Mandag den 2. oktober udkom min nye bog Disruptionbogen. Jeg har taget fat i ét af de ord, som folk elsker at hade – disruption – og forsøgt at forklare, hvad det i virkeligheden handler om.
Ét af områderne indenfor disruption, som jeg tænker, at Amino’s læsere vil finde særligt interessant, er spørgsmålet om, hvordan man sikrer at ende som Netflix frem for som Blockbuster.
I dag ved vi, at det blev bredbåndsteknologien, der gradvist slog igennem og blev forbedret op igennem 00'erne i en sådan grad, at det blev den teknologi, der skulle betyde Netflix' opblomstring og Blockbusters endeligt.
Fra at man blot bestilte film over nettet, var der pludselig båndbredde til, at man nu også kunne streame filmene. Og i forhold til Blockbuster, slippe for at skulle ud i regnvejret og levere lejede film tilbage.
Det var måden, hvorpå Netflix udnyttede en potentielt disruptiv teknologi som bredbånd, der gjorde dem i stand til at skabe et overlegent value proposition i forhold til konkurrenterne.
De store versus de små
I daglig tale opstår der let fornemmelsen af en afgrundsdyb kløft mellem den iværksætterkultur, der modsætter sig normalisering, og det etablerede og corporate, der potentielt står for fald. Som eksempelvis Blockbuster.
Det betyder dog ikke nødvendigvis, at corporates vil tabe kampen i fremtiden. Faktisk bør start-ups og corporates nærmere droppe deres skyttegravskrig og begynde at se fordelen ved hinandens modeller og et øget samarbejde imellem "de små og de store". Ikke mindst i et lille land og i en lille økonomi som den danske.
For at dette skal kunne komme til at ske, så kræver det handlinger. Her er tre konkrete bud:
1. Sæt et tidsrum af til at orientere dig
I hverdagen kommer man ikke ud af sit eksisterende drift- og lean-modus, så sæt tid af til fast, én gang om dagen at se, hvad der er af bevægelser i din branche eller relaterede brancher.
Er der nogle nye teknologier, der bliver brugt? Nogle der er på vej? Læs Wired.com, Huffington Post og andre nye medier, i stedet for de klassiske udgivelser, der stadig fokuserer på de kendte brancher.
2. Byg bro
I kan blive hinandens makkere i disruption. En lille eller mellemstor dansk virksomhed og en start-up har bedre muligheder for at blive den næste højdespringer, hvis de indgår et samarbejde.
Når vi i Danmark taler om, at der ikke er kommet nogle nye virksomheder med over 1000 medarbejdere de sidste 10 år, må man sige, at der er kortere vej fra 50 mand til 1000, end hvis du blot er en person med en idé.
3. Bliv skarp på de disruptive teknologier
Som minimum bør man begynde at holde sig opdateret om hvilke teknologier, der rører sig.
Vi ved ikke, hvad der slår igennem først og i hvor stor skala, men der er ingen tvivl om, at områder som 3D-print og kunstig intelligens (AI) kommer til at have massiv indflydelse på rigtig mange industrier.
For at forstå dette kræver det dog, at du også forstår teknologierne. Gør du det, så forstår du også langt bedre, hvad de kan betyde for din forretning.
Hvor det tog Netflix ti år at disrupte Blockbuster ved hjælp af en disruptiv teknologi, så oplever vi en eksponentiel acceleration.
Det tidsspænd bliver formentlig kun 4-6 år i fremtiden. Det betyder naturligvis, at man skal blive desto mere nysgerrighed på udviklingen netop nu.