Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Er det en fordel at være først?

1.602 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 March 2018

Indenfor iværksætteri taler man om en såkaldt ”first mover advantage”. Det var i hvert fald for 15-20 år siden en hyppig antagelse indenfor bl.a. IT-verden, at det er forbundet med en fordel at være først med en given service eller produkt.

Forskningen har siden vist os, at det langt fra er tilfældet. Faktisk tværtimod. Jeg kan fra min egen iværksætter-historie genkende forskningens nedslående resultater. Vi var de første, tilbage i 1999, til at tilbyde e-bøger i Danmark. Vi var first-movers, og vi byggede en virksomhed med navnet eForlag.dk. eForlag.dk mindede på mange måder om det, der senere fik stor succes under navnene Mofibo og Storytel.

At være først er sjældent en god idé, men det giver en glæde og rummer en stor fascinationskraft. Den ville jeg aldrig have været foruden.

Tager du dine hardcore business-briller på, så vil du formentlig få det klarsyn, at du ikke bør være først. Google var ikke den første søgemaskine. Facebook var ikke det første sociale netværk. Apple var ikke den første personlige computer, smartphone eller smart watch. Amazon var ikke den første online boghandel.

Før Sonos, før Alexa, før Google Home, havde vi HomePod, og sådan kunne man blive ved.

Jeg talte for nyligt med amerikaneren Seth Godin i forbindelse med min nye globale bogudgivelse The GuruBook. I bogen interviewer jeg 45 af verdens mest innovative ledere og iværksættere omkring vinderkultur og det at lykkes. Det er mennesker som Brian Chesky (Airbnb), Simon Sinek (Start with Why), Mette Lykke (Endomondo) og mange flere.

Ét af samtaleemnerne med Seth Godin var gode idéer og eksekveringen af dem.
Godin selv skabte i 1989 en dengang banebrydende idé: Videooptagelser af mennesker der spiller computerspil. Det blev latterliggjort af datidens trendsettere, og Godins forlag indrømmede flere år senere overfor ham, at de aldrig havde gidet lancere hans skæve produkt til andet end nogle meget få butikker. Efterfølgende kender de fleste nok den udbredelse, som det at filme, at man spiller computerspil, har fået. YouTuberne, der gør det, har millioner og atter millioner af følgere anno 2018.

Budskabet er derfor simpelt: Det svære er ikke kun at udtænke en idé. Det er tilsvarende vanskeligt at holde fast i denne idé i lang nok tid, indtil dens timing er rigtig. Indtil den virkelig slår igennem og gør en forskel i verden. Som Victor Hugo skrev: ”Nothing is more powerful than an idea whose time has come.”

Dette er forskellen på opfindere og iværksættere. Det er forskellen på projektmagere og profitjægere.

Jeg erkender at tilhøre projektmagerne. Jeg elsker at være først og elsker at se mine idéer blive til virkelighed. Jeg får ikke altid vurderet og analyseret grundigt nok, hvornår vi kan forvente at nå break-even, for jeg er ikke drevet af profitten, men af begejstringen og legen i iværksætteriet. At være først. Jeg elsker det!

Seth Godin har det på samme måde. Han fortalte mig, hvorledes det er vilkåret for næsten alle de kreative og innovative mennesker, han kender. Uanset om det er iværksættere bag reklamenetværk, auktionssider, fildelingstjenester, kryptovalutaer eller kreative hverv som musikere. Disse mennesker elsker alle at skabe ting, der aldrig er set før. Det er deres fascinationskraft. En farlig kraft rent forretningsmæssigt, men en kraft hverken de eller jeg ville være foruden.

Hvordan har du det som iværksætter? Er det vigtigt at være først, eller er du drevet af andre ting?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op