En mand går op til sin læge og siger ”Jeg har ondt i maven” og lægen svarer ”Okay, jeg sender dig til hospitalet, så du kan blive opereret med det samme”. ”Hey, vent lige et øjeblik. Vil du ikke lige tjekke min mave først?” udbryder manden nervøst. ”Nej, nej. Den sidst patient med mave problemer skulle opereres. Så det har du også brug for” svarer lægen sikkert.
Hvis du var manden, hvad vil du så tænke nu?
En potentiel kunde bliver ringet op af en iværksætter. Iværksætteren præsentere sig ”Goddag, mit navn er Glenn Kibsgaard, fra Strakation. Lige i øjeblikket tilbyder jeg 50 % rabat på mine foredrag inden for salg og kommunikation. Kunne du være interesseret i, at vi afholder et uforpligtende møde?”
Hvis du var denne kunde, hvad vil du så tænke nu?
Kan du se ligheden imellem disse nævnte scenarier?
Hverken lægen eller iværksætteren bruger tid på at fordybe sig i patientens/kundens situation fordi de er løsningsfokuseret.
Prøv at kigge på din egen måde at kommunikere på. Er du løsningsfokuseret i din dialog med potentielle kunder, så mister du helt sikkert, din næste års potentielle vækst.
Lidt at tænke over
Lige en nyttig oplysning: Du kan tilmelde dig til "Syndication" i venstre side, så du modtager en e-mail hver gang, jeg ligger en ny artikel ud på denne blog.