Jeg hører stadig virksomheder sige: "Man må ikke sige 'forstyrrer jeg' i et salgsopkald." For det har de fået at vide af en salgstræner en gang.
Lad os dele det lidt op. Det har muligvis sin berettigelse i telefonsalg, hvis du fx sælger blækpatroner, lysstofrør eller andre små produkter. Her handler det om at få sagt så meget som muligt på så kort tid som muligt, og der kan man argumentere for, at det kan være en stopklods at sige "forstyrrer jeg."
Når det så er sagt - så handler de første kald til større virksomheder IKKE om at få sagt så meget som muligt på så kort tid som muligt, men derimod at starte en god relation allerede i de indledende opkald / samtaler.
Når du ringer til en kunde og spørger: "Forstyrrer jeg?" svarer de typisk et af følgende:
1. Nej, det gør du ikke.
2. Ja, det gør du faktisk.
Begge svar her er gode. Hvis de svarer 1, har de faktisk også sagt, at de har tid til en snak med dig, og det starter kaldet super godt med en undervidst accept af dit opkald.
Og nu kommer det vigtige. Hvis de svarer 2, er det nemlig også et godt svar. For hvis de rent faktisk er på vej til et møde eller noget andet, så er det direkte provokerende, at du som sælger bare begynder at snakke derudaf og det gavner ikke jeres kommende relation. Kaldet bliver højst sandsynligt heller ikke særlig godt, fordi kundens opmærksomhed ikke er på dig, men på irritationen over, at de ikke har tid til at tale med dig.
Når du som sælger derimod siger:
"Det er helt i orden. Kan jeg ringe tilbage senere eller i morgen?"
Så har du udvist respekt for kundens tid og på samme tid lavet en aftale, hvor kunden har tid til at tale med dig og kaldet når du ringer tilbage bliver langt bedre.
Jeg siger ikke at man skal gøre det hver gang - men det kan have en positiv effekt.
/Jonas