Jeg fornemmer, at mange iværksættere ikke tør at sætte begrænsninger over for deres kunder, i frygt for, at de vil annullere samarbejdet.
F.eks.
Du har en rengøringsvirksomhed, og du rydder visse border, som en ekstra service eller
Du har et anlægsgartneri og som ekstra god service, rydder du cigaretskoder uden foran hovedbygningen.
Du har nu gjort det et stykke tid, uden at kræve ekstra for det, men arbejdet er blevet tidskrævende og du tjener intet på det.
Hvad gør du?
Som udgangspunkt, så skal du dele din målgruppe op i 2 typer.
Gruppe 1:Virksomheder, hvor de forstår værdien og vigtigheden af medarbejder/beboer trivsel og image profilering.
Gruppe 2: Virksomheder som udviser ligegyldighed for ovennævnte værdier og forståelse.
Gruppe 1 strategi.
Kom ind med et sundt tilbud til markedspriser. Lever lidt ekstra service i et par måneder, og derefter præsentere behovet for ledelsen og din pris. Så længe din præsentation giver værdiforståelse, vil de beholde dig, selvom de giver afslag. Hvis afslag, minimere dit ekstra arbejde, da virksomheden har udtrykt forståelse.
Gruppe 2 strategi.
Levere aldrig mere end hvad der er indgået i kontrakten. Men husk smilet og lær at henvise til kontrakten. HUSK på, det er dem som generelt har svært ved at betale til tiden – så hold dem i kort snor.
Jeg håber, at dette har givet lidt inspiration.