06 June 2016
Hvordan får du nye kunder som iværksætter?
Det er jeg blevet spurgt om mange gange, og der er ikke ét enkelt svar. Udover at stå for noget, man tror på, og lade det gennemsyre alt, hvad man gør, så er min erfaring den, at en kunde ofte kommer igennem adskillige ”påvirkninger” - det man også kalder touch points.
Lad mig gi’ dig et eksempel på et foredrag & workshop, jeg for nyligt blev hyret til at holde omkring innovation og forretningsudvikling. Her havde kunden været igennem følgende ”rejse”, inden vi havde en aftale:
1. Jeg lavede for 6 uger siden en pr-indsats for virksomheden lix. Det betød bl.a., at deres stifter Camilla kom i TV2 Nyhederne, Go’ Morgen Danmark m.fl. Dét havde vedkommende set via nettet.
2. Jeg havde en uge senere skrevet et indlæg omkring CSI - corporate social innovation - via LinkedIn, som kunden havde læst.
3. Den pågældende kunde havde jeg tidligere mødt til en event, hvor vi kort havde hilst på hinanden. Derfra kendte han oprindeligt mit navn.
4. Kunden havde efter at have læst min artikel og om PR-arbejdet samt været inde på min hjemmeside, hvor vedkommende havde set ét af mine video-foredrag, læst om mine referencer samt kontaktet én af disse.
5. Kunden sendte mig herefter, efter alt ovenstående, en e-mail med en forespørgsel på indhold og pris for et foredrag for et topledernetværk.
6. Jeg svarede tilbage med en pris samt en beskrivelse af, hvordan jeg vil skabe værdi for dem, der deltager i et sådant foredrag / workshop.
7. Vi forhandlede pris, aftalte en dato og indgik en aftale.
Som du nok kan se ovenfor, var der adskillige touch-points undervejs. Vi mødtes offline, kunden læste om mig i medierne, kunden så mit indlæg via de sociale medier, kunden så en video, tog en reference og kontaktede mig for nærmere dialog.
Dette blot et eksempel på en mere eller mindre typisk kunderejse, når man laver, hvad jeg gør. Den ser naturligvis altid forskellig ud, så start med at identificere din mulige kunderejse og oplagte touch points.