Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Offsite - grey hat og black hat
Google grundlæggende:
Googles resultater opbygges gennem brug af en kompliceret algoritme (problemløsningsmodel for en PC) den er delvist menneskeopbygget og
delvist skabt af programmer - igen skabt af mennesker. Algoritmen er grundlaget for effektive søgninger, som igen skabes på baggrund af den spider der crawler internettet gennem links. Dybest set bevæger googles maskine sig ved at bruge alle de links der ligger på hjemmesiderne. Det anslås af mange at googles spider er ca. 2 uger om at nå nettet rundt. - Det giver dybest set ingen mening, det er opbygget som en kontinuerlig proces, men naturligvis ligger der i spideren en programmering der siger at en hjemmeside ikke skal gennemgås hver dag, hvis der ikke ser ud til at være forandringer. Google kan i teorien crawle din side dagligt, et godt eksempel er hjemmesider der omhandler søgemaskineoptimering.
Algoritmen giver mest for one-way links, derfor er der ikke nær så meget ved at aftale udveksling af links mellem to hjemmesider.
Hvad kan man gøre?
Mange kan have incitament til at gøre en forskel for deres side, jeg fik vidst ikke nævnt i det sidste indlæg at det er centralt at opdatere siden regelmæssigt - for spidernes skyld.Desuden er meget tekst og indhold en fordel. - Men tit en ulempe i forhold til konverteringsoptimeringen på hjemmesiden (hvilket jeg skylder et indlæg om (hjemmesiders konverterings-optimering)).
Yderligere er det en god ide at lave en grundig segmentering (gerne backwards) for at definere sin målgruppe præcist. Hermed kan man bedre finde de relevante søgeord og lave hensigtsmæssige opdelinger på siden for optimeringen af trafikmængden på siden.
Hjemmesideoptimering og søgemaskineoptimering kan ses som kvalitet og mængde - begge dele skal være iorden. Det hjælper ikke med 1.000 daglige besøgende på en dårlig side.
Hvis man sammenligner to af mine hjemmesider er der top-kvalitet på LejDJ.dk - vi konverterer 4,1 % af vores besøgende til mail-kontakt, derefter optimerer vi vores respons til kunderne løbende (indlæg - mail respons-optimering). Andre kunder ringer - dem har vi pt. ikke målinger på. men ca. 1 % ringer. Hvor andre af vores sider har mange besøgende men stort set ingen konverteringer fordi kundesegmenteringen er gået galt og målgruppen ikke er hensigtsmæssig.- Indgående forklaring er en lang historie og vil være en mere teoretisk udredning.
Med off-site søgemaskineoptimering er det centralt at man tilpasser sin optimering - man har ikke opnået noget før man ligger på første side. Derfor er det hensigtsmæssigt ikke at ligge sig ud med et alt for bredt ord, det kan være en god ide at gå efter en sammenhæng, hvor der er et begrænset antal sider der retter sig mod. Man kan altid finde flere ord og sammenhænge at målrette sig imod. Med LejAnlaeg.dk, hvor jeg stadig arbejder meget med det interne på siden, er det helt centralt at jeg ikke stiler mod at ramme hele lysmarkedet, men retter mod en specifik side, således at sitet bliver meget diskokugle målrettet eksempelvis. Men det er naturligvis kun begyndelsen - når man har mange ord der ligger i forlængelse med "lys" bliver det nemmere at få eksponering ved søgninger hvor ordet lys indgår. Eksempel på direkte link: diskokugle
I'll be back