Papir er ikke bare papir, og farver er ikke bare farver.
Papir
kan være glat og ruflet, noget papir suger meget farve, andet næsten
intet – hvilket igen medfører, at den samme farve kan fremstå vidt
forskellig.
Derudover er en farve ikke bare en farve. En
RGB-blå kan nemt ændre sig væsentligt, når den konverteres til cmyk –
og igen kan den se helt anderledes ud, hvis man vælger den tilsvarende
pantone-farve. Derfor er det hurtigt sort snak for almindelige
mennesker, når man taler farver.
At en kunde har valgt en farve
til sit logo betyder ikke, at logoet altid 100% vil have lige netop dén
farve. Farven vil fremstå forskelligt fra gang til gang på et eller
andet plan, alt efter valg af papirtype – og om det skal trykke i cmyk
eller pantone. Derudover skal man også huske, at det er mennesker, der
styrer en trykmaskine og mængden af farve, der hældes i hvert værk – og
som styrer mængden af farve. Så selvom man har mange værktøjer, kan en
farve ikke garanteres at blive 100% magen til sidste gang, man trykte.
Det
er lidt ligesom, når man køber garn. Farven vil uundgåeligt ændre sig
lidt fra gang til gang, og derfor anbefales man altid at få garn fra
samme farvning.
Igen kan en farve fremstå som en helt tredje
farve på en skærm – og igen er farven på en skærm op til den enkelte
brugers evne til at kalibrere skærmen. Eller mangel på samme.
Hvis
man ønsker en helt bestemt farve til sit logo, er man nødt til hele
tiden at have ét tryk/print at gå ud fra – helst en farve-vifte. Og her
skal man igen være opmærksom på, at hvis farven også skal trykkes som
pantone-farve (en solid, for-blandet farve) kan der være meget stor
forskel på pantone og cmyk, selvom de har samme nummer!
Hvis du
vælger at printe et visitkort, skal du være opmærksom på, at
office-programmer altid arbejder i det farve-spektrum, der hedder RGB.
Det er det samme, din skærm arbejder med. Og RGB dækker et større
farve-spekter end cmyk, som angiver trykfarverne. Derfor vil nogle
farve komme til at fremstå mærkbart anderledes efter en konvertering
til cmyk.
Tag derfor din grafiker eller trykker med på råd.
Forklar, hvad du ønsker – og få den nødvendige rådgivning, så du sikrer
dig, at dit logo altid står så korrekt som muligt – i den farve, du
ønsker.
10 May 2009