Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Hvilken type iværksætter er du!

3,633 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 September 2011

At være iværksætter er en mangeartet oplevelse og byder på alt lige fra bogføring, salg, endeløse oplæg til mange søndag aftener fyldt med utallige ideer, projektplaner og nye koncepter og hen til en senere fase i ens iværksætter liv, hvor ens kreative ideer og handelsmæssige talenter overtages af et ansvar ikke kun for sin forretning men også for andre mennesker.  

Det at være iværksætter er en livsstil og er en utrolig berigende samt inspirerende tilværelse, men også en tilværelse der er fyldt med en masse nye udfordringer som løbende dukker op. Kvaliteten af hvorledes, vi tilgår disse er afgørende for, hvorledes vi klarer os som iværksættere!  

Ofte er man som iværksætter meget fokuseret på et område og halter bagefter i nogle andre. Hvilke områder er så selvfølgelig det store spørgsmål? Da, det er ved identificeringen af dette eller disse områder, vi har en mulighed for at forbedre os. Der er en masse bud og metoder til dette og den mest benyttet og ofte påkrævet er foranstaltningen af en forretningsplan – elsket af nogen og ligegyldig for andre. En generel tendens vil jeg dog vove at postulere. Det er sjældent, at man ser iværksættere arbejde med deres forretningsplan løbende, efter at den er lavet!  

En af årsagerne kan være, at det er et for kompliceret og langhåret værktøj at arbejde med på daglig basis, hvilket også gør, at mange benytter andre metode såsom diverse former for time management systemer, projektplaner m.m. I denne forbindelse har jeg en lidt mere simpel og forkortet udgave af hvilke roller, vi skal være opmærksomme på. Disse selvfølelig indeholdende en masse underområder man kan vælge at dyrke, men betragt det mere som en oversigt over hvilken type du er, og hvilke typer, roller og områder du enten skal forbedre eller partner op med.  

Selve modellen er delt op i 4 forskellige typer:  

Den kreative innovatør:  

Dette er iværksætteren, der konstant får nye ideer, der kan se nye vinkler eller som elsker den kreative side af iværksætterlivet. Den kreative innovatør er samtidig personen, der ofte begynder på en masse nye projekter og koncepter, hvoraf et minimum bliver til noget, men det er ikke det vigtigste for denne type. Passionen ligger i at se ting forskelligt, skabe noget nyt og innovativt i forhold til at lave handler, administrere, sælge eller lede andre.  

Handelsmanden:  

Denne type er mest drevet af det handelsesmæssige og skal kunne se det bæredygtige og profitable i en ide, før de lyster at gå i gang med den. Det kan være begrænsende, men også utrolig effektivt når denne type først har fanget ideen og har  taget den til sig. Passionen ligger her i at handle, skabe og udforske markeder og sælge sine ideer og se dem blive profitable. Denne type kan have et enormt drive når det kommer til handler, men keder sig også hurtigt i forbindelse med administration, ledelse eller større kreative forløb.  

Administratoren

Her er typen, der elsker projektledelse og det at administrere. Typen er ofte meget fokuseret på detaljerne og det grundige og gennemarbejdet. Typen tager udgangspunkt i, at det skal være ”bæredygtigt” og gennemarbejdet således, at der ingen overraskelser er. Ofte ser man denne type blive sidestillet med det ledelsesmæssige, hvilket kan have sin styrke men også sin svaghed, når det bliver for abstrakt eller visionært, hvilket skaber en udfordring i forhold til det at lede og administrere. Det kreative kan ofte virke for løst, men tages også som en udfordring at formalisere, ligesom det ved salg er vigtigt at alt er vendt og drejet. Ofte tiltrækkes denne type mere af projekt salg eller samarbejde og support til en salgsafdeling, dog ligger passionen i det effektive, detaljerede og gennemarbejdede projekt.

Lederen: 

Denne type er god til at lede sig selv og andre. Har ofte godt styr på sin egen person og situation, og ser vækst og udvikling igennem andre og administrationen af dette. Typen kan have svært ved at se sig selv i kreative forløb og salgsforløb, da de hellere vil udvikle det igennem brug og ledelse af andre. Denne type er utrolig effektiv og visionær samt evner at kunne se ting i et større perspektiv, hvilket samtidig kan begrænse dem i forhold til deres iværksætter muligheder, hvis disse ikke har en kort tidshorisont i forhold til deres passion indenfor ledelse. Ofte ser man typen i partnerskab med andre.

Generelt er der ingen af typerne, der er bedre end de andre. De har alle deres fordele og ulemper. Udfordringen ligger i, at de fleste virksomheder, hvis ikke alle har brug for alle 4 typer, men ofte er der kun repræsenteret 1-2 i en nystartet virksomhed. Ligeledes kan man tilføje en række underpunkter til hver type, men som en overordnet guide, er det vigtigt, at man får optimeret sig selv eller sin forretning med de områder og behov, som hver type dækker således, at de alle 4 arbejder sammen. 

Hvordan passer typerne på dig og din forretning? – Indeholder de mere eller mindre, og hvorledes dækker du de forskellige områder ind!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kim blogindlæg Skriv dig op