Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs JumpStory Din konverteringsrate kan afhænge af ét enkelt ord!

Din konverteringsrate kan afhænge af ét enkelt ord!

2.709 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
12 August 2018

Det kan ofte være helt ned til den enkelte sætning eller ord, der afgør, hvorvidt din online kommunikation virker optimalt. Sammenholdt med den massive stigning i digital markedsføring og konkurrence bliver det således vigtigere og vigtigere, hvorvidt du har tilstrækkeligt fokus på valget af ord og formuleringer på nettet.

Hos JumpStory er vi besatte af sprog og ord. Vi lader andre om de store analytics værktøjer og fancy dashboards og har i stedet koncentreret os om, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe små og store virksomheder med at skabe de rette tekster til eksempelvis deres hjemmeside, SEO artikler, AdWords kampagner, nyhedsbreve etc.

Vi vil gerne gi' dig som AMINO bruger tre lærerige eksempler på, hvorfor det er så vigtigt:

Nogle få ord øgede klikraten med 30%, mens ét enkelt ord betød 89% flere salg

Virksomheden Highrise (hedder i dag Basecamp) skulle skaffe brugere til deres gratis udgave en digital HR-tjeneste. De havde hidtil arbejdet med formuleringen til venstre på deres hjemmeside:

Det viste sig imidlertid, at to meget simple greb (versionen til højre ovenfor) øgede deres klikrate med hele 30%!:

  • De understregede overfor kunderne, at tilmeldingen til denne service tager under ét minut
  • De indsatte et udråbstegn for enden af sætning to for at understrege en ’urgency’ i deres tilbud.

 

Og i dette eksempel:

betød tilføjelsen af ordet ”supplement” en forøgelse af salget på hele 89%.

 

 

Simplicitet forbedrede klik-raten med 433%!

En forbedring på mellem 30-90% er flot, men hvad med én på 433%?!

Det var resultatet, efter Humana valgte at bruge en tankegang, som vi altid vægter højt hos JumpStory: SIMPLEXITY.

Simplexity handler om at gøre komplekse ting simple. I nedenstående to eksempler er den første annonce ganske teksttung, og call-to-action knappen ikke så markant.
I nummer to annonce er designet derimod lettere, teksten klarere og knappen central. Resultatet var 433% flere kliks!

  

Hobson-effekten viser igen sin magi

Måske har du allerede hørt om Hobson-effekten? Hvis ikke så kan du læse mere om den her, eller du kan få den forklaret nedenfor.

Den forudgående sætning var i øvrigt præcis, hvad Hobson-effekten handler om. Når vi som mennesker bliver præsenteret for valgmuligheder, så er det helt afgørende hvor mange.

Ingen valgmuligheder føles dårligt. Vi bliver frustrerede over ikke at kunne handle på det, vi præsenteres for.

Én valgmulighed føles udmærket, fordi vi ikke går glip af noget. Omvendt bliver vi heller ikke overordentligt positive, fordi vi ikke kan gøre vores egen indflydelse gældende.

To valgmuligheder (”Hobsons choice”) er ofte, men ikke altid en god ting rent kommunikations- og marketingmæssigt. I dette afsnit fik du muligheden for at klikke dig videre eller få det forklaret med det samme. Hvis du læser med her, så valgte du sidstnævnte, og du traf vel at mærke et valg. Bevidst eller ubevidst føles det godt!
Nøglen ligger i ikke at tilføje en hel masse flere valgmuligheder, for så bliver vi som mennesker overvældede, og det føles dårligt igen.

Tag som eksempel disse to annoncer for et hollandsk forsikringsselskab:

Den nederste annonce er blevet forsynet med endnu en valgmulighed for brugeren, og normalt ville man jo tænke, at sådanne links er noget skidt, fordi de fjerner fokus fra den centrale call-to-action knap.

Imidlertid resulterede indsættelsen af linket i en forøgelse af klikraten på hele 244%! Linket er dels indsat ud fra den logik, at nogle mennesker kan være ”blinde” i forhold til knapper og bannere, men samtidig lever kampagnen op til Hobson-effekten og giver brugeren følelsen af, at man rent faktisk træffer et aktivt valg og ikke blot ledes smart videre.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når JumpStory skriver Skriv dig op