Hej Aminoer!
Det kan meget vel være at du går glip af rigtig meget salg, fordi du ikke kender dine kunders succeskriterier. For en IT-chef kan det meget vel være at købe IT-udstyr med lavest mulige driftsomkostninger - eller det kunne også være det var sikkerheden der var succeskriteriet. For en salgs- og marketingchef, kunne det være at få flere kunder – men det kunne også være at minimere kundefrafaldet.
Dine kunders succeskriterier afhænger både af deres jobbeskrivelse og hvad der er fokus på lige nu ude i den enkelte virksomhed. Men du ved det kun, hvis du spørger og lytter. Kun på den måde kan du tale kundens “sprog”, som er relevant for ham eller hende.
Hvornår kendte du sidst til dine kunders succeskriterier. Eller sælger du bare som mindst 80% gør og snakker i stedet for først at lytte?
To konkrete aktiviteter der kan øge dit salg:
1. Næste gang du snakker med en potentiel kunde, spørg hvad personen har af konkrete udfordringer. Hvad er deres succeskriterier lige nu. Husk på at de fleste bliver målt af deres chef. Så hvad kan du gøre, for næste gang din kunde har møde med chefen at han eller hun har nået målene og sine succeskriterier.
2. Har du en email liste med både kunder og potentielle kunder så send en email eller et elektronisk spørgeskema, hvor du spørger dem om hvad deres succeskriterier er i deres virksomhed. På den måde kan du langt bedre matche deres individuelle behov med det du kan tilbyde.
Det er en anden måde at sælge på, hvor du først bliver klog på dine relationer for derefter at gøre dine salgsbudskaber så relevant som muligt. Kunderne vil elske dig for det.
God fornøjelse :)
Jørgen
www.relationwise.com