Den sætning som står i overskriften, har i mange år været den jeg bruger, når jeg skal vurdere et menneske som jeg skal samarbejde med, gælder både kunder – leverandører sågar også venner og bekendte.
Ville ønske jeg havde kendt den de første år jeg drev virksomhed, som ny grøn iværksætter blev jeg taget noget så grundigt i røven mange gange af mennesker som havde min tillid.
Netop den slags mennesker som altid er fedtede, venlige og nej hvor er vi gode venner. Den type som ringer og siger ”Kim dit tilbud er for dyrt, din konkurrent kan gøre det 2000 kr. billigere og vi vil jo så gerne bruge dig” og hvad gjorde jeg, slår 2500 af prisen – jeg må jo have regnet forkert i tilbuddet!
Først efter et par år går det op for mig at de bare tager mig i røven – gang på gang.
Jeg finder ud af at jeg var den billigste med mit tilbud, men de bøffede mig bare for 2500 kr.
Jeg tænker meget på hvordan jeg skal håndtere den situationen, man vil jo gerne have kunder – men ikke for enhver pris, konklusionen jeg beslutter er på det tidspunkt en meget modig beslutning, jeg beslutter – Jeg vil ikke være bange for mine kunder.
Telefonen ringer, det er en af de kunder som jeg før føjede, er spændt på hvorledes jeg selv vil håndtere situationen, men hører mig selv sige da han har sagt den sædvanlige sætning ”Kim dit tilbud er for dyrt, din konkurrent kan gøre det 2000 kr. billigere og vi vil jo så gerne bruge dig” Jeg siger tillykke Søren du har fået en dejlig billig pris, så brug du det firma som kan levere til den pris, ”jamen vi vil jo helst bruge dig” jeg står fast på min tilbudte pris og vi ringer af.
3 dage efter ringer Søren igen, spørger om jeg kan udføre det tilbudte, da de andre ikke havde tid! Da jeg lagde røret røg hænderne i vejret, jeg havde ret jeg var billigst og fik ordren uden at fornærme kunden eller slå af min pris. Sikke en sejr, og det kunne meget hurtigt ses på bundlinjen da jeg fik alle kunderne på plads, på sammen måde.
Virksomheden voksede og jeg ansatte en formand, præsenterede ham selv for kunderne og han blev vel modtaget.
Efter 8 mdr. ringer en af mine gode stor kunder, hans bemærkning var ”Kim – den formand regner helt forkerte priser, de er alt for høje” han havde en konkret opgave på en adresse i byen og bad mig selv om at opmåle den og udforme tilbuddet.
Jeg ringer til min formand og beder ham opmåle adressen, som jeg lige havde fået og udregne et tilbud som han bare skulle ligge på mit bord, oplyser ham ikke om hvem kunden er.
Næste formiddag ligger tilbuddet udregnet på mit skrivebord, jeg skriver et tilbud til kunden indsætter min formands pris uden at regne tilbuddet efter, og faxer det til kunden. Samme eftermiddag ringer kunden og takker for tilbuddet og siger ”det var jo som jeg sagde, en helt anden pris end din formand ville have lavet” vi fik ordren, og jeg lovede ham at jeg ville holde øje med formanden og lede ham på rette spor.
Problemet er at kunder som er vænnet til at handle med ”giraffen” i de spæde opstarts år, har svært ved at acceptere at de pludselig skal handle med andre, men stol på din medarbejder, det er jo dig som har lært ham op. Dette eksempel viser jo med al tydelighed at kunden blot skulle tale med ”giraffen” dette var hans eneste problem.
Moralen i dette indlæg er, er du ny iværksætter, så lov mig at du tænker på denne sætning - Jeg vil ikke være bange for mine kunder.
Husk også sætningen Betragt mennesket som det værste rovdyr på jorden – så bliver du aldrig skuffet.