Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
18 November 2011

Endnu en AdWords annoncør opdagede for sent, at de var blevet bundet på hænder og fødder af deres nuværende AdWords bureau.

Historien kort.

Tidligere på ugen blev jeg kontaktet af en mindre AdWords annoncør (budget på cirka 4.000 om måneden), som ønskede et par friske øjne på deres AdWords kampagner. Ikke fordi de nuværende performede specielt dårligt, men fordi friske øjne kan give inspiration til nye søgeord og nye vinkler på annonceteksterne, som måske kan give flere penge i kassen til AdWords annoncøren. Af samme årsag beder jeg jævnligt gode kollegaer i branchen kigge på de kampagner, som jeg selv har sat op for mine kunder.

I dette tilfælde var det dog mig, som gennemgik kundens konto med friske øjne og gav en række bud på små og store ændringer, som sandsynligvis kan forbedre kampagnernes performance. Jeg foreslog bl.a. en mere aggressiv budgivningsstrategi, brug af undersidelinks og en række andre justeringer.

AdWords annoncøren må åbenbart have købt mine idéer for vedkommende besluttede sig for ikke at forlænge AdWords abonnementet hos den nuværende AdWords samarbejdspartner og ønskede i stedet at overdrage ansvaret for kampagnerne til mig fremadrettet.

Men, men, men.

Så nemt gik det ikke.

Annoncøren havde nemlig valgt et AdWords bureau, hvor AdWords kontoen IKKE tilhører kunden, men hvor kontoen (med søgeord, annoncetekster og den yderst værdifulde statistik) tilhører bureauet.

Det betyder, at annoncøren ikke blot kan give mig adgang til de nuværende kampagner, men i stedet skal betale for (gen)opsætning af kampagner, annoncegrupper, annoncetekster og søgeord. En udskrivning på 4.000-5.000 kroner.

Og hvad er så mit budskab?

Som AdWords annoncør bør du ALTID insistere på, at din AdWords konto står registreret i dit navn og tilhører dig. For dig som kunde er der INGEN fordele ved, at AdWords bureauet opretter dine kampagner i deres eget navn. Google giver IKKE mængderabatter og det tager maksimalt 5 minutter ekstra for AdWords bureauet at oprette kontoen i dit navn.

Hvis dit AdWords bureau ejer dine kampagnedata, så kan de tillade sig at slække på serviceniveauet og kvaliteten af deres arbejde - udelukkende fordi de ved, at det er sværere og dyrere for dig at skifte væk.

Når du starter et samarbejde op med et nyt AdWords bureau, så lad være med at binde dig til 3, 6 eller 12 måneders aftaler. Start med at prøve den nye samarbejdspartner af.

Hvis du køber et fast abonnement og fx. betaler 995 eller 1.995 kroner om måneden for administration af dine AdWords kampagner, så tro ikke, at du får 4 timers arbejde for pengene. Hvis du er heldig, så får du 2 timers arbejde. Hvis du er uheldig, så betaler du for ingenting.

At et AdWords bureau kræver 1.000 eller 1.250 kroner pr. time for deres arbejde er enten et udtryk for, at firmaets AdWords konsulenter er knalddygtige og derfor kræver en høj hyre. Alternativt går de første 700-800 kroner til at dække udgifter til telefonsælgere, flotte kontorlokaler og ejerens aktieudbytte. Hvorefter AdWords konsulenten kan få sin månedsløn på 30.000-35.000 om måneden eller praktikanten kan få sine 5.000 kroner pr. måned.

Høj pris er IKKE ensbetydende med høj kvalitet. Jo flere telefonsælgere, desto lavere sandsynlighed for at du som AdWords annoncør fuld valuta for dine penge.

Så tænk dig godt om, inden du vælger din AdWords samarbejdspartner.

Bag de mange fine ord om ROI og bundlinje gemmer sig en branche, som i endnu højere grad har fokus på egen ROI og bundlinje.

Jo større ejerskab du har over dine egne AdWords data, desto nemmere kan du slippe fri af kløerne på folk, som du ikke er tilfreds med.

Mvh Troels.

PS. Hvad er din holdning til ejerskab af AdWords data? - Har jeg overset gode argumenter for, at AdWords konti ikke nødvendigvis skal ejes af annoncøren?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Troels skriver Skriv dig op