du ønsker. Du må hverken sige, pege eller gøre noget undervejs. Du skal bede dem om at tænke højt. Læg mærke til, om der er noget, som forvirrer dem og noter det ned.

Når du har kørt alle 10 i gennem, så tjekker du noterne i rolige omgivelser. Er der en udfordring, som går igen ved flere, så har du allerede en checkliste, du skal kigge på med det samme.

Og ja.. Folk vil gerne hjælpe og synes, det er spændende at prøve det af. Prøv det – du vil med garanti få et helt andet syn på din webshop efterfølgende.

Til sidst: Test, test, test!

Det er virkelig vigtigt, at når du har en ide til optimering, at du ikke blot implementere det uden at følge op på det efterfølgende. Derfor kan jeg klart anbefale splittest for at se, om det reelt performer bedre. Det er ikke nødvendigt, at man laver et komplet redesign hver gang. Det kan være en enkelt tekst på en knap, man tester på eller en farve.

Men har du ikke testet før, så er det bare med at komme i gang i dag!

Det var blot nogle af de punkter, som du kan tage et kig på i dag. Jeg kunne lave listen med over 100 punkter, men dette kan være en kickstarter på din optimering af brugervenlighed.

 

God fornøjelse.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kiranan skriver Skriv dig op