Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Er din virksomhed et elendigt fodboldhold

2,438 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 November 2012

Hvem tjener og servicerer lederen i dag, – svaret burde jo være logisk. Først og fremmest drejer det vel sig om virksomhedens kunder, medarbejdere og en evt. bestyrelse og aktionærer. Herudover kan der være forskellige samfundsmæssige opgaver, samt velgørenhedsbetonet områder evt. gennem en CSR strategi. 

Men er det så sådan i praksis i dagens Danmark, og hvem tjener du eller din chef. I de fleste tilfælde når jeg arbejder med ledere, går jeg ud fra følgende 5 punkts plan for deres ledelses struktur og stil.

  1. Supergoals
  2. Funktioner
  3. Form
  4. Tilpasning
  5. Flow

En metode, som jeg i princippet kan fylde en hel bog med. Men for at gøre det kort, er den bedste måde at forklare det på at sammenligne en virksomhed og dennes lederskab med et fodboldhold!

Det optimale fodboldhold 

På det optimale fodboldhold er spillerne alle valgt ud fra deres kompetencer, holdånd, værdier og i bund grund kærlighed til spillet og sporten. - Ellers ville de slet ikke være kommet til der, hvor de er.

Detaljerne om hvilke spillere, der skal købes og have spilletid, ud fra hvilke kompetencer og værdier er enorm, og ofte underbygget af alt lige fra magasiner, agenter, fans, headhunters, testkampe og materialer i alskens former. Detaljer, som før de tilgås og tages i brug kræver, at man først kender til de værdier og mål som cheftræneren har. En cheftræner, som så er valgt typisk af en bestyrelse, der gerne skulle have de samme ideer om spillestil m.m.

I princippet kan man sige, at bestyrelsen udstikker nogle overordnet mål og værdier (Supergoals), der så er udmøntet ned gennem organisationen i forskellige funktioner, forme og i sidste ende tilpasninger, flow og kontinuitet. Ligesom man ser det i velspillende fodboldklubber.  

Noget som kræver, at alle i princippet har samme agenda og spiller efter samme agenda.

Brøndby IF

Man kan vel godt konkludere uden at gøre for mange Brøndby fans sure, at de i de sidste år har haft en stor udskiftning af trænere, spillere og såvel fans. Det har så at sige været opad bakke i denne så tidligere hæderkronet fodboldklub. Brøndby IF er endt med at være en klub, hvori alt lige fra de trofaste fans, ansatte og spillere synes at være i vildrede om, hvad de egentlig står for. Da værdierne ikke afspejles og praktiseres kontinuerligt hele vejen ned, til dem der faktisk spiller på banen, hvilket har gjort, at mange har forladt klubben, da man ikke spillede efter samme agenda.

Men mest alarmerende opstår den bivirkning, at hvert niveau i klubbens organisation er blevet deres egne kunder og udbyder.  – Sagt på en anden måde er de 5 punkter for god ledelse ikke fulgt. 

  1. Supergoals
  2. Funktioner
  3. Form
  4. Tilpasning
  5. Flow

For mange vil de 5 punkter lyde logisk, men desværre er det ikke tilfældet, da forskellige agendaer spiller ind. Selvom ledelse af andre drejer sig om andre, og ikke om en selv. Man kan i princippet sige, at de er blevet ramt af den ledelses sygdom, jeg plejer at kalde - ”Når du bliver din egen stjernekunde”. – En sygdom, man bør være opmærksom på overfor sig selv, og sin omverden og ikke mindst dem, der forsøger at influere os lige fra chefen til politikkerne.

De bedste hilsner

Kim Kampp

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kim blogindlæg Skriv dig op