Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Hvor kragerne vender At arbejde med farver i 'gråzonen'

At arbejde med farver i 'gråzonen'

1.362 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 October 2012

Farver er en videnskab i sig selv. Der findes flere spektre, og man skal bevæge sig rundt i dem med respekt, når man arbejder med grafisk design. Både på web som ved tryksager.

På skærmen ser og arbejder du med RGB-farver – Rød, Grøn og Blå. Ved tryk laves alle farver af CMYK – Cyan, Magenta, Yellow og Keycolor, som er sort. Ved begge farve-spektre gælder, at alle farver laves ud fra disse. Grunden til, jeg fortæller lidt om det, er for at illustrere, at det er noget, man skal vide lidt om, hvis man skal have gode grafiske resultater. Specielt da du kan lave flere forskellige farver med RGB, end du kan med CMYK. Og dette har igen betydning, når man som nystartet skal have lavet logo og design-linie for sin virksomhed.

For arbejder du kun ud fra et website og får derfor kun lavet det grafiske ud fra skærmen – kan du risikere at ende i farver, der ikke kan gengives på tryk. Og de fleste ønsker jo, at tingene skal være ens og genkendelige.

På samme måde findes der ved tryk nogle farver, hvor du bevæger dig i en gråzone. Og ved disse farver skal man passe meget på, da en blå kan komme til at fremstå lilla, en bordeaux kan virke brun eller – igen – lilla og så fremdeles. Og dette ønsker vi alle at undgå.

Når der trykkes, blandes farverne i maskinen, som indstilles i forhold til hver enkelt tryksag, der køres igennem. Trykkeren står med lup og måleinstrumenter og måler på mængden af de enkelte farver i trykket, inden han kører hele oplaget. Det hedder 'at køre maskinen ind'.

Igen i dag har jeg været med til at rådgive en kunde i valget af farve. Og når jeg arbejder med valget af farver i mit arbejde, arbejder jeg altid ud fra Pantone-vifterne. Disse er trykprøver af alle tilgængelige farver – også de mere specielle. Og det pudsige er, at selvom min skærm er kalibreret og burde vise farverne korrekt, kan nogle farver fremstå en smule forkerte. I dag var det en bordeaux, der så mere rød ud på skærmen, end den bliver på tryk. Hvilket virkelig irriterer mig, for hvordan viser jeg så kunden, hvilken farve der reelt er tale om?

Så er det dialogen er vigtig og rådgivningen er i centrum – og jeg får lov at øse lidt af den viden, jeg ellers bare bruger i hverdagen. Jeg servicerer kunden, og jeg elsker det!

Sidste detalje er, at når du så kigger på dine pantone-vifter for at vælge farver, så husk ALTID, at det skal gøres i dagslys. Du kan ikke fuldt ud regne med farverne i kunstigt lys.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Slettet skriver Skriv dig op