Find din egen stemme. Din tone of voice. Hvordan lyder du? Er du informerende, empatisk, optimistisk, underholdende, formel, direkte eller noget helt andet?
Førstehåndsindtrykket sker ofte tidligere end vi tror. På nettet møder dine kunder dig, før du møder dem.
Så det handler ikke om at opfinde noget nyt, men at finde ind til noget, du allerede kender. Din sproglige tone skal gerne afspejle det, man møder, når man sidder i rum med dig. Skriv mere som du taler. Det er din tone of voice.
Brug erfaringssprog, når du skriver
Lyder du for klog på skrift? Det kommer man nemt til, fordi man kender alle fagudtrykkene og gerne vil fremstå kompetent. Videnssprog får dig til at føle dig klog og dygtig, men det bliver nemt en lukket klub og du risikerer, at ramme forbi kundens beslutningscenter. Er det det værd, at lyde klog, hvis det betyder, at dine kunder bliver mindre tilbøjelige til at handle på det, du tilbyder?
De fleste beslutninger bliver taget i den limbiske del af hjernen, som er styret af følelser og ikke-sproglige faktorer som fx visuelle indtryk. Jeg kalder den kage-hjernen. For det er kage-hjernen, der klikker på købsknappen. Vi køber med følelserne og retfærdiggør købet med logik efterfølgende.
Gør det let for kunden. Brug erfaringssprog, som giver konkrete billeder i hovedet med det samme. Brug almindelige ord og konkret sprog, der vækker følelser, genkendelse og er hurtigt at afkode. Det er der, du skaber handling.
Tip: Brug Google Trends til at tjekke, hvad de fleste almindelige mennesker kalder tingene, når de laver en hurtig Google-søgning. Det kan være en god indikator på, hvad du også skal kalde tingene.
Tone of voice i praksis
Tone of voice er en vigtig del af din brandingstrategi. Tonen sætter stemningen og skaber en sammenhængende oplevelse for kunderne, uanset om de møder dig på hjemmesiden, på sociale medier eller andre steder.
Her er et eksempel fra Lukasskolen med en uformel (næsten lidt peppet) tone, som går igen både på hjemmesiden samt i betalt og organisk indhold på sociale medier:
Kender man Lukasskolen, er man ikke i tvivl, når man hører sætninger som “Læs mere om hvordan vi konkret gør og hvad det sådan helt-helt konkret betyder for jer” eller “Jeg tror nok lige vi tager en dag mere i morgen JA TAK”. Det er lyden af Lukasskolen.
Guide til tone of voice
Det danske content marketing bureau Brand Movers, har lavet en fin visuel guide til tone of voice:
Brug guiden som tjekliste, når du skal definere din tone of voice og evt. formidle den til ledere og medarbejdere.
-
Find din balance mellem det formelle og det uformelle. Husk at du sagtens kan fremstå professionel, uden at det bliver stift.
-
Find din balance mellem videnssprog og erfaringssprog. Brug så vidt muligt de ord, dine kunder selv kender og bruger.
-
Man må gerne skrive i talesprog. Det giver teksten personlighed. Men pas på, det ikke bliver for indforstået, fx med slang, som kun få af dine kunder forstår.
-
Undgå at tale grimt på skrift generelt. Det er alt for nemt at få galt i halsen.
-
Få nogen til at læse korrektur. Med mindre du er stensikker på, at du staver rigtigt. Bruger I forkortelser, skal de give mening, også for dem, der ikke er indfødt i virksomheden.
-
Har I en humoristisk tone, skal I lige finde balancen i det. Humor kan være et rigtig godt middel til at skrive sig ind i en følelse hos kunden, men det kan også blive overvældende eller forstyrrende.
Vigtigt: Skriv eksempler ned på, hvordan I taler og skriver hos jer. Husk også eksempler på, hvordan I ikke taler og skriver. Det gør det meget lettere for fx medarbejdere at føre virksomhedens tone of voice ud i virkeligheden.
En dynamisk tone of voice
Sproget er dynamisk - og det skal din tone of voice også være. Tag den op til revidering en gang i mellem og tjek, om den stadig repræsenterer dig og din virksomhed. Måske har sproget i branchen ændret sig eller måske har I udviklet jer som virksomhed?
Er din tone of voice knivskarp og up to date, styrker du din brandidentitet og skaber tillid og troværdighed. Sagt på godt jysk, så er det ikke det værste udgangspunkt for glade og loyale kunder.