Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Hvordan får jeg en udvikler med?

8,290 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 April 2017

Fantastiske idéer flyder landet over; på handels- og folkeskoler oplever jeg dem ofte, når jeg lægger vej forbi til et foredrag om at drive virksomhed som ung. Det er apps, det er portaler og det er avancerede IT-systemer, som formentlig alle har sin berettigelse i markedet, men et overskyggende problem er altid tilfælles: Hvem skal programmere det, nu hvor idé-manden ikke kan?

Det korte, forsimplede og uhjælpsomme svar er, at det skal en programmør. Men hvor finder man så sådan én, der evner at skrive de magiske tekster, der skaber handling? Godt spørgsmål. 

Selv evner jeg ikke programmering, hvorfor min idé krævede – og til stadighed kræver – programmering og kendskab hertil. Og efter jeg fandt nogle, der agtede disse ting, er jeg blevet klogere på, hvorfor de gad arbejde med mig – og i særdeleshed hvorfor de ikke gider arbejde sammen med de mange andre, der søger deres evner.

 

Hvad kommer du med?

Idéer får vi alle, nogle bedre end andre. Er en ubevist, uprøvet og spritny idé derfor dit eneste bidrag til et partnerskab med en udvikler, så er der er godt stykke op ad bakke endnu… i sjette gear. Her skal holdes flere ting for øje. Den første er, at rigtig mange udviklere modtager rigtig mange henvendelser fra idérige iværksættere.

”Der er alt for mange, der søger til at programmere deres sindssyge idé, og 99% af gangene har de ikke tænkt deres idé særlig langt.”

Sådan lyder udmeldingen fra Jousha Ryder, senior softwaredeveloper, i et skriftligt svar, der omhandler hvad det kræver, før han som udvikler vil hoppe med på en idé. Allerede her får vi enkelte guldkorn, der kan hjælpe os på vej til at finde en udvikler: Der skal være mere end en ”sindssyg idé.”

Dette er et problem, som er løsbart, og flere redskaber kan tages i brug. Lad mig nævne nogle ting, som jeg gjorde, og som andre kan gøre:

  • Snak med folk. Er kunderne interesseret? Kan du evt. have nogle kunder med fra start? Hvad synes folk?
  • Analysér. Findes der andre lign. services på markedet? Hvis ja, hvordan går det for dem; vækst eller nedgang?
  • Konkretisér. Hvad skal siden indeholde? Hvordan skal det se ud? Prøv at lav så meget ned til mindste detalje, som du evner.
  • Prototype. Kan du starte med en version 0.001, som du kan lave i Wordpress eller lign. uden kendskab til programmering, så er det klart en fordel: Det bidrager til ovenstående punkter.

 

Når så et produkt er færdigudviklet, så er der naturligvis også arbejdsopgaver, der skal varetages af idé-manden, der ikke udvikler. Ofte ser man, at den ene udvikler, den anden markedsfører og sælger – dette kan være aldeles glimrende; man skal bare være opmærksom på, hvor meget og hvilken form for arbejde, man kan bidrage med. 

”Det er derudover vigtigt, at de (dem med ideen, for.) selv er bevidste om, at der er en kæmpe mængde arbejde i at markedsføre og sælge produktet, når det først er udviklet. Dvs. de har forstået, at ”deres” del altså ligger i, at få det her solgt når, det rent faktisk er udviklet,” forklarer software developer Claus Jensen.

 

Shhhh… det er MIN idé!

MI6, hvor James Bond henter sine granat-kuglepenne og veludstyrede Aston Martin-vogne, lukker næppe mange informationer ud om deres udvikling. Det er tophemmeligt; og det gør formentlig sig også gældende i fx forskningsmiljøer mv. De idéer, som er meget hemmelige og kræver underskrifter, før sløret kan løftes, er der sjældent meget kød på. Det erfarer Mark Kordan, der er .net-udvikler: 

” Hvis jeg skal underskrive en NDA eller de siger, at ingen andre har fået samme ide, eller at man slet ikke må sige det videre... så er der som regel ikke ret meget kød på, og idéen er måske ikke så god, som de selv tror,” skriver han.

Dog kan der modargumenteres mod ovenstående holdning, at nogle idéer virkelig er banebrydende, hvorfor det kan betale sig at holde kortene tæt og ikke slynge al information ud til alle verdensborgere. Jeg erindrer at have hørt, at Jesper Buch bad hans investor underskrive en fortrolighedserklæring, inden at han løftede sløret for det, der skulle blive til milliard-succesen JustEat. Deling eller ej af idéen må stå for den enkelte, jeg kan blot empirisk augmentere for, at jeg fik utrolig meget ud af at dele min idé med kloge mennesker, der kunne skrue og dreje på konceptet, så det stod knivskarpt.

 

Søg en udvikler med stil

”Hej, jeg har fået en god idé og søger derfor en udvikler. Kan du programmere, så hører jeg gerne fra dig.....”

Et sådant opslag på Amino eller diverse iværksætter-facebookgrupper ses ofte, og som du nok kan se, er der hverken megen kød på eller entusiasme i sådan et opslag. Da jeg lavede et opslag på Facebook omkring min søgen efter en udvikler, så gik jeg amok på tastaturet. Her er nogle af de ting, jeg gjorde, som du kan overveje at benytte; også en ting, jeg ikke forsøgte, men fortryder i dag:

  • Fortæl i opslaget, hvad du kan bidrage med. Hvad er du god til – og hvad kan du lide?
  • Hvad søger du? Et bestemt udviklingssprog eller geografisk placering? Få det med.
  • Hvem er du? Et partnerskab er også to personer, der mødes, hvorfor der skal være kemi på et vist niveau… måske ikke så meget, at der er lummer stemning på kontoret. Stick out tongue Wink
  • Vedhæft en video. Det gjorde jeg ikke, og jeg fortryder. Det viser mandsmod, og ikke mindst viser det dig selv.
  • Vis noget gejst i opslaget. Slyng med ord og lad læserne mærke energien. Derved liker folk i uendelighed, hvilket spreder opslaget yderligere.

Tak fordi, du læste med – jeg håber at kunne hjælpe. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kasper blogindlæg Skriv dig op