Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Succes detektiven

1.960 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 December 2009

Kim Kampp´s Julekalender 3. december

Stærkt besluttede på at lave et interview med nogle succesrige iværksættere gjorde jeg mig klar til at ringe til Hasse fra Lithos – natursten, dog med den lille forskrækkelse at Teleselskabet 3 og Nokia´s sindrige service igen var brudt sammen og min uger lange reparation af min mobil og dertil lånetelefon var brudt sammen endnu engang, så i desperation måtte jeg vente på, at min bedre halvdel kom hjem, så jeg kunne tyvstjæle hendes mobil.

Nå, men bevæbnet med min bedre halvdels lettere feminine telefon, der på famøs vis er spækket med diverse kvindelige applikationer, som jeg dagligt bliver mindet om i hendes sms´er kombineret med digitale billeder, der automatisk visualisere, hvor i landet man befinder sig med diverse turistfoto. – I dette tilfælde et kært billede af Egeskov slot, det slot jeg så mange gange har cyklet rundt på i mine barndomsår. Nå men nok om min bedre halvdels telefon, egentlig ville jeg bare indlede med dette i et forkvaklet forsøg på at retfærdiggøre, at dette interview ikke bliver kombineret med et podcast som oprindeligt planlagt, men derimod et skrevet resume, – håber i bærer over med mig!

Grundlaget for bloggen udspringer af, at jeg er af den overbevisning at succes efterlader spor, som vi alle kan lære og lade os inspirere af. Rigtig mange mennesker vil gerne ændre ting i deres liv personligt eller professionelt og har i mange tilfælde lagt en plan for dette. Men mange oplever til stadighed, at denne ikke virker for dem! Hvorfor forholder det sig således? og hvad er det, der gør at andre får succes.

Det mest fundamentale i denne proces er vores sind, da min påstand er, at i 75 % af tilfældene hvis ikke mere er det, det afgørende, mens de mere praktiske og mekaniske omstændigheder kun udgør 25 %.. Nøglen til succes ligger i at kombinere og skabe harmoni mellem sit sind og de ønsker samt handlinger, man gør sig i den fysiske verden.

En proces, som falder rigtig godt sammen med den fremherskende trend i samfundet, at ens personlige og professionelle liv skal være mere og mere sammenfaldende og, at folk i dag ønsker at blive set og hørt i langt større grad end tidligere. I dag vil folk bruges fuldt ud og ikke kun delvist.

Ligeledes har jeg gennem mit coaching virke stødt på mange modeller for dette og en grundlæggende 5 trins formel for succes kommer ofte til syne, enten ubevidst eller bevidst hos succesrige mennesker, hvilket jeg vil synliggøre i dette interview. Jeg har bevidst valgt en iværksætter, som driver en virksomhed, der ikke er betonet af en verdensnyhed, landskendt succes eller lignende, da jeg vægter det højt at ramme en iværksætter som en større del af os kan identificere os med.

Interviewet er med Hasse fra Lithos – Natursten. En tidligere succesrig økonomidirektør fra blandt andet KILROY group travel, som er den ene ejer af Lithos – natursten sammen med Kjeld Risom, og som har drevet det i 2 år med stor succes, selvom branchen har været hårdt ramt af krisen.

Uden så meget ”small talk” sprang vi direkte ud i det. Hasse fortalte vidt og bredt om deres virksomhed, og man kunne tydelig mærke, at her havde jeg at gøre med en dyb professionel mand, der virkelig brændte for at skabe en virksomhed, der er holdbar økonomisk og menneskeligt. Efter en 20 minutters tid, havde han uden han vidste det faktisk pointeret alle deres forretnings mæssige styrker som skræddersyet ind i min tidligere omtale 5 trins succesformel, og som han selv sagde efter jeg præsenterede ham for dem, at det var dejligt at få en teori på det, de i praktisk gjorde succesrigt.

Jeg har valgt at gengive interviewet i en form for resume baseret på omtalte succes formel, hvor Hasse selv pointerede forskellige facetter som gjorde deres virksomhed succesfulde. Disse har jeg valgt at sætte under hvert af de 5 punkter for at illustrere formelens værdi. Disse punkter dækker i store træk den samtale, jeg havde med Hasse:

Grundlæggende 5 trins model for succes:

1.

Sæt en standard: En, som du lever og agerer efter. En model på, hvorledes du bliver nød til at agere ud fra den identitet, du selv eller firmaet skal have. Rent professionelt er det hele firmaet og dennes organisation, der er afgørende og vil anerkendes og høres, hvilket samtidig stiller krav til hele firmaet og/eller personens standard

Et begreb som “Storyliving” – altså næste step efter “Storytelling” er usædvanligt vigtigt – især når vi har valgt at markedsføre os som en virksomhed med fokus på CSR. Vi lever således 100% det koncept/den adfærdsmodel, som vi har sat op og går ikke på kompromis. Heller sige “nej tak” til en ordre fremfor at gå på kompromis. Hele vores adfærdsmodel er bygget op om, at vi 100% kan se os selv i spejlet om aftenen inden vi går i seng. Det må vi ikke afvige fra overhovedet.

2.

Troen på det: Udryd den indre konflikt imellem det at ønske eller have noget og turde, gøre eller føle sig accepteret.

Troen på det var yderst vigtig, da vi startede med at importere sandsten fra Indien. Den dag i dag er der folk, som ikke tror på, at dette produkt er frostsikkert, selvom vi nu har 2½ år på bagen og dokumentation fra Teknologisk Institut, der underbygger vores produkts kvalitet.

3.

Find en model: Den smarte genvej til succes, lad være med at genopfinde den dybe tallerken, find folk, forretninger eller organisationer, der allerede har fået succes, i det område du ønsker, og inddrag det i din strategi.

Hele vores oprindelige adfærdsmodel er skabt på baggrund af, at vi på markeder omkring os har identificeret, at der i Danmark var et kæmpehul i markedet, som endnu ikke var udfyldt. Vi arbejder løbende med forskellige aktører i branchen om forretnings- og produktudvikling.

4.

Identificer hvorfor: Bliv mentalt stærk, sørg for at styrke dig selv ved modgang ved at identificer de ressourcer, du mentalt skal bruge for at komme videre. Træn dine følelser og mentale tilstand ligesom din fysisk, og integrere de stærke ressourcer frem for de svage. En træning og fokus af dette kan omformes til en vane og duplikeres professionelt som personligt.

Vi er p.t. 3 meget forskellige personer med hver vores kompetencer og udviklingsmuligheder i virksomheden. Vi har alle 3 også i mange år frem, muligheden for kontinuerligt at udvikle og personligt os professionelt, hvilket dermed også er muligt for virksomheden. Ideen og produktet blev fundet af Gitte og jeg, og vi gik direkte på jagt efter en person, som kunne supplere os med en viden, som vi ikke selv besad.

5.

Giv mere end du modtager: Det er nemt i den vestlige verden at blive meget mål orienteret. Din livskvalitet og succes måles i sidste ende på, hvor meget du har overskud til at give til andre, også selvom det ligger godt skjult i ens indre for nogle, – er det den nemmeste vej til succes.

Vi skal have overskud til at give den bedste service, således at det er naturligt for kunden at anbefale os. I vores første katalog har vi faktisk en reference med, fra den første kunden, som klagede over vores produkter. Vi løste hans problem, så han blev tilfreds, hvilket er vigtigt. Vi kan gøre alt, hvad vi kan for ikke at lave fejl, men når så det sker, så tager vi det seriøst at få løst kundens problem.

Vi har endvidere hele tiden arbejdet med at etablere samarbejde med andre i komplementære brancher, hvor det er win win situationer for begge parter, og der normalt gives ydelser begge veje uden, at der skrives fakturaer. Det samme er gældende i relation til vores primære leverandører.

Afslutningsvis skal det for god ordens skyld nævnes, at der intet vederlag, modydelse e.l. er, eller har været aftalt mellem mig eller Lithos – natursten, blot en hyggelig samtale om hvad der skaber en succes.

Keep Swinging

Kim Kampp

I kampp´ens hede #33

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kim skriver Skriv dig op