Amino Ekspertblog


Lyt ikke til iværksætterrådgivere!

Skrevet af:
9. juni 2017 | 1.970 Visninger | 19 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Kaspers Blog

Landet over er de såkaldte erhvervscentre lokaliseret. Formålet er at hjælpe folk med at starte deres egen virksomhed. I disse erhvervscentre sidder selvfølgelig nogle mennesker – dem, der har ”Iværksætterrådgivere” stående på sit pæne visitkort og sin 500-forbindelser-LinkedIN-profil. I sig selv er det fantastisk med centre, der kan hjælpe de, der ønsker at komme selvstændigt i gang. Man skal blot være opmærksom.

 

Mange af de unge, iværksætter-drømmende gutter og gutinder, jeg møder, har en idé om, at iværksættereventyret begynder med et obligatorisk håndtryk med en iværksætterrådgiver. Det er forkert. Bevares, disse iværksætterrådgivere kan sikkert forklare dig lidt om selskabsformer, moms og hvordan du udsender en faktura. Men det er også det. Anse iværksætterrådgiverne som starthjælp, ikke andet. De rådgivende profiler er ikke Jesper Buch´ere og Lars Larsen´ere, der har skabt kæmpe virksomheder. Nej, det er som oftest en marketingmand med et lille, enkeltmandswebbureau under vingerne.

 

Som den uvidende, uerfarne og forudsætningsløse jeg var – og måske stadig er? Wink – lagde jeg naturligvis vej forbi disse rådgivere. Det var idéen til en jobportal for unge, der sprang ud. Så jeg trådte smilende ind i lokalet og var spækfyldt med begejstring og spænding. En ældre herre kommer ud, trykker mig hånden og tilbyder kaffe. Skønt. Vi fik snakket, jeg fik fortalt, og han fik forstået. På daværende tidspunkt var jeg godt klar over, at jeg måtte markedsføre min idé, når servicen var aktiv. Det spurgte jeg ind til. Jeg ville ønske, at det næste er en opdigtet anekdote, men det er uheldigvis den usminkede pure sandhed. Han foreslog, at jeg skulle bruge hele mit markedsføringsbudget – formentlig 10.000 kroner – på at købe plakater og hænge dem op i supermarkeder. What?! Jeg vidste ikke meget bedre, men jeg var dog godt klar over, de unge var online, så jeg valgte ikke at gøre brug af hans ellers super fordelagtige råd. Men det skræmmer mig, når jeg oplever andre unge mennesker, der sluger rådene uden eftertanke.

 

-       Hvorfor har du brugt 1.700,- på visitkort frem for at købe Adwords, Facebook-kampagner eller andet onlineannoncering?

-       Jamen…. min iværksætterrådgiver sagde, at det var smartere.

 

Jeg har ikke selv forsøgt mig med følgende forsøg, men ender jeg op som milliardær en dag, så gør jeg: 10.000,- til flyers vs. 10.000,- til Adwords og Facebook. Hvad tror du giver flest salg, besøgende og brugere? Hmmm….

 

Nu skal det ikke lyde som om, at jeg er af den overbevisning, at alle iværksætterrådgivere ikke aner noget som helst. Det gør de, og der er helt sikkert meget hjælp at hente for nystartede, der starter helt fra bunden. Men man må gerne tænke selv også. Lidt sat på spidsen er det muligt at sammenligne det med den tykke fodboldtræner, der har pokkers travlt med at fortælle sine spillere, hvordan man spiller – trods han ikke selv evner at løbe mere end halvtreds meter uden at ende op med åndedrætsbesvær. Lead by example, læste jeg engang. 

Læs også


Kommentarer

Patrik Lazzarotto  den 15-06-2017 kl. 09:15

Skæmmende... men fedt og provokerende skrevet! ;-) Er selv skeptisk overfor nogle rådgivere, flere som ikke engang selv har en selvstændig karriere bag sig, men alligevel rådgiver omkring iværksætteri. Men som du selv skriver, er der klart også rigtig mange dygtige.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Rued  den 15-06-2017 kl. 10:35

Jeg er af den overbevisning, man skal hente alt den rådgivning, man kan få.

Fra Running Lean:

5. Communicate learning early and often

The best way to make progress in a Lean Startup is by periodically

communicating the lessons learned from the last batch of experiments with

your entire team - weekly with your internal team and at least once a month

with your external advisors and investors. This lets you pause, reflect on

your findings as a team, and better plan out the next set of activities i.e.

hypotheses to test.

Selvfølgelig skal man selv filtrere i rådgivningen, men den er ofte guld værd - om ikke som den er tiltænkt, men så måske i en anden boldgade.

Du er chefen - så du træffer beslutningerne. Ikke bare køb 2000 visitkort, hvis nogen siger det - men tag det som indikation om, at du måske mangler noget visual identitet, du mangler måske et professionelt netværk eller du skal måske mere ud ad døren. Alt dette kan sådan et råd betyder :)

God succes!

Rued

Er kommentaren brugbar? 4 0
Kasper Friis  den 15-06-2017 kl. 12:34

Hej Patrik.

Tak for din kommentar.

Opsummeringen er blot, at der sidder en frygtelig masse mennesker med fingrene nede i fremtidens iværksættersucceser, som ikke aner, hvad der er op og ned.

Naturligvis er der nogle dygtige indimellem.

Bedste hilsner.

Er kommentaren brugbar? 4 0
Kasper Friis  den 15-06-2017 kl. 12:35

Hej Rued.

Tak for din kommentar.

Jeg er meget enig i, at man skal tage imod al rådgivning (hvis det ikke spilder din tid). Det kan give nye vinkler, nye idéer og ny info.

Dog er det ærgerligt, at nogle af dem, som nystartede møder, er inkompetente, forudsætningsløse socialdemokrater, der ikke evner en sammenhæng mellem ord og virkelighed.

Bedste hilsner.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Kim Gregersen  den 15-06-2017 kl. 13:51

Jeg er bare slet ikke enig. Jeg har i en del år gjort brug af Væksthus Sjællands dygtige konsulenter og der er ingen tvivl om, at jeg har fået rigtig meget ud af det. De konsulenter jeg møder dér er _ALLE_ uden undtagelse folk der har bestrædet topstillinger i store virksomheder både nationalt og internationalt. Måske har du haft en dårlig oplevelse, men at generalisere synes jeg er rigtig dårlig stil.

Er kommentaren brugbar? 6 1
Kasper Friis  den 15-06-2017 kl. 13:59

Hej Kim.

Tak for din kommentar.

Hmm... genlæs evt. sidste sektion i mit indlæg. Jeg generaliserer ikke - jeg skriver præcis, at der også findes nogle super dygtige derude.

Pointen i mit indlæg er, at man ikke skal følge iværksætterrådgivernes råd i blinde, eftersom ikke alle er toppen af poppen.

Bedste hilsner.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Peter Barbulla  den 15-06-2017 kl. 22:33

Det beste er å finne en mentor. En som har erfaring i samme bransje som du vil gå inn i. En mentor som er villig å avsette litt av sin tid for å hjelpe deg med råd og erfaring. En mentor er som regel gratis og han gjør dette med tanke på at han selv en gang har vært en "Nybegynner"

Dessuten har en mentor verdifulle kontakter som du kan profitere av. Det koster ikke noe å spørre en senior i bransjen. Får du ikke hjelp kan han kanskje gi deg et tips om hvem du ellers kan spørre. Hilsen peter.barbulla@gmail.com

Er kommentaren brugbar? 3 0
Hans Stokholm Kjer  den 15-06-2017 kl. 22:46

Man skal vel aldrig blot følge råd i blinde.

Man skal naturligvis forholde sig kritisk til dem.

Jeg har set både dygtige rådgivere og inkompetente idioter på de kontorer.

Jeg er ikke sikker på, at Larsen- og Buch-typer nødvendigvis er gode rådgivere, blot fordi de har tjent godt. Det kommer altid an på den enkelte sag.

God vind videre.

Forhold dig ALTID kritisk til enhver rådgiver.

Hans

Er kommentaren brugbar? 5 0
Tjjaaa...... interessant vinkel!  den 16-06-2017 kl. 08:47

Kære Kasper,

Du er jo ung, og det har jeg også været engang tilbage i dinosaurernes tid. Jeg er sikker på, at dine tanker var at "advare" mod de inkompetente rådgivere generelt - og sikkert ikke alene begrænset til "erhvervscentrene".

Jeg deler din skepsis, men vil som nogle af de andre der har kommenteret, også nok syntes at du generaliserer - uanset din disclaimer om det modsatte. Det er jo ikke fair at brokke sig for i samme sætning at sige "jeg mente det ikke helt" - så lad os tage udgangspunkt i din oprindelige tråd med kritikken.

Jeg vil nok være lidt mere præcis i min kritik, ikke nødvendigvis af erhvervscentrene alene, men nærmere de belønningsmodeller, som opstilles både kommunalt, regionalt, nationalt og i diverse organisationer. De virker ikke altid efter hensigten, og man kommer i tvivl om hvem der dog kan have opfundet "systemerne" og som du skriver - netop deres indsigt i virksomhedsdrift i bred forstand.

Din skelen til adwords kontra visitkort syntes også lidt letkøbt, fordi derved antager du nok fejlagtigt, at alle virksomheder er digitalt orienterede, hvilket godt nok er tendensen men langtfra hovedreglen. Jeg har mødt virksomhedsejere, som var så selvfede, at de mente at visitkort var unødvendige - men lad mig tilføje, at de er rigtig gode til at bruge ved LinkeIN registreringen - og under et mødet er det også temmeligt godt at vide hvem man sidder sammen med, og hvad deres beslutningskompetencer er.

- og ærlig talt, man kommer ikke langt for 200 kr., som visitkort koster i dag - versus adwords - så det er vist ikke enten eller men både og.

Men tilbage til din kritik af erhvervscentrene.

Jeg har selv i mange situationer stået med en person som har ønsket at blive selvstændig. De fleste gange har de helt basale ting IKKE været i orden, og derfor har det været fantastisk at kunne henvise til lokale erhvervsråd eller væksthuse, som har lidt bedre (og ofte gratis) tid til at hjælpe med netop de basale ting.

En kvinde på 40, som ønsker at blive damefrisør - hvem snupper lige den? Eller en "opfinder" på 65 som har gen-opfundet en varme-kasse? Meget offline - men tro mig - dem er der stadig rigtig rigtig mange af. Der er væsentligt færre unge, som lige ønsker at starte noget op.

Så jeg vil tillade mig at foreslå et kompromis: Der er forskellige rådgivere med forskellige belønningsmodeller som arbejder mod forskellige klientgrupper - og min hovedkonklusion er at de fleste udfylder et job som skal løses - og som bliver løst!

Så kan det være, at der skal en anden type rådgivning til for andre brugergrupper. Men selv de unge, har brug for at vide, at de skal tænke salg før udviklere, og flexibel platform før outsourcing - men det er spørgsmålet hvem der skal hjælpe dem? Syntes at DET er problemet - at der er meget få der kan give denne rådgivning! men denne type rådgivning skal vel heller ikke gives i erhvervshuset?

Stiller gerne op - hvis du finder en form!

Er kommentaren brugbar? 3 1
Kasper Friis  den 16-06-2017 kl. 10:28

Hej Unavngivet.

Tak for din kommentar.

Jeg tillader mig at forholde mig til en sætning i det, du skriver: "Din skelen til adwords kontra visitkort syntes også lidt letkøbt, fordi derved antager du nok fejlagtigt, at alle virksomheder er digitalt orienterede."

Mit eksempel omhandler jo LIGE NETOP app-idéer og IT-systemer mv. Det skriver jeg også. Jeg bruger mig selv og min idé som eksempel, som er en online portal. Det nævner jeg. Og desuden er det blot for at understrege en pointe, selvom det konkrete eksempel egentlig også er validt nok: Offline markedsføring af en online virksomhed. Online-annoncering kom slet ikke på banen.

Ja, jeg er "ung" - wuuuhu, siger jeg, mens andre beder mig pænt lukke røven af forudsætningsløshed og mangel på erfaring. Bevares, jeg ka´ ta´ det. ;)

Problemet er, at nystartede - eller folk i idéfasen - er utrolig sårbare, eftersom mange ikke forstår de grundlæggende principper, der gør sig afgørende.

Udover dette har jeg ikke noget yderligere behov for at forsvare mig. Men jeg bestræber mig på, at fokus holdes på  bolden - altså det, jeg skriver, og ikke det, som andre tolker ud fra det jeg skriver. Meget vigtigt, yderst afgørende og en overordnet præmis for en potentiel og valid indgangsvinkel til en debat.

Jeg havde ikke skrevet ovenstående indlæg - og de andre, jeg har skrevet om samme emne - hvis ikke jeg havde oplevet konkrete eksempler i mere end et fåtal UDOVER det, jeg selv har oplevet. Det er fuldstændig korrekt, at det er uanstændigt at vurdere en bølge ud fra egne øjne... og kun egne øjne!

Børsen: http://borsen.dk/nyheder/opinion/artikel/11/172522/artikel.html

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis  den 17-06-2017 kl. 21:23

Hej Francisco.

Troværdighed, oprigtighed og sandhed er vigtige ord i min bog. Derfor vil jeg rigtig gerne takke ja til dit tilbud, eftersom du virker som en gennemtænkt, fremragende starut.

Jeg ser frem til at høre fra dig. :-)

Bedste hilsner.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carsten Jacobsen  den 19-06-2017 kl. 17:42

Jeg har brugt lokale erhvervsrådgivere et par gange ifm. startups, og måske var jeg bare heldig, men de havde faktisk erfaring fra deres egne startups i bagagen, og kunne give gode brugbare råd.

Men jeg er sikker på at flertallet af iværksætterrådgiverne rundt omkring i kommunerne ikke har samme erfaring som dem jeg mødte.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Per B.  den 19-06-2017 kl. 17:51

Hmm.. Når et oplæg som dette, skaber SÅ meget diskution, kan man jo reflektere over hvor tydeligt at ens budskab har været, når man hele tiden skal forsvare og forklare sig.

Når det så er sagt, syntes jeg at denne klumme, eller hvad det nu skal kaldes, er ret subjektiv med en IT-vinkel. Hvilket også kan diskuteres. Jeg syntes helt personligt ikke at man kan sige "jeg generaliserer ikke", når man har en overskrift som denne.

Ligesom at jeg heller ikke syntes at argumentet med fodboldtræneren ikke virker. I de fleste tilfælde er ham den tykke træner, som er godt oppe i årene væsenligt mere kompetent end så mange andre, fordi han med stor sandsynlighed har spillet sine 4.500 fodboldkampe i sine unge år.

Tja, men kunne måske ligefrem sige at eksemplet er synonym med hvad der sker, når man har "ekspertbloggere", som primært har stiftet én slags virksomhed..

Er kommentaren brugbar? 4 1
Kasper Friis  den 19-06-2017 kl. 18:42

Hej Per B.

Nu, hvor du tager et journalistisk fagudtryk som "klumme" i brug, tilllader jeg mig at pointere, at dette er et blogindlæg - det hører under en opinionstekst. Din viden om journalistik bør derfor også fortælle dig, at en overskrift skal være fangende, overdrevet og sat på spidsen. Havde min overskrift været "Måske skal du nogle gange passe lidt på med at lytte for meget til iværksætterrådgivere," så havde ikke nær så mange klikket ind på det.

Du fanger netop pointen om fodboldtræneren perfekt, og det er jeg glad for. Hvis en fodboldtræner HAR spillet 4.500 fodboldkampe, så er han jo LIGE PRÆCIS den slags rådgivning og profil, som man har brug for. Problemet er blot, hvis fodboldtræneren ikke har spillet mere end 10 kampe i sine unge år.

Mine uddybende forklaringer skyldes, jeg finder det ærgerligt, når folk kommenterer uden at ha´ læst indlægget til fulde.

Bedste hilsner.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis  den 19-06-2017 kl. 18:44

Hej Carsten.

Tak for din kommentar.

Der er helt sikkert en stribe af dygtige, kompetente og erfarne rådgivere derude. No question.

Bedste hilsner.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kenny  den 23-06-2017 kl. 08:29

Hej Kasper. Stor ros fra Mig, for din håndtering og besvarelser på diverse kritiske kommentarer. Et lille verbalt slagsmål, du mestrer at navigere i, (efter min opfattelse), med ynde og gratie. 👍👍👍 Hav en god dag.

Med venlig hilsen Kenny A S Nilsen

Ravlygten.dk

Er kommentaren brugbar? 2 0
jan kristensen  den 25-06-2017 kl. 21:57

Hvor tit har man ikke set at et såkaldt Iværksætter kursus består af 2/3 dele eller 4/5 dele af indlæg og personer der vil sprede sikkerhedsnet ud, MOD BETALING.

Disse "rådgivere" der stiller gratis op, er der kun for at mele egen forretning når der skal sælges A-kasse, revisor, forsikringer mm.

Det kan godt være at den egentlige sparring først kommer senere med 1 til 1 rådgivning om specifikke spørgsmål, problemet kan være at der på disse indledende kurser ikke er nogle der kan parre dig med den rigtige ekspertise.

Derfor kan man komme i kløerne på glade amatører der synes man skal vælge plakater til markedsføring af en on-line tjeneste, noget der selvfølgelig ikke burde kunne lade sig gøre.

To ting rådgivere burde ligge strengt fokus på:

Kapital, start kapital, drifts kapital, opsparing, er der nok penge til at føre dette ud i livet??

Markedsføring, der er altid for lidt, eller slet ingen penge til markedsføring, Facebook er bare ikke nok, intet er gratis, kunder koster penge, sådan er det bare.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Kasper Friis  den 26-06-2017 kl. 08:50

Hej Jan.

Tak for din kommentar.

Lige præcis: Der er en overhængende frygt for, at man kommer i "kløerne på glade amatører."

Og det er ikke sundt for unge nystartede - if you ask me.

Bedste hilsner.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Fru Hartmann  den 26-06-2017 kl. 11:53

Det ville klæde Amino generelt, hvis diverse spammere blev fjernet hurtigst muligt.

Der er nu to i denne blog.

Fjern dem dog i stedet for at svare på deres indlæg.

Og fjern gerne dette sure opstød også - det er jo desværre ikke muligt her, at anmelde spammere, som det er i den almindelige debat.

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Om denne blog


Få besked når Kasper skriver


Generisk indhold

Kasper Friis er 17 år gammel, iværksætter, blogger og foredragsholder. Han er indehaver af en række websites, der henvender sig til unge; bl.a. Ungeavisen.dk og Jobtilunge.dk. 

I sommeren 2016 stod Kasper som 16-årig og med en drøm om at blive iværksætter. En masse ubesvarede spørgsmål var i hovedet, hvorfor der idag bliver brugt meget tid på at hjælpe og inspirere andre unge iværksættere; fx på hans hjemmeside http://kaspermfriis.dk, hvor der er blogindlæg og videoer til unge iværksættere. 

Kasper skriver om at være ung iværksætter og markedsføring rettet mod unge mennesker - og så håber han på at kunne inspirere et par stykker.


Seneste kommentarer