Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Lyt ikke til iværksætterrådgivere!

3,518 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 June 2017

Landet over er de såkaldte erhvervscentre lokaliseret. Formålet er at hjælpe folk med at starte deres egen virksomhed. I disse erhvervscentre sidder selvfølgelig nogle mennesker – dem, der har ”Iværksætterrådgivere” stående på sit pæne visitkort og sin 500-forbindelser-LinkedIN-profil. I sig selv er det fantastisk med centre, der kan hjælpe de, der ønsker at komme selvstændigt i gang. Man skal blot være opmærksom.

 

Mange af de unge, iværksætter-drømmende gutter og gutinder, jeg møder, har en idé om, at iværksættereventyret begynder med et obligatorisk håndtryk med en iværksætterrådgiver. Det er forkert. Bevares, disse iværksætterrådgivere kan sikkert forklare dig lidt om selskabsformer, moms og hvordan du udsender en faktura. Men det er også det. Anse iværksætterrådgiverne som starthjælp, ikke andet. De rådgivende profiler er ikke Jesper Buch´ere og Lars Larsen´ere, der har skabt kæmpe virksomheder. Nej, det er som oftest en marketingmand med et lille, enkeltmandswebbureau under vingerne.

 

Som den uvidende, uerfarne og forudsætningsløse jeg var – og måske stadig er? Wink – lagde jeg naturligvis vej forbi disse rådgivere. Det var idéen til en jobportal for unge, der sprang ud. Så jeg trådte smilende ind i lokalet og var spækfyldt med begejstring og spænding. En ældre herre kommer ud, trykker mig hånden og tilbyder kaffe. Skønt. Vi fik snakket, jeg fik fortalt, og han fik forstået. På daværende tidspunkt var jeg godt klar over, at jeg måtte markedsføre min idé, når servicen var aktiv. Det spurgte jeg ind til. Jeg ville ønske, at det næste er en opdigtet anekdote, men det er uheldigvis den usminkede pure sandhed. Han foreslog, at jeg skulle bruge hele mit markedsføringsbudget – formentlig 10.000 kroner – på at købe plakater og hænge dem op i supermarkeder. What?! Jeg vidste ikke meget bedre, men jeg var dog godt klar over, de unge var online, så jeg valgte ikke at gøre brug af hans ellers super fordelagtige råd. Men det skræmmer mig, når jeg oplever andre unge mennesker, der sluger rådene uden eftertanke.

 

-       Hvorfor har du brugt 1.700,- på visitkort frem for at købe Adwords, Facebook-kampagner eller andet onlineannoncering?

-       Jamen…. min iværksætterrådgiver sagde, at det var smartere.

 

Jeg har ikke selv forsøgt mig med følgende forsøg, men ender jeg op som milliardær en dag, så gør jeg: 10.000,- til flyers vs. 10.000,- til Adwords og Facebook. Hvad tror du giver flest salg, besøgende og brugere? Hmmm….

 

Nu skal det ikke lyde som om, at jeg er af den overbevisning, at alle iværksætterrådgivere ikke aner noget som helst. Det gør de, og der er helt sikkert meget hjælp at hente for nystartede, der starter helt fra bunden. Men man må gerne tænke selv også. Lidt sat på spidsen er det muligt at sammenligne det med den tykke fodboldtræner, der har pokkers travlt med at fortælle sine spillere, hvordan man spiller – trods han ikke selv evner at løbe mere end halvtreds meter uden at ende op med åndedrætsbesvær. Lead by example, læste jeg engang. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kasper blogindlæg Skriv dig op