på Amino

2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse

Så er satserne kommet - og i god tid i år:

For 2009 er der følgende satser for befordringsgodtgørelse:

Kørselsgodtgørelse (de første 20.000 km): 3,56 kr./km
Kørselsgodtgørelse (ud over 20.000 km): 1,90 kr./km
Befordring hjem-arbejde (24-100 km): 1,90 kr./km
Befordring hjem-arbejde (over 100 km): 0,95 kr./km

Der er tale om relativt små stigninger, men dog stigninger. Så husk at få noteret ned i kørebogen!

Bogføringsmæssigt skal kilometergodtgørelse til ejeren afregnes jævnligt (f.eks. månedligt) og bogføres som en driftsudgift. Pengene er skattefrie for modtageren. Hvis der er tale om kørselsgodtgørelse til ansatte, skal udbetalingen ske i forbindelse med lønudbetalingen, og det kan lønsystemerne sagtens klare - også at holde øje med, hvornår man når 20.000 km.-grænsen. Der kan også udbetales kørselsgodtgørelse til bestyrelsesmedlemmer og evt. ulønnet arbejdskraft, så længe alting kan dokumenteres.

Se flere nye beløbsgrænser her.

Og få opdateringer lige ind i din mailbakke ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev (som kommer ca. 8 gange årligt, hvis ellers der er noget nyt at fortælle)


Kommentarer

Henriette skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 27-12-2008 kl. 23:46

Vil det sige, at jeg som selvstændig erhvervsdrivende ikke kan få mit kørselsfradrag fordi jeg først her sidst på året har kørt mit kørselsfradrag ind i regnskabet?? har kørt det ved siden af i et excel.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 20-01-2009 kl. 20:28

Nej. Det betyder, at du helst skal ordne sagen oftere, men ikke at du taber kørselsgodtgørelsen ved kun at gøre det en gang om året.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Opstrup skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 09-03-2009 kl. 11:34

Hej.

Jeg er ansat af Hillerød kommune som støtteperson til en dreng på 17 år. Jeg skal besøge ham to gange om måneden i Birkerød og køre i egen bil. Det er ca. 350km hver gang og kommunen har lavet en kontrakt, hvor de siger at jeg vil få en kørslesgodtgørelse på 1.90kr. pr. km. Er det den rigtige sats?

Jeg håber I kan svare hurtigt, da jeg skal underskrive kontrakten og sende den retur.

venlig hilsen Michael Opstrup

E-mail :vantore@post.tele.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Hansen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 17-03-2009 kl. 19:39

Hej, jeg er kørende sælger for falck danmark, og er ansat under statens taskter, men kan det passe at jeg ikke skal have 3,56 kr pr. km. indtil 20000 km ? for min leder siger jeg kun for 3,56 kr pr. km hvis jeg har en anden sælger med, altså kører sammen, skal jeg virkelig kun have 1,90 kr pr. km. også selvom jeg ikke har kørt de 20000 km.

Mvh. Kasper Hansen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 09-05-2009 kl. 23:01

@ Michael: Desværre svarer jeg nok for sent (en anden gang, så prøv: http://anettesand.dk - hvor jeg får besked, hver gang, der er et nyt spørgsmål eller en ny kommentar). Men ja: Den sats kan kommunen godt bestemme, at du må få. De ville også kunne give dig den højere sats (3,56/km), men det er ikke noget krav, du har.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 09-05-2009 kl. 23:02

@ Kasper: De 3,56 kr./km. er max. Falck kan godt beslutte, at du får en mindre udbetaling fra dem.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lena skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 16-05-2009 kl. 19:30

Hejsa. Jeg er blevet selvstændig erhvervs drivende, kan jeg trække 3,54 kr fra pr kørt km indtil de 20.000?? mvh Lena

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 21-05-2009 kl. 14:11

@ Lena: Ja. I det omfang du kører for din virksomhed kan du (mod dokumentation, f.eks. kørebog) trække 3,56 kr. fra i dit regnskab pr. kørt kilometer indtil 20.000 km., herefter falder taksten.

/Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ayoe L. skrev Tjensterejse til Øland den 22-08-2009 kl. 10:58

Hej :)

Jeg arbejder som laborant på Kbh Universitet og har netop været på Øland, Sverige.

En biolog og jeg kørte derop i min private bil, da ingen tjenestebiler var ledige. Formål var forskning/arbejde.

779 km tur-retur. Første gang jeg har brugt egen bil på job. Men jeg får 1.90 pr km. Hvorfor den takst. Ingen på jobbet kan rigtigt give mig et svar. Jeg mente først de 1.90 taksten kom efter 20.000 kørte km.

mvh

Ayoe

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 22-08-2009 kl. 11:47

@ Ayoe: Der er ingen regel som siger, at arbejdsgiveren skal udbetale den høje sats. Den høje sats på i 2009 kr. 3,56 pr. km. er maksimumsatsen for, hvad man må udbetale skattefrit, ikke et grundbeløb. De 1,90 kr. svarer til satsen for kørsel hjem-arbejde, og den har universitet (beklageligvis for dig) ret til at anvende.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Glenn skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 29-09-2009 kl. 22:59

Hej

Jeg arbejder som maler, jeg bruger min egen bil, som arbejdsbil, jeg køre fra egen bopæl til forskellige adresser, hver dag, har jeg mulighed for kørselsgodtgørelse?

MVH

Glenn  

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 29-09-2009 kl. 23:09

Hej Glenn

Hvis virksomheden har adresse hos dig hjemme, kan du beregne kørselsgodtgørelsen efter de ovenstående satser til dig selv. Kørslen skal dokumenteres f.eks. med en kørebog, du udfylder.

Hvis virksomheden har adresse et andet sted, er det fra virksomhedens adresse og ud til kunderne, du kan beregne og udbetale dig selv kørselsgodtgørelse.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Gertrud skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 02-11-2009 kl. 19:18

jeg er nystartet selvstændig enkeltmandsvirksomhed - hvis jeg opkræver kørsel hos kunden, hvordan skal jeg så inddrage det i regnskabet???

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 02-11-2009 kl. 19:28

Det foregår i to trin: Først skriver du dem på fakturaen til din kunde. Så bliver de registeret som indkomst i din virksomhed. Bagefter (f.eks. en gang månedligt) tæller du kilometre, du har kørt i din private bil for firmaet, sammen og ganger med årets sats, i år er det 3,56 kr. for de første 20.000 km.

Dette beløb kan du så hæve skattefrit, dvs. overføre dem fra virksomhedens konto til din egen private konto, så du får et fradrag i virksomheden uden selv at blive beskattet.

Husk dokumentation.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 04-11-2009 kl. 22:47

Hej,

Jeg har en nystartet konsulent virksomhed. (Enkeltmandsvirksomhed). Når jeg besøger kunder, netværker eller har anden kørsel for virksomheden, går jeg ud fra at jeg selv kan få udbetalt skattefri kilometerpenge (3,56).Alle udgifter til bilen afholdes naturligvis privat.

Mit spørgsmål er nu, om jeg også kan få de 3,56 kr/km hvis jeg i 6 måneder kører hver dag fra mit hjem til den samme virksomhed, hvor jeg udfører konsulent arbejde. Virksomheden faktureres en fast månedlig ydelse fra min virksomhed?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 05-11-2009 kl. 11:23

Hej Michael

Ja, du kan få skattefri kilometergodtgørelse efter statens takster, som du selv nævner. Men hvis du kører mere end 60 dage i 12 på hinanden følgende måneder ud til den samme kunde, vil det i skattemæssig sammenhæng være en "sædvanlig arbejdsplads", og derfor kan du efter de første 60 dage kun få den lave sats på 1,90, svarende til, hvad lønmodtagere får i almindeligt befordringsfradrag fra og til arbejde.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 06-11-2009 kl. 12:38

Hej Anette,

Mange tak for hjælpen.

En lille detalje, så jeg er helt sikker.

Er der 60 kalenderdage eller arbejdsdage, dvs ca. 2 eller 3 måneder?

VH,

Michael

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 06-11-2009 kl. 16:52

Det er 60 arbejdsdage, altså ca. 3 måneder.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer skrev Kørselsgodtgørelse for 2010 den 10-11-2009 kl. 23:38

Skatterådet har fastsat taksterne for 2010 for kørsel. Og - bortset fra kørsel på

Er kommentaren brugbar? 0 0
Helle Madsen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 18-02-2010 kl. 13:03

Jeg har et spørgsmål vedr. kørselsgodtgørelse.

Er det valgfrit for virksomheden om man vil vælge at betale godtgørelse fra medarbejderens hjemadresse eller fra virksomhedens adresse ?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 13-04-2010 kl. 11:37

Hvordan er reglerne hvis man som konsulent nogle gange arbejder på kontoret, og andre gange er ude hos kunder, og man kører direkte hjemmefra.

Der er ca 50 km mellem hjem og arbejde, og kunderne ligger ca 100 km fra både hjem og arbejde og jeg kører ikke forbi arbejdet på vej til kunderne.

Hvis jeg besøger en kunde, siger man arbejdsgiver , at jeg skal angive de første 2x50 km som befordringsfradrag (for dem ville jeg have kørt alligevel hvis jeg skulle på kontoret). De sidste 2x50 km kan jeg så angive som kørselsgodtgørelse.

Er det korrekt?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 14-07-2010 kl. 10:17

Hej Kristian

Det lyder meget fornuftigt - for det er jo den afstand, du kører for firmaet, der kan refunderes til den høje takst.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Peter Sjøgren skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 11-09-2010 kl. 20:14

Hej anette.

Jeg er snot forvirret over hvad jeg kan og ikke kan udbetale til mig selv vedrørende kørsel.

Jeg har et selvstændigt speakerfirma, hvor jeg laver reklamespeaks til tv, radio mm. I forbindelse med kundebesøg kører jeg i min private bil til Jylland 4-5 gange om måneden, hvilket jeg har gjort hele 2010 (er bosat i KBH). Aftalerne er i min kalender og afstanden kender jeg, da det bare er frem og tilbage. Jeg har indtil nu ikke udbetalt noget til mig selv fra firmaet i forbindelse med disse besøg.

Kan jeg det? og hvorledes skal jeg bogføre det?

Håber du kan give mig et hint.

MVH Kristian S.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Johnny Nielsen skrev Kørselafregning for sælger den 22-09-2010 kl. 11:06

Hej Anette,

Jeg kører som sælger i Dk for firma med flere adresser i DK. Når jeg kører fra hjemmet til en af afdelingerne hvor jeg ikke har fast kontor, og derfra retur til mit kontor, er der så tale om kørselsgodtgørelse eller befordringsfradrag?

En kollega skriver det som ½ fradrag, da han mener at kørslen fra kontoradressen og hjem er befordring og ikke kørselsgodtgørelse. Men starter turen ikke hjemme fra ?

Jeg fører kørebog, men mener at når man har ærinder på ruten mellem hjem og arbejde, så er det til kørselsafregning og ikke befordring?

Håber du forstår formuleringen.

Mvh

Johnny

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand /Regnskabsskolen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 22-09-2010 kl. 13:07

Hej Johnny

Det er et godt spørgsmål, som jævnligt er oppe at vende i forskellige sammenhænge. Hovedreglen er, at den kørsel, der udføres for virksomheden, udløser kilometergodtgørelse mens den kørsel, som vedrører personbefordring til og fra arbejdspladsen medfører befordringsfradrag, som jo er en lavere sats.

I forskellige virksomheder tolkes reglerne på forskellige måder. Der er sådan set ikke noget til hinder for, at virksomheden udbetaler kilometergodtgørelse fra hjemmet og ud til de forskellige afdelinger/kunder, men det er en meget dyr løsning for virksomheden. Derfor vælger en del virksomheder at betale for de kilometre, der ligger ud over den afstand, medarbejderen har til og fra arbejde, hvilket er en lidt fri fortolkning af reglerne.

Man kan sige, at virksomheden kan forvente, at du møder ind på din faste arbejdsplads og kører derfra. Så er der ingen tvivl om, hvornår der er tale om befordringsfradrag og kørselsgodtgørelse. Det kan blive resultatet, hvis man ikke kan blive enige i virksomheden om en ordning, som tilgodeser begge parters interesser.

Der er igen ensartet praksis på området, og i stedet for at hver sælger tolker reglerne selv, synes jeg, I skal tage emnet op og få en ensartet aftale i stand med ledelsen.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Christensen skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 28-10-2010 kl. 23:24

Hej Anette

2 spørgsmål - (ved ikke om det har været omtalt på amino før)

1. Jeg er selvstændigt, men kører for det meste i en bil som ikke er registreret i mit navn. (Bilen er registreret af anden familiemedlem) Er der nogle regler for at bilen jeg kører i til kunder skal være registreret i mit navn for at jeg kan få kørselgodtgørelse?

2. Jeg har været lidt i tvivl om hvor jeg trækker kørselsfradraget fra og om det skal registreres nogle steder på selvangivelsen. Er det korrekt bare at trække det fra nettoomsætningen?

Mvh

Peter

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anette Sand skrev re: 2009-satserne for kørsel og befordringsgodtgørelse den 29-10-2010 kl. 11:08

Hej Peter

Du skal være registreret bruger af bilen for at kunne få kørselsgodtgørelsen. Bilen kan godt ejes af en anden. (Hvis det er din ægtefælle, er det ikke nødvendigt at blive registreret bruger).

Du har ret i, at kørselsgodtgørelsen skal trækkes fra i virksomhedens regnskab - altså i nettoomsætningen, som du skriver.

Dbh

Anette

Er kommentaren brugbar? 0 0
 
Besøg vores samarbejdspartnere :