At de sociale medier er under hastig forandring giver næsten sig selv, når man tænker på, hvor nye de er, og hvor eksplosiv deres vækst har været. Derfor er det desto vigtigere, at vi som iværksættere, innovationsfolk og marketingmennesker prøver at have fingeren på pulsen. Jeg har forsøgt at skabe et kort tendens-overblik til at inspirere dig, når du næste gang sidder og arbejder på jeres sociale mediestrategi:
1. Videoannoncer er det nye sort
I Guds eget land har YouTube overhalet alle de største TV-netværk, når det kommer til målgruppen 18-35 årige. Ergo er videoreklamer en industri i markant vækst og et marketingområde, som de amerikanske reklame- og mediebureauer i stigende grad er begyndt at fokusere på og specialisere sig indenfor. Denne udvikling rammer Danmark inden længe, men følger reklame, mediebureauer og marketingfolk med og specialiserer sig i tilstrækkelig grad? Det bliver spændende at følge.
2. Midaldrende medborgere stormer ind på de sociale medier
Tallene for 2013 viser en brugervækst på imponerende 86% siden 2012, når vi kigger på aldersgruppen 45-54 år. Dvs. det antal mennesker i aldersgruppen 45-54 år, der har oprettet en ny profil på ét eller flere sociale medier. Iblandt de sociale medier, der især har bidraget til denne vækst, er Facebook med 46% og Google+ med 56%. Dette understreger dels, at de sociale medier langtfra kun er de unges medier, og dels at der findes et kæmpe potentiale for de brands, der målretter deres kommunikation mod netop denne mere modne målgruppe. Men det kræver en dybere forståelse, og at der lyttes højere, eftersom dette segment responderer på væsentligt andre budskaber og mekanismer end de helt unge.
3. Mobilannoncering er i hastig vækst
Mobilannoncer udgør nu 30% af Facebooks samlede annoncesalg, hvilket er en vækst på 7% i samlet annonceomsætning fra året forinden. For brands bør dette betyde to ting: 1) En øget opmærksomhed på de mobile platforme som et afgørende annoncemedie. 2) At gøre delemulighederne via mobile platforme væsentligt nemmere og mere integreret i al kommunikation, der foretages – det være sig via hjemmesider, nyhedsbreve, videospots osv.
4. Nogle sociale medier er meget virale, andre ikke
Selvom LinkedIn med sine to nye brugere i sekundet er det absolut hurtigst voksende sociale forretningsmedie netop nu, så er det ikke stedet at sprede virale budskaber eller for alvor interagere med brugerne. I hvert fald viser statistikkerne for 2013, at Pinterest, Google+, Twitter og Facebook er langt foran, når det kommer til deres evne til at skabe virale platforme og en aktiv delings- og debatkultur. Rent strategisk tyder det derfor på, at LinkedIn egner sig bedst til blog posts, slideshows etc., hvorimod de andre sociale medier egner sig bedre til afstemninger, konkurrencer, kundeservice og øvrige former for aktiv, tovejs-interaktion med brugerne.
5. Vores privatfred fylder mere i medierne end i virkeligheden
Medierne er igen og igen fyldt med artikler omkring, hvorledes vi er bekymrede over vores privatliv, og at Facebook skulle være én af de helt store syndere. Alligevel viser den internationale forskning indenfor området, at kun 25% af Facebooks brugere går op i deres privatindstillinger på siden, mens tallet er endnu lavere for Instagram. Faktisk fortæller 80% af brugerne, at de hellere vil dele personlige oplysninger med virksomhederne for derigennem at kunne få en mere målrettet og relevant kundeservice frem for at skulle beskytte deres privatliv og de på Facebook tilgængelige informationer.