Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Du har allerede bedømt dette indlæg
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Jannich Rindom - Med fokus på det opsøgende salg og mødebooking. Kunsten at lege professionelt med ord - Jannich Rindom & Henrik Frier.

Kunsten at lege professionelt med ord - Jannich Rindom & Henrik Frier.

1.411 Visninger
18 March 2019

Kunsten at lege professionelt med ord

 

I dagens digitale verden, er Adwords og SEO en professionel og strategisk måde at bruge ord på. På en kort og præcis måde, forbinder og linker de til et publikum og trigger en formidling af information, en besked eller et budskab. Flere specialiserede bureauer arbejder i professionel detalje med Adwords og søgeordsoptimering, for at skabe link mellem udbydere og deres kunder. Ord kan nemlig være ret magtfulde, hvis de bruges rigtigt og hvis man forstår at sætte ordene sammen.

 

Der er nogen der bare kan det der med ord. Altså, sætte dem sammen på den rigtige måde og få noget klogt, sjovt, spændende eller poetisk ud det. H. C.  Andersen blev nærmest verdenskendt for blot 5 ord: 'At rejse er at leve'. Vi forbinder simpelthen digteren og eventyrforfatteren med de fem ord. Et andet eksempel kan være tre andre stærke ord, nemlig: 'Skide godt, Egon' – der nærmest har brandet en hel række af danske Olsen Banden film. Et andet enestående dansk ord; 'Rabalderstræde', linker og forbinder os garanteret til kun en enkelt ting, nemlig bandet Gasolin.

 

 

Ord til ethvert brug

 

Dirch Passer kunne også noget med ord, han kunne nemlig bruge dem på en så fjollet og fantasifuld måde, at han fik folk til at grine så tårerne trillede. Nyere og yngre danske komikere er også i stand til at give sit publikum grineflip, men på en anderledes måde og med helt andre ord. For sproget forandrer sig nemlig hele tiden, nye udtryk og jargoner kommer til – mens andre går af mode.

 

Rappere excellerer i at sætte ord sammen. De kan være de rene ordekvilibrister, der med rytme og rimord kan fortælle stærke historier, og af og til udtrykke sandheder som man ellers sjældent hører i anden musik. Rappere er i stand til at provokere med ord og med rammende budskaber. Dan Turell var en anden kendt dansker der fortalte sandheder, når han på sin helt egen måde talte til sit publikum eller satte ord sammen i musikstykker, digte og endda krimiromaner.

 

Politikere gør stor brug af ord. Der tales i massive og uigennemtrængelige ordstrømme, når politikere går på podiet eller udtaler sig i medierne. Der er dog nogen der mener, at mange af disse lovende ord er overflødige og mere minder om det man kalder 'varm luft'. Vær dog ikke i tvivl om, at politikeres taler, er indstuderet strategisk, ned til den mindste detalje.

Til gengæld var ordene både korte, præcise og forunderlige, da digteren og videnskabsmanden Piet Hein satte ord sammen i de bøger han kaldte for 'Gruk'.

 

 

Jannich Rindom om sprogbrug og ord i salg

 

Jannich Rindom har med virksomheden 'din erhvervscoach arbejdet intensivt med coaching og vejledning omkring bl. a. telefonsalg og mødebooking, med analyser af den professionelle samtale i den moderne salgsafdeling. Ved hjælp af kurser til telefonsælgere, tilbydes der fokusering på værdier der gør salget til en god oplevelse – både for sælger og modtager.  Jannich afslører hvor vigtigt det er, at arbejde med sprog og ord som en professionel del af det daglige arbejde. Vi tager vores sprog – og de ord vi bruger – for en selvfølge. Vi taler jo som vi gør, og hvorfor lave om på det? Men faktisk er der meget at arbejde med, og meget der kan forbedres, hvis man arbejder med sprogbrug på et lidt andet plan. ”Faktisk er det ret sjovt og lærerigt at arbejde med sproget i arbejdssituationer”, lyder det fra Rindom.

 

 

Sproget ændrer sig

Det sprog vi taler ændrer sig med tiden. Se bare hvordan vi selv taler forskelligt i forhold til vores forældre eller vores børn. Både ord og udtryk forandrer sig en hel del i forhold til forskellige generationer, vi kan tydeligt høre forskel, når vi ser gamle film eller hører hvordan vores bedsteforældre talte. Der er selvfølgelig forskel på hvor i landet vi kommer fra, og der er også forskel på de ord og udtryk der er sådan lidt ‘på mode’. Både i forhold til alder og hvor folk stammer fra geografisk.

Der er udtryk som den den lidt ældre generation ville benytte, ganske som unge fra provinsen, som unge københavnere ikke ville drømme om at bruge, fordi de er gået af mode for længst. Siger man til en københavner: ”Sikke dog en smart bluse du har der”, vil københavneren tænke at man er lidt af en bonderøv. Og omvendt er det, hvis man kommer med nye, seje og friske udtryk på klingende og affekteret københavnsk til en person fra Nørre Nebel. Så vil jyden mene at der er tale om en københavner-snude, der føler sig højere hævet end alle andre. Sproget kan simpelthen få folk til at virke arrogante, blot ved den måde det bliver brugt på. Hvis man derimod rammet rigtigt, og taler et sprog som lytteren synes om – så vil man blive betegnet som sympatisk, venlig og en som har ‘smil i stemmen’.

 

Sprog i salg

 

Inden man overhovedet tænker på at åbne munden i en salgssituation, gælder det om at vide med hvilken person man skal til at føre en samtale med – og derefter justere sit sprogbrug i forhold. Det kan ikke nytte noget at bruge udtryk som: ”det er fucking nederen”, hvis man er i færd med at skabe kontakt med et større firmas indkøbsafdeling. På vej gennem junglen af omstillinger sidder der ganske sikkert en sekretær af den gamle skole, der simpelthen ikke gider at høre på den slags sprogbrug. Du vil lige så stille blive listet ud ad bagdøren og aldrig høre fra firmaet igen.

 

Eller tag nu situationen med en ung toptunet salgsassistent, der synes det lyder stort at sige: ”Det produkt her spiller altså bare max for sejt” til sin kunde. Han benytter sig af et et sprog der nok lyder ganske fint til hans jævnaldrende brødre ude på gaden, men måske ikke til en kunde han ikke kender personligt. Hvis nu leadet i den anden ende af røret er en moden, respektabel forretningsmand der selv har lært vigtigheden i at tale pænt dansk, så falder replikken til jorden med det samme og er ikke til at redde. Man har mistet al respekt lige fra start.

 

Lige som med alle andre teknikker der benyttes i moderne salg i dag, bør sproget være med i de forberedelser der gøres brug af i virksomhederne, også selv om vi har det med at tage den slags for givet, og typisk betragter sproget som noget vi ‘har med hjemmefra’, og som derfor ikke kan ændres. Men hvis man ønsker at træne sine medarbejdere til at blive bedre og mere effektive sælgere, kommer vi ikke uden om, at korrekt sprogbrug er en lige så vigtig salgsteknik som enhver anden.

 

 

  

Få besked når Jannich skriver Skriv dig op