Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

12. Programmøren, som blev væk

1.255 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 December 2007

12. kapitel i historien om Kjers Kommunikation.

Mit bookingsystem for delebilklubber kørte stadig fejlfrit. Systemet fungerer således, at medlemmerne skal reservere biler på nettet og føre kørebog i bilen. Kørebogen bliver så indtastet i et administrationssystem, som ligger på administratorens computer. Administrationssystemet bruger en downloaded inputfil med alle bookingdata.
På et tidspunkt kom nogle af klubberne med nye ønsker til administrationssystemet. Hvor man indtil nu kun havde kunnet følge den enkelte delebilists forbrug via administrationssystemet, ville de gerne kunne følge en bils ”produktion” – altså hvor ofte en bestemt bil var i brug. Administrationssystemet var så hardcoded, at det bedre kunne betale sig at lave et nyt administrationssystem fra bunden end at arbejde videre på det gamle.

Leverandøren af bookingsystemet var inde i en voldsom vækst, og de havde faktisk ikke rigtig tid til at tage sig af opgaven. De anbefalede mig en bestemt freelancer, som de havde brugt, og vi blev enige om at jeg bare selv skulle have kontakten direkte med denne freelancer – en ung fyr, som næsten var færdig med ét eller andet fancy IT-studie.
Vi blev enige om en pris, og han leverede ret hurtigt et system som levede fuldt op til den kravspecifikation, vi havde sat op. Jeg var glad, og mine kunder blev også hurtigt glade for det ny system.

Et års tid senere viste der sig en uhensigtsmæssighed. Desuden ønskede én af klubberne at kunne tilføje et nyt felt i databasen. Det var ikke noget problem i web-delen af systemet. Programmøren havde lavet en grundig dokumentation, som gjorde at han hurtigt kunne foretage de nødvendige rettelser.

Men da jeg skulle have det samme felt indført i administrationssystemet, gik det helt galt. Den kære programmør var som sunket i jorden. Jeg forsøgte begge de telefonnumre, jeg havde til ham, men de var begge lukket. Jeg forsøgte gennem firmaet, som oprindeligt havde anbefalet ham, men de anede ikke, hvor han (eller for den sags skyld hvor de penge, han skyldte dem) var.
Jeg var dog fortrøstningsfuld, for mit netværk bød på en perlerække af nørder, som gladelig ville kaste sig over en lille tilretning – ”hvis bare der er dokumenteret ordentligt, forstås”. Det var der ikke. Ifølge de kloge hoveder var hele koden ét stort rod – fyren havde filtet en hat i stedet for at strikke en handske. Det var umuligt at gennemskue, hvilke fejlmuligheder, der kunne opstå, hvis man begyndte at pille i koden. Hvis rettelsen skulle gennemføres, skulle der programmeres fra bunden af – igen.

Det skete aldrig, og dette var muligvis begyndelsen til slutningen på min karriere som bookingsystemudbyder (se kap. 3 http://www.amino.dk/blogs/hans-stokholm-kjer/archive/2007/09/11/3-ingen-udvikling-er-lig-med-afvikling.aspx) .

 

Råd nr. 12. Hvis du vælger en billig løsning hos en ung freelancer, kan du ikke være sikker på, at din løsning kan opdateres. Det kan blive dyrt på et senere tidspunkt, hvis dit projekt bliver en succes og kræver udvikling.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op