Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tre (meget!) effektive kanaler til din webshop!

2.893 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 April 2018

”Åh, tænk, hvis min webshop kunne sælge mere.”

 

Suk…

 

Lad mig give dig et skub i den rigtige retning.

 

Har du ikke disse tre markedsføringstiltag i gang, så har du svaret på, hvorfor din webshop ikke er en topsælger. Disse tre er nogle af de vigtigste og mest effektive, som vi ser på vores kunder hos Webbler. Og det er yderst sjældent, jeg oplever, at de ikke virker.

 

De er nemme at sætte op, kræver ikke umenneskelig teknisk snilde eller overlange arbejdstider.

Facebook DPA

 

Du har set dem før, når du besøger større webshops. De produkter, du har kigget på, er ”sjovt nok” også dem, der kommer på din Facebook. Alle gør det. Hvorfor? Fordi det VIRKER! Alt du skal bruge er et product feed, som kan genereres af tredjepartsværktøjer som fx Avecdo eller plug-ins til både WooCommerce og Shopify.

 

Med dit product feed i hånden er du klar til at hoppe over på Facebook. I din Business Manager vælger du ’Salg fra produktkatalog’ og uploader til product feed. Dette gøres ved at indsætte det link, hvor det ligger på.

 

Dernæst skal du blot oprette en annonce. Er du meget i tvivl, så tag den "standard" målgruppe - alle, der har besøgt eller tilføjet produktet til kurv de sidste 14 dage, men ikke købt. Og se salgene vælte ind!

Pro-tip: Gå ind i Google Analytics --> Konverteringer --> Multikanaltragt --> Konverteringstid. Her kan du se, hvor lang tid der går, før at Google registrer første besøg til konvertering. Er det syv dage, så vælg syv dage i stedet for 14 dage i din Facebook-annonce (og så videre). Er du en rigtig nørd, så skal du huske på, at Google Analytics er cookiebaseret - altså: Samme bruger besøger BÅDE på mobil og computer = 2 brugere.

 

I din tekst kan du skrive en enkelt linje med en solid punchline.

 

At køre en webshop uden en DPA aktiv er altså forbudt. Bandlyst. Kom i gang! Straks.

 

 

Mail automation

 

At skrive nyhedsbreve en gang hver søndag er både tidskrævende, ineffektivt og totalt 2010. Hop over på den sexede - og pokkers effektive - vogn med automatiske mailserier. Og det bedste? Du kan gøre det ganske gratis i fx MailChimp, hvis du har under 2.000 nyhedsbrevstilmeldninger.

 

Sådan gør du: Start med at sammensmelt din webshop med MailChimp. Det gøres med ét klik. Dernæst opretter du en kampagne, vælger ’on-going’ og klikker på ’Ecommece’.

 

De fire mest effektive, som jeg finder virker bedst:

 

-       Tabt kurv. En mail, der indeholder de produkter, som en bruger har tilføjet til kurv, men ikke købt. I mailen her kan du evt. give en rabatkode, som får brugeren til at gennemføre sit køb.

-       Velkomstmails. Send fx en rabatkode til dine brugere, når de kommer ind. Et frækt trick her kan være, at du laver din rabatkode tidsbegrænset. Det skaber urgency: ”Skynd dig. Rabatkoden gælder kun de næste 24 timer.”

-       Product interest. En mail med de produkter, som den besøgende har kigget på. Heri smider du også liiiige et par produktanbefalinger afsted, som minder om de produkter. Smart.

-       Win back buyer. Hvis en kunde ikke har købt noget hos dig i 90 dage, så må vedkommende jo savne dig. Mind ham/hende om det. Giv fx gratis fragt, hvis der bestilles i dag eller et ekstra godt tilbud. Det er jo en tidligere kunde, så hvorfor skulle der ikke være ønske om at handle hos dig igen?

 

Google Shopping

 

Når dit markedsføringsbudget ikke er skyhøjt, bør du købe de brugere, som sidder med kortet i hånden og er klar til at handle. Og det kan du (ofte) gøre med Google Shopping: Det er de kampagner med billeder, der kommer frem, når du søger efter et bestemt produkt.

 

Også her skal du bruge et product feed. Når det er implementeret, skal du bare gå i krig i Google Adwords. Kampagnen behøver ikke tage mere end en time at sætte op.

 

Dog skal det siges, at ikke alle webshops kan gøre brug af Google Shopping. Det kræver, at du sælger produkter, der søges efter.

 

 

Så du hvad jeg gjorde der?

 

Lad mig tage dig tilbage til webshopejerens håndbog. Første side: Kunderejsen. Ovenstående opsætning tager højde for den mest basale kunderejse.

 

Du køber ny, kold trafik ind gennem Google Shopping. Tjek.

 

Du indsamler og aktiverer dine leads med mail marketing automation. Tjek.

 

Og du påvirker folk IGEN med de rigtige produkter på Facebook. Tjek.

 

Ydermere kræver dette setup ikke, at du sidder med snotten i din online markedsføring hele tiden. Er det sat ordentligt op, så kører det bare. Men løbende optimering skader ikke; her bør du tage højde for fx ’Ad Fatique’ på Facebook, og dine automatiske mails kan du også optimere; klikrate, åbningsrate mm.

 

Kommentarsporet står åbent for dine spørgende kommentarer, og det samme gør min indbakke: kf@webbler.dk. 3, 2,1 - sæt i gang (og lad dine salgstal på din webshop eksplodere)!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kasper blogindlæg Skriv dig op