Amino Ekspertblog


Du er ikke iværksætter! Skam dig.

Skrevet af:
19. januar 2018 | 2.848 Visninger | 11 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Kaspers Blog

Din virksomhed er ikke innovativ nok. Du arbejder ikke nok. Du er ikke iværksætter. Du er kun selvstændig.

 

Internettet er et skønt sted. Og for mig at se er dette en principiel diskussion: Bruger for mange iværksættere for meget tid på at diskutere på Facebook frem for at skabe reel værdi i deres virksomhed?

 

Mit umiddelbare svar er et klokkeklart ja. Men lad os tage et spadestik dybere.

 

Både Facebook, Amino og andre sociale medier flyder med iværksætter-energi. And I love it! Folk efterspøger hjælp, og dygtige mennesker sidder gratis og giver en hånd med. Det kan bringe en tåre frem og forårsage en knude i mit iskolde kapitalisthjerte. Nøj, det´ smukt.

 

Men – og ja, der er et men – vi kender alle den anden del. Latterlige, intetsigende diskussioner og dumsmarte kommentarer, som ofte ender ud i dårlige anmeldelser på modpartens firma-Facebookside.

 

Sådan overvinder du det

 

Som iværksætter har du x antal timer i døgnet. Og det er derfor dit ansvar, hvis du har store ambitioner, at få mest muligt ud af dem. Derfor er det super ærgerligt at bruge tid på Facebook-mudderkast, blot fordi du ved mere om et givent emne, end spørger gør.

 

Eller når du laver et opslag med SEO-spørgsmål, får du en dumsmart kommentar retur: ”Spørg Google,” ”Hvordan kan du drive en online forretning uden at vide det?” osv.

 

Og som jeg ser det, har du to muligheder.

 

1)    At kaste dig ned i diskussionen og mudderet, svare på alle negative kommentarer, sende dårlige anmeldelser afsted til de irriterende kommentarerer og gå og bruge en – undskyld mig – fandens masse tid på det.

2)    Ifør dig en strikketrøje, tænd et lejrbål, rul en joint, hiv et peace-tegn op ad hatten og spil noget guitar. Lad det være. Laissez faire.

 

Hvor hårdt det end lyder, vil jeg (næsten) altid påskønne folk, der vælger nummer to. Også selvom du ikke kan spille guitar!

 

Derved undgår du tidsspild, og du undgår at vise dig frem overfor potentielle kunder som én, der er barnlig nok til at gå ind i en så ligegyldig diskussion. Hold dig til de ni positive kommentarer og ignorer den ene negative.

 

For at forstå hvorfor, skal vi tage et kig på, hvem der kommenterer negativt.

 

Den ondsindede personas

 

Stil dig selv dette spørgsmål:

 

De mennesker, der har gjort det RIGTIG godt i iværksætterlivet – Jesper Buch, Janus Friis, Martin Thorborg – er det dem, der sidder og bruger deres på at skrive negative kommentarer? Er det de succesrige, der driver en succesfuld forretning og nyder livet, som bruger tid på negative kommentarer.

 

I rest my case.

 

Min kære mor får lov at beskæftige sig med pædagogik, men der er alligevel undersøgelser, som kan bidrage som fodnote til denne artikel.

 

F.eks. en amerikansk undersøgelse om, at mobbere typisk selv klarer sig dårligt i skolen: https://videnskab.dk/kultur-samfund/mobbere-klarer-sig-darligt-i-skolen

 

Her udtaler Dr. Clayton R. Cook, en af nørderne og forskerne bag, følgende: ”En typisk mobber har svært ved at løse problemer med andre mennesker og har også faglige problemer.”

 

 

For pokker, hvor er det træls

 

Ja, jeg ved det godt. Og jeg kender til det: Et rygende, provokerende og fantastisk svar er netop blomstret frem som modsvar til den negative kommentar. Du har røg ud af øerne. Men lad være. Hæv dig.

 

Og jeg sidder ikke her som bedrevidende. Faktisk tværtimod. Havde jeg erstattet bare halvdelen af min Facebook-ævle-tid med effektivt arbejde, var jeg så velhavende, at jeg ville blande bland-selv-slik for 19,5,-, betale med en 20´er og bede ekspedienten beholde den sidste halvtredsøre.

 

(Bemærk: Jeg er fra Jylland, og her er det kun de meget rige, der vil lade 50 øre gå til spilde)

 

 

Du er din virksomhed

 

Som lille selvstændig erhvervsdrivende, er du lig med din virksomhed. Kan folk lide dig, vil du få flere kunder.

 

Omvendt; hvis du skaber dig åndssvagt, løber med bar røv ned ad Rådhuspladsen og ævler på Facebook, vil du få færre kunder.

 

Eller vent… løbet på Rådhuspladsen kan på bedste Simon Spies-vis sikkert eskalere din forretning. Prøv det. Wink

 

Ville du fx tage kontakt til én, som du finder gennem et Facebookopslag, hvor vedkommende er i gang med at belære en 15-årig gut omkring, at han ikke er iværksætter, fordi hans virksomhed ikke er succesfuld nok?

 

Tag derfor to ting med fra dette indlæg:

 

  1. Føler du dig selv bedrevidende og stolt, når du skriver negative og nedladende kommentarer, så stop det. Du dræber din virksomhed, du dræber dit personlige brand.
  2. Får du negative kommentar, så klem ballerne sammen og ignorer dem!

 

Selvfølgelig er der en øvre grænse for, hvad man skal finde sig i.

 

Det, jeg vil stresse i dette indlæg, er, at der altså også er en nedre grænse hvor, hvad man bør involvere sig i. 

For nylig kom der er et opslag på en Facebook-gruppe om mig og min virksomhed. Pludselig var jeg en svindler. 

Det første, jeg gjorde, var at undre mig: Så må jeg eddermame være en dårlig svindler, fordi jeg er ikke specielt rig...

Og jeg skal love dig for, at jeg har klemt ballerne hårdt sammen for ikke at gå ud i et modsvar. Men gør jeg det, putter jeg selv min røv i klaskehøjde. Sagt på en anden måde; denne sceance var altså under det niveau af komplikationer, jeg vil involvere mig i. Da jeg slog vedkommendes arbejdsplads op, var underskuddet fordoblet siden sidste år, gælden voksede markant. Tingene så ikke gode ud. 

I stedet kaster jeg mig over mine tekster og drikker kaffe med spændende mennesker. 

Læs også


Kommentarer

Maria   den 23-01-2018 kl. 09:15

Sikke et vidunderligt og klogt indlæg

Er kommentaren brugbar? 4 0
Kasper Friis   den 23-01-2018 kl. 09:35

Hej Maria.

Tak for din kommentar.

Den sætter jeg super meget pris på. Og tak for din ros!

Er kommentaren brugbar? 2 0
Tammy   den 23-01-2018 kl. 09:36

Hørt! ;) Man skulle tro, at det er selvsagt, at man ikke skal indlade sig på at diskutere med tåber. Men...jeg ser det SÅ mange gange. De nedladende, negative, bedrevidende og bestemt uhjælpsomme kommentarer, som folk stolt smækker op på FB (også fra firmakonti) bar fordi de vil have ret eller har et overskud af gylle at sprede. Specielt slemme er 'sprog nazister' og 'sætnings sataner'.

Men værste er nok dem, der kaster sig frådende over en eller anden stakkel person/firma, der er beskyldt for noget (sandsynligvis af en konkurrent), som ender med ikke at være sandt. Personens forretning og måske liv er ødelagt, fordi man ikke gav sig tid til at undersøge fakta...eller høre den anden side af sagen...eller bare havde holdt sin kæft.

P.S. Køre 'sprog nazi', Dansk er ikke mit modersmål, og beklager på forhånd enhver grammatik. eller stavfejl. ;)

Er kommentaren brugbar? 3 0
Tammy   den 23-01-2018 kl. 09:39

---hold da kæft det er fyldt med stavefejl!! Fede fingre kan ikke skrive før kaffe kop #2!! LOL!!!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis   den 23-01-2018 kl. 09:40

Hej Tammy.

Tak for din kommentar!

Og jeg kunne selvsagt ikke være mere enig. At man ikke ved, at det er pest for ens forretning, hvis man - gennem firmaprofil eller tilkoblet "jeg arbejder hos XXX"-link - skaber sig.

Sagt meget kort (og lettere ironisk): Facebook er et skønt sted.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Kasper Friis   den 23-01-2018 kl. 09:41

....hahahah, ja, netop. Smile

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tammy Bøgestrand   den 23-01-2018 kl. 09:46

😂

Er kommentaren brugbar? 1 0
Python   den 24-01-2018 kl. 11:34

Super fedt indlæg!! Meget lærerigt, når man stadig er "nyfødt" iværksætter.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Kasper Friis   den 24-01-2018 kl. 12:04

@Python

Tak for din kommentar. Og tak for dine rosende ord. Smile

Er kommentaren brugbar? 2 0
Kivan   den 28-01-2018 kl. 14:22

Det vigtigste er bare at se frem af og arbejde vide uanset hvordan andre ser på det!

https://www.littlethings.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis   den 29-01-2018 kl. 11:05

@Kivan.

Det kan du have en god pointe i.

Og tak for din kommentar - og selv tak for linket. Smile

De bedste hilsner.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Kasper skriver


Generisk indhold

Kasper Friis er 18 år gammel, iværksætter, tekstforfatter, foredragsholder og generelt bare glad for tekster. 

I sommeren 2016 stod Kasper som 16-årig og med en drøm om at blive iværksætter. En masse ubesvarede spørgsmål var i hovedet, hvorfor der idag bliver brugt meget tid på at hjælpe og inspirere andre unge iværksættere; fx på hans hjemmeside http://kaspermfriis.dk, hvor der er blogindlæg og videoer til unge iværksættere. 

I dag arbejder Kasper for webbureauet  om på https://webbler.dk

Derfor vil Kasper løbende skrive om det at være ung iværksætter, samt give dig et par skarpe tips til dine tekster og din markedsføring. 


Seneste kommentarer