I populære TV-programmer som Løvens Hule hører man ofte iværksættere fortælle om, at de har fundet et hul i markedet eller måske en særlig niche. Det er som udgangspunkt udmærket, men det helt afgørende spørgsmål at stille sig selv dernæst er: Er der så også et marked i hullet?
Generelt er det en god idé at kigge efter huller i et givent marked. De mest naive førstegangsiværksættere har nemlig i stedet en tendens til blot at kigge på et marked og så lave regnestykker som:
Der findes 10 millioner hundeejere i England. Jeg har udviklet noget smart til hundeejere. Ergo er der 10 millioner oplagte kunder til mit produkt.
Så enkel er verden imidlertid ikke. Der vil nemlig ofte være et væld af konkurrenter, som allerede har tænkt den samme tanke som dig og derudover ført den ud i livet. Ergo er du som regel sjældent først.
Den dårlige nyhed i det er naturligvis, at der i forvejen kan være hård konkurrence for et givent produkt. Den gode nyhed er så omvendt, at nogle før dig har bevist, at der rent faktisk ER et marked for det pågældende produkt eller service, og du kan nu vælge at tage kampen op med dem og gøre det bedre på eksempelvis kvalitet, service eller pris.
Lad os imidlertid i stedet tage det udgangspunkt, at du rent faktisk har fundet et hul i markedet. Dvs. et produkt eller en service som der ikke i forvejen er hundredvis, som udbyder. Spørgsmålet er så nu: Har du opdaget et genialt og hidtil uset behov i en given branche, eller er der en grund til, at ingen andre udbyder det, du ønsker at tilbyde markedet. Dvs.: Enten HAR nogle forsøgt sig før dig og er fejlet, eller også er der en grund til, at ingen andre tilbyder den service eller produkt. Dvs. at idéen – pardon my french – stinker!
Det helt afgørende spørgsmål for at finde ud af dette er altså: Er der også et marked i det hul, du mener at have opdaget?
På engelsk lyder spørgsmålene: Is there a gap in the market? And is there a market in the gap?
Der er forskellige måder, hvorpå du kan blive klogere på, om der så også er et marked i hullet. Den bedste er sjældent at bruge formuer på at lagerføre det produkt, du måtte have fået idéen til, for som sagt handler det først om at finde ud af, om der rent faktisk er kunder til det.
I stedet for at finde ud af dette igennem logikken ”Der er 10 millioner hundeejere, så ergo må der også være 10 millioner kunder til min tandpasta til hunde”, så handler det om billigt og hurtigt at få afdækket det eventuelle marked i hullet.
Jeg plejer at anbefale metoden ”sælg skindet før du har skudt bjørnen”. Dvs. undlad at bruge en formue på fancy hjemmesider; flotte marketingskampagner eller lagerføring af produkter / udvikling af apps og sælg det i stedet, inden du egentlig har det på lager eller færdigudviklet det.
Hvis du har et fysisk produkt, så lancér en kampagne på de sociale medier som om, at produktet allerede findes og er på lager. Lav en landingpage (simpel hjemmeside) hvor folk kan skrive sig op til produktet og se, om de rent faktisk gør det. Lad eventuelt som om at de kan bestille det, så du ikke tager imod interesse, men faktiske bestillinger. Og så glæd dem med at det er lige på trapperne, når de har bestilt.
Hvis du har et digitalt produkt eller service, så lav ligeledes en landingpage, hvor folk kan tilkendegive enten interesse eller tilmelde sig, og så giv dem samme glædelig besked – og glæd dem samtidig med, at de vil være iblandt de første til at få besked, når I er live – og giv dem X antal måneder gratis prøveperiode.
Sådan har jeg personligt lanceret to internationale virksomheder, hvoraf den senest nu har tusindvis af kunder i 80 forskellige lande. Vi startede ligesom så mange andre blot med en idé, og vi anede reelt ikke, om vi havde ramt en niche eller ej. Der var et kæmpe marked til nogle relaterede tjenester, men ingen med det fokus som vi har.
Jeg håber, at det kunne bruge som lidt inspiration kære Amino’er, så husk nu: Er der et hul i markedet? Og hvis JA: Er der så også et marked i hullet?