Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

10 elementer, der øger trust på din hjemmeside eller webshop

2,990 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 July 2017

Jeg har valgt at sætte fokus på ”trust”, fordi det er en afgørende faktor online i dag. Vi har kun få sekunder til at overbevise de besøgende om, at de skal blive på siden. Mennesker er flokdyr og søger tryghed. Det gælder også online.

Følgende 10 punkter mener jeg er med til at skabe trust på din hjemmeside eller webshop:

 

1)   Billeder af virksomheden/Videoer af virksomheden

2)   Kundeanmeldelser

3)   E-mærket

4)   Kendte logoer på siden med relevans

5)   Tydeligt telefonnummer

6)   Tydelige bullet points

7)   FAQ

8)   Brugervenligt webdesign

9)   SSL

10)  Live chat – som er ONLINE

 

Billeder af virksomheden / Videoer af virksomheden

Det er noget, danske og internationale virksomheder er blevet endnu bedre til i 2017 og ser ud til at have mere betydning i fremtiden. De besøgende er blevet mere kritiske, når de handler på nettet og mærker trust, som det første når de lander på siden. Derfor har man også kun få sekunder til at give dem det. En god ide vil være, at have en video eller billeder af personalet, da det giver indsigt i virksomheden.

 

Kundeanmeldelser

Social proof – det er et must have på ens hjemmeside eller webshop i dag. Andres tanker og vurdering af virksomheden påvirker købsprocessen for de besøgende og burde i den grad fremhæves. Der er flere måder at gøre det på. Der er den statiske og så er der den dynamiske. Forskellen er stor. Den statiske er faste anmeldelser, der ligger på siden og kan styres af dig, der står bag siden. Den dynamiske er, når man har eksempelvis Trustpilot integreret og de automatisk opdaterer anmeldelser på siden gennem en integration. Der har man i en mindre grad kontrol over anmeldelser ift. Den statiske.

 

E-mærket

Brugerne kender til e-mærket. De kender det som et mærke, der fortæller, at virksomheden er reel og overholder de krav, der er sat fra e-mærket. Derfor kan det betale sig for en webshop at ansøge om e-mærket, så hjemmesiden kan blive certificeret og give trust til hjemmesiden. Desuden har de fået en masse fede nye features, der kan erstatte Trustpilot. Dermed kan man slå to fluer med et smæk.

Kendte logoer på siden med relevans

Genkendelighed – det fanger os alle. Er der noget, vi kender til, har vi en tendens til at søge derhen. Vi er flokdyr, der søger trygheden. Hos Grafikr har vi valgt at fremhæve nogle af de kunder, som har den største genkendelighed, så de besøgende kan relatere sig til dem. 

Sælger man software og er partner til eksempelvis Microsoft, vil det være oplagt at vise Microsofts logo på hjemmesiden. Det er et konkret eksempel fra en af vores kunder. Det er dog vigtigt, at man har tilladelse til det, da det ellers kan krænke virksomhedens brand.

Tydeligt telefonnummer

Er dine besøgende i tvivl om noget og vil have fat i dig, så skal de altid kunne finde et telefonnummer, uanset hvor de er på siden. Når man har et synligt telefonnummer, viser man også, at man vil møde kunden og tale med dem. Det giver en tryghedsfølelse, som kan blive prioriteret i købsprocessen. 

Alle har hver sit behov – og man bliver nødt til at dække målgruppens behov.

Tydelige bullets omkring virksomheden

Hvad differentierer virksomheden sig på? Ingen vil sættes op mod en konkurrent og sættes i gruppe med andre. For at opnå succes i en branche bliver du nødt til at skille dig ud. Det kan være på service, kvalitet, discount eller andet.

Man bliver nødt til at fremhæve bullet points om virksomheden. Det kunne være supporttider, leveringsfordele mm. Det kan være med til, at den potentielle kunde vælger dig.

 

FAQ

Har du oplevet, at der er flere kunder, som spørger om det samme? Der er flere måder at løse det på, men en af måderne kunne være en FAQ. Til dem, som ikke kender begrebet, så er det ”Frequently asked questions". Her stiller man sig selv de spørgsmål, som er typiske i supporten og svarer på dem. Det ligger statisk på siden, hvor alle kan se det. Dermed kan man spare tid på kundeservice og samtidig give de besøgende et svar omgående.

Det er et must have på en webshop.

 

Brugervenligt webdesign

Jeg er selv designer, og derfor vil jeg selvfølgelig fremhæve det. Føler man sig utilpas, når man besøger en side, vil man i løbet af få sekunder klikke sig væk fra siden – det kender alle. Det skal være så gennemsigtigt, hvor man skal navigere hen på siden for, at den besøgende laver den konvertering, du ønsker. 

En måde, du kan teste dette på, er ved at lave en brugerundersøgelse. Find nogle tilfældige, helst ikke venner eller familie, da de vil komplimentere din side uanset hvad. De skal sætte sig ned med skærmen foran sig, hvor du giver dem en opgave på siden. Det kunne være, at de skal finde en bestemt kategori og lægge en vare i kurven. Undervejs skal de kommentere alle deres tanker, hvor du noterer det ned. Lav 5-10 test på dette, og hvis der er nogle udfordringer, som går igen, så ved du allerede, hvad du skal foretage dig.

 

SSL

SSL står for ”Secure Sockets Layer”. Det gør egentlig, at brugernes oplysninger bliver krypteret, hvilket igen er en tryghed. 

Jeg anbefaler alle at få det på. Det koster kun fra 7 euro om året. Skriv gerne til mig, hvis du ønsker at vide, hvor jeg køber mine certifikater.

Live chat – som er ONLINE

Kender du det, at man sidder på en hjemmeside og søger et svar, men virkelig ikke kan finde det? Det sker – og man risikerer, at de forlader siden. Derfor anbefaler jeg altid, at man har en livechat kørende på siden. Bemærk dog, at hvis man alligevel ikke svarer deri eller er aktiv, så frarådes det. Det kræver ressourcer at have den kørende, og det skal man være indforstået med, inden man begiver sig ud i det. Ellers skader det mere end det gavner, og det skal vi undgå.

Det var mine råd om trust. Lad mig endelig høre, om der var nogle, du ikke havde tænkt over – eller hvis du har tilføjelser, så andre kan få nytte af det!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kiranan blogindlæg Skriv dig op