Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Forbrugeradfærd på internettet

1.523 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 January 2010

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Der kan siges meget om adfærden på nettet, velovervejede køb er ikke en af de tanker der først rammer mig og i amerikanske lærebøger om forbrugeradfærd bliver det nærmest beskrevet som det rene galskab. Hvor kunder i andre forbrugssituationer et tilbøjelige til at overveje eventuelle køb nøje, er der ofte tilbøjelighed til at forbrugerne køber først og spørger bagefter på nettet. Dette gælder for impulskøb – køb som ikke kræver særlig stor involvering af forbrugerens mentale ressourcer – på dansk overvejelse;-)

Dette kan man udnytte som udbyder på internettet, men man oplever i den forbindelse også at kunderne opfatter produktet anderledes end det man selv gør. Som markedsorienteret virksomhed er det i den forbindelse centralt at opfange kundernes signaler og rette produkterne ind – især i forbindelse med serviceydelser, hvor der kan opstå enorm forskel på opfattelsen af produktet og det reelle produkt.

For at afhjælpe problemerne i den forbindelse kan man give grundige beskrivelser af ydelsen eller produktet, men det kræver at kunderne bliver lidt involverede – hvilket ikke behøver at være med til at højne købsfrekvensen. Man kan også vælge at diversificere sine produkter så der er plads til foskellighed blandt kunderne. Men igen kræver det at man som sælger er med til at involvere kunderne i valget.

Ofte er den bedste løsning at skabe en mere personlig kontakt og involvere kunderne på det personlige plan, hvor de emotionelt oplever en nærhed med det leverede produkt. Det kan med fordel skabes gennem mail og telefon, men naturligvis også ved at få kunderne i butikken. Dette kan være medvirkende til at der opstår en længerevarende kunderelation. Mange virksomheder tænker i kundens livstidsværdi. På Amino-netværket og i andre entrepreneur sammenhænge er der en tendens til at fokusere meget på det enkelte salg. Men for at maksimere udbyttet på lang sigt er der behov for at forlade den transaktionsfokuserede tankegang og tænke mere i relationer.  Minimizing the leaking bucket som det er beskrevet – man vil ikke have høj churn rate, da det både koster kunder ved at kunden ikke kommer tilbage, men der kan tit opstå en negativ word of mouth i den forbindelse.

LejAnlaeg.dk og i forbindelse med musikudlejningen er vi blevet blevet meget fokuserede på kundeoplevelsen. Derfor har jeg lavet undersider, som beskriver hvad der kommer af nyt udstyr, hvad man skal vælge og jeg arbejder på mere indhold der kan være med til at give kunderne en oplevelse af at vi tager hånd om deres behov. Man kan på lang sigt håbe at det kan være med til at give mere udlejning af højtalere, lys og at kunderne får en følelse af at de ikke bare lejer lys, men hyrer eksperter til at hjælpe dem med arbejdet. Vi er netop eksperter i lyd, lys, musik og fest, men det er man nødt til at vise kunderne. Men det er ikke nok bare at sige at der skal bruges en diskokugle til festen, men hvordan den skal bruges til at skabe den helt rigtige feststemning. Mange unge efterspørger laser, da det giver en meget sej effekt og er kendt fra store festarrangementer, derfor er anlægsudlejningen blevet mere fokuserede på dette område. Selvom vi har begrænsede lasereffekter forsøger vi at give et billede af at vi har det der skal bruges til festen. - Gerne gennem nyhedsfeeds og meget andet.  

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Philip skriver Skriv dig op