Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Simpel guide til dine hjemmeside-tekster

4,613 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 September 2017

Uanset om du er superprogrammør eller grafisk stortalent, kan du ikke vige dig udenom gode tekster for at have et fantastisk, fuldendt og køreklart website.

 

Hos Friisonline skriver vi mange hjemmesidetekster, og vi begynder at se et klart mønster i, hvad der virker - og hvad der ikke virker. I denne guide vil jeg forsøge at klæde dig på til at skrive dine egne websitetekster; til glæde for dig, din bundlinje og dine kunder.

 

Skriv behovsfokuseret, ikke produktfokuseret

 

Har du en webshop, så er ”sælgende tekster” et kendt begreb. Dine tekster skal sælge dine produkter sammen med din store, fine, grønne ”læg-i-kurv”-knap og dine skarpe produktbilleder. Og trods det er sandt, at produkttekster sælger, så skal du faktisk aldrig skrive tekster, der sælger.

 

Øhm… hvad f***** mener han med det?

 

Bare rolig. Selvfølgelig skal dine tekster bidrage til, at du får flere penge i kassen. Men den klassiske ”mit-produkt-er-fantastisk-køb-det!”-tekst holder ikke. Du skal ikke sælge ved at tale dit produkt op. Du skal sælge ved at hjælpe dine kunder. Hjælp dem med at forstå, at dit produkt løser deres problem.

 

Behovsfokuseret tekst. Ikke produktfokuseret tekst.

 

Gode tekster skal altså appellere til behovet. Og det er en svær – og stor – kamel at sluge for mange virksomhedsejere. Vi har en inderlig lyst til at fortælle alle omkring os, hvor dygtige vi er – og vi gør det af ren og skær stolthed og begejstring. Men tag lige læserens briller på.

 

Er det relevant for læseren at vide, at du er SEO-specialist og faktisk enormt dygtig. Næh. Ikke spor.

 

Det er relevant for læseren at vide, at DU kan hjælpe LÆSEREN med at få flere besøgende, som kan øge salget, som kan give flere penge i kassen, som kan betyde flere hestekræfter i bilen [;-)] …. Osv….

 

Derudover er gode tekster målrettet. Og til at forklare det vil jeg tage fat i mit yndlingseksempel. ”Cykler fjernes uden ansvar.” Ja, den er god nok – og du har sikkert læst det mange gange. Men lad os tage de tekst-analytiske briller på: Det er en elendig tekst.

 

Hvem fjerner cykler? Og hvilke cykler? Min? Hvem har intet ansvar? Spørgsmålene er mange.

 

Opgradering: ”Din cykel fjernes uden ansvar.” Aha, så er vi lidt bedre klædt på til at forstå sætningen.

 

Hvad kan du lære af det? Hvis du har tekster på dit website, som minder om ”Cykler fjernes uden ansvar”-eksemplet, så få dem byttet ud! Her er nogle af de eksempler, jeg ofte ser:

 

  1. Vi hjælper virksomheder med mere salg gennem online markedsføring.
  2. Øg salget med bedre produkttekster.
  3. Forbedr effektiviteten i virksomheden med et nyt intranet. 

 

De enkelte eksempler mangler en modtager. Der er kun én læser i øjeblikket. Derfor er der intet i vejen med at bruge ”du,” dig” og ”din” – faktisk er det en fremragende idé. Også selvom det ikke nødvendigvis er ”min” virksomhed.

 

  1. Vi hjælper DIN virksomhed med mere salg gennem online markedsføring.
  2. Øg DIT salg med bedre produkttekster.
  3. Forbedr effektiviteten i DIN virksomhed med et nyt intranet.

 

De små ord har enorm betydning og skaber en én-til-én-relation mellem dig og din læser. Kunden tænker: ”Hey, det er faktisk mig, han/hun skriver til. Dette er faktisk relevant for mig.”

 

Ændringerne er små, men betydningen er enorm. Du kan prøve det selv.

 

Det var produkttekster og de korte, sælgende tekster. Men hvad med din brødtekst?

 

Brødtekst er den indholdsmæssige tekst; altså den, du har mest af. Og her er der to gyldne regler, som gør sig gældende.

 

  1. Frontload!
  2. Keep it short, simple… smart.

 

Din tekst skal altid tippe forover. Og det betyder i al sin enkelthed, at det vigtigste skal komme først. Dette gælder faktisk også i dine produkttekster og blogindlæg. I journalistik hedder det den omvendte nyhedstrekant, og formålet er klart: Fasthold og fang læseren.

 

Jeg gider ikke trætte dig, hvorfor jeg har undladt de større analyser. Men jeg kan dog fortælle dig, at undersøgelser fra et britisk forskerhold viser, at du læser 30% langsommere på din computer, end du gør på fysisk papir – og du læser endnu langsommere på mobil.

 

Derfor skræmmer meget tekst os. Og vi gider ikke læse det hele – i hvert fald kun, hvis vi er meget, meget interesseret. Men en lille smule er ok. Du har sikkert gættet pointen. Hvis jeg, som læser, kun gider læse første sætning, men du har skrevet det vigtigste i bunden af teksten, så har vi et problem.

 

Smid derfor det vigtigste øverst. Forestil dig, at du kun måtte bruge én sætning til at forklare hele afsnittet – den sætning skal du starte med. Det gør både, at dine læsere gider læse mere, fordi du har fanget deres interesse. Men det gør også, at du får dit budskab frem – selv til de, der ikke gider læse den helt store roman.

 

Og ja, jeg ved godt, at (nogle) SEO-nørder kommer efter mig, når jeg siger, at der kun må være en anelse tekst. Men den er nem at overvinde. Du kan kamuflere din såkaldte SEO-tekst. Knald den ned i bunden eller under oversigten over dine produkter. Det gør mange – og det virker! Dine læsere vil kun bemærke teksten, hvis de vil læse yderligere information. Og de, der ikke er interesseret, vil ignorere den… men Google læser den. [;-)]

 

Overskrifterne skal forklare indholdet.

 

Ironisk nok er overskrifterne i dette indlæg mildest talt elendige, hvis det var en tekst til en underside. Hvad fejler de?

En god tommelfingerregel er, at du skal forstå indholdet af nedenstående tekst ved kun at læse overskriften. Her er vi igen tilbage ved frontloading.

 

Dine læsere navigerer efter overskrifter og læser kun de tekstafsnit, hvor overskriften fanger dem. Tag derfor den sætning, du starter med, og forkort den yderligere ned – det skal være din overskrift.

 

Eksempel:

 

Øg dit salg med søgemaskineoptimering (overskrift).

 

Med søgemaskineoptimering kan du øge salget på din webshop eller få flere besøgende på din hjemmeside (frontload).

 

Vi har mere end 10 års erfaring med at hjælpe virksomheder som din med at få succes med SEO. Og vi sidder klar til at hjælpe dig (uddybende for de, der er interesseret).

 

(**Fancy call-to-acion, eller hvordan pokker du ønsker at opbygge dit website)

 

Fik du pointen? Det er klokkeklart for enhver, hvad den tekst vil sige, hvem den vil sige det til, og hvem der siger det.

Lad mig konkludere.

1. Sørg for at have en modtager. Brug "dig," "din" og "du." 

2. Start med det vigtigste og fat dig i korthed.

Med de to råd printet på hjernen er du bedre klædt på, når ordene byder op til dans. 

 

Ovenstående guide er simple, men relevante tips, som du kan tage med i bagagen. Og disse tips kan du bruge flere steder. Selvfølgelig når du skal skrive dine tekster, men også når du skal vælge en tekstforfatter. Der er nemlig forskel på de tekstforfattere, der ”bare” skriver et godt og korrekt dansk, og så de tekstforfattere, der forstår brugernes adfærd og kan bygge tekster op derefter. Hvad er pointen med en masse fantastisk tekst, hvis ingen læser den? Ydermere; hvis denne guide er rigtig gode, så kan du spare dig selv for tekstforfatter-udgifterne og klare det selv. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kasper blogindlæg Skriv dig op