Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Du har allerede bedømt dette indlæg
15 May 2019

 

 

 

Salgstræning med Jannich Rindom

 

Det er vigtigt at sikre, at dit salgsteam ikke blot er opdateret og klar til at indgå i en digital og moderne tidsalder med mange nye tekniske løsninger – men også at sælgerne får udviklet deres salgskompetencer og modtager tilstrækkeligt med incitament og motivation til at kunne udføre deres job endnu bedre end de har gjort før.  

 

At tilbyde coaching, uddannelse og optimere dit salgsteam i den rigtige retning, behøver ikke at være særlig kompliceret  – specielt ikke hvis man gør brug af muligheden for at få professionel konsulentrådgivning, der oftest har ekspertisen til at udføre optimeringsopgaver på en effektiv og rationel måde. En af de gode kompetencer der findes på området, er salgscoach Jannich Rindom, der har beskæftiget sig med salg, telemarketing og mødebooking i mere end 15 år og som har stor erfaring inden for coaching og træning i moderne salg.

 

Jannich Rindom leder og arbejder fra firmaet 'Phoner2Support', en virksomhed der har vist sig at være en pålidelig kompetence på området og som altid er i front med i den seneste udvikling inden for området af salg, coaching og optimering af salgsvirksomheder. 

 

Uanset hvilke behov der er for at følge med tiden – og hvordan man ønsker at optimere sin salgsvirksomhed - så handler det om at give salgsteam, sælgere og ledere de ressourcer, de har brug for til at lykkes. Også i fremtiden.

 

 

Den menneskelige kontakt – og den gode dialog

 

”En af de bedste måde at påvirke andre mennesker på, er ved at tale med dem. Finde ud af hvad de ønsker og vise dem hvordan de kan opnå deres ønske” lyder det fra Jannich Rindom, der som tidligere nævnt, har beskæftiget sig gennem en hel karriere med salgstræning og coaching. Det vil være andre ord sige, at man bedst kommer ind på livet af et andet menneske – ved at lytte. Og netop 'at lytte' er en af grundpillerne i at have succes inden for telemarketing, fastslår Jannich Rindom.

 

Så vil du vide hvad andre mennesker vil tale om? Så stil spørgsmål og lyt.

 

Så at være i stand til at lytte, er altså en vigtig færdighed for alle sælgere der arbejder med salg og telemarketing. Dette gælder faktisk alle salgssituationer, uanset hvem din targetgruppe er.

Fordi vi mister evnen til at bruge kropssprog på telefonen, er lytningen endnu vigtigere i telefonen end under et personligt salgsmøde.

 

Hvad enten det drejer sig om B2B eller B2C, så er det gennem de informationer du får fra kunden, der er med til at give sælgeren de informationer der til sidste ender med et succesfuldt salg. ”Når du lytter, demonstrerer du også respekt, øger chancerne for forretningssamarbejde, problemløsning og udvikling af en win-win-situation”, siger Jannich Rindom.

 

 

At hjælpe kunden med positive ord

 

En af de mest effektive måder at bryde isen på tidligt og få en potentiel kunde til at udvise reel interesse, er at tilbyde et eksempel på, hvordan du hjalp en anden kunde med et fælles problem for branchen. For eksempel kan man sige: "X-selskabet tabte mange penge på grund af dyre og forkerte forsikringer. Vi introducerede vores løsning, og de begyndte at spare flere tusinde kr. om året, med en investering der var tjent hjem på blot seks måneder. Har du nogensinde haft et lignende problem med din situation? Hvornår kan vi tale om det? "

 

Benyt altid en venlig og respektfuld tone, når der tales med potentielle kunder. Det gør dig mere tilgængelig med det samme og kunden har mere lyst til at tale med dig – og høre hvad du har at sige. Brug og en åben og venlig tone,  ganske som du ville bruge overfor en god kollega. Benyt dig af positivt ladede ord, der formidler en konstruktiv besked til din kunde. Positive ord kan være ord som; "stor", "perfekt", "selvfølgelig", ”det glæder mig at høre” eller "det har været en fornøjelse". De positivt ladede ord afhænger selvfølgelig af hvilken branche man arbejder med, men det kan altid betale sig at søge nye ord til ens 'script', og hele tiden finde på nye vendinger der har et strejf af noget positivt.

 

Benyt samme respekt og høflighed, når du taler med assistenter eller sekretærer, der skal omstille dig til det lead du gerne vil tale med. Hvis du ringer til ledere eller ejere, vil du sandsynligvis først nå en assistent eller sekretær. Brug muligheden for at demonstrere din faglige karakter og venlighed. Gå igennem en forkortet version af dit script med sekretæren eller receptionisten, så de vil forstå, hvorfor du ringer og hvordan de kan hjælpe.

For eksempel, i stedet for at angive, at du vil ringe tilbage til et bestemt tidspunkt, spørg assistenten: "Hvornår ville det være en god tid for mig at ringe tilbage?" Dette lader dem vide, at du sætter pris på deres mening og tid.

 

 

Sproget som værktøj

 

Vær en stærk sælger – men vær hensynsfuld. I bund og grund handler det om at behandle din kunde, som du selv ønsker at blive behandlet. Spørg gerne om dette er et godt tidspunkt, eller hvis vedkommende foretrækker, at du ringer tilbage på et andet tidspunkt. Ofte ønsker din kunde faktisk at tale med dig, men har brug for at gøre det på et passende tidspunkt. Tillad din kunde friheden til at have den mulighed.

Telemarketing behøver ikke at være en negativ oplevelse for din kunde. En simpel og positiv tilgang, kan nemt give både dig og din klient en god og værdifuld oplevelse.

 

Tal tydeligt – og gerne lidt langsommere. Hvis du er nervøs, kan du have tendensen til at tale meget hurtigere, end du normalt ville. Det kan også være at du har så mange gode intentioner om at nå hele listen af kunder allerede i formiddag – og at du derfor skynder dig at få sagt alt det du gerne vil sige. Men det har en negativ effekt, hvis du taler for hurtigt og 'japper' afsted med alt for mange ord på for kort tid. Kunden forstår dig simpelthen ikke, eller også synes kunden at du lyder som en 'pistolsælger' – og gider ikke at tale med dig.

Du bliver taget seriøst, hvis du taler godt og korrekt. For at undgå at 'rushe', bør du koncentrere dig om omhyggeligt at udtale hvert af dine ord. Lav en lille pause efter sætninger, for at give kunden tid til at svare. Hvis du bliver stillet et spørgsmål, skal du tage et par sekunder inden du svarer. Dette vil få dig til at føle dig selvsikker og i kontrol med opkaldet, i stedet for forvirret.

Hvis du opdager, at mange kunder beder dig om at gentage dig selv, så er dette et andet tegn på, at du måske taler for hurtigt eller uklart.

 

”At blive instrueret og undervist inden for denne branche, kan man slet ikke få for meget af”, lyder det fra den erfarne coach. ”Det er en branche hvor arbejdsrutiner godt kan være en fordel, fordi erfaringen gør dig stærk - men samtidig kan de samme rutiner også være dræbende og demotiverende for medarbejderen, hvis ikke man ikke modtager nye impulser og idéer – og konstant arbejder med nye værdier, teknikker og træning inden for området”, lyder det slutteligt fra Rindom. 

 

 

 

Få besked når Jannich skriver Skriv dig op