Trendday er en webshop der sælger tøj til damer og startede tilbage i februar 2015, sidenhen har de opnået kæmpe succes. Bag Trendday er de to unge iværksættere Camilla og Kasper.
I dette blogindlæg får du et eksklusivt interview med Kasper, hvor du blandt andet for indsigt i hans rejse, hvilke erfaringer han har gjort sig og hvordan han har skabt succes på trods af nederlag og forhindringer.
1. Har du altid vidst du ville være iværksætter og hvordan kom I på Trendday?
Jeg har ikke vidst jeg skulle være iværksætter, men jeg har altid haft høje ambitioner om mig selv. Min iværksætter karrierer startede allerede som 17 årig, men jeg var nok ikke selv klar over det. Som 17 årig tog jeg et år til Jylland på en højskole, hvor alle elever minimum var 5 år ældre end jeg. Da jeg kom hjem fra opholdet, havde jeg så mange ting med i bagagen, som har været guld værd for mig da jeg startede mine første forretninger. Da jeg arbejdede i Netto som 18-19 årig, gik jeg stadig på handelsskolen og vidste egentlig ikke hvad jeg ville. Det eneste jeg vidste på det tidspunkt, var at jeg fik 110 kroner i timen så jeg kunne betale benzinen til min lille Opel Corza – men hold kæft hvor var det kedeligt.
På et tidspunkt starter min bror en lille forretning op med nogle powerbanks, som kører rigtig fint. Da jeg så, at han på en måned omsatte for mere end hvad jeg tjente på et år, blev jeg først rigtig sulten. Så jeg startede en forretning op som skulle hjælpe folk med at handle mad på nettet, og tænkte jeg skulle overtage verden – det gjorde jeg ikke, langt fra.
Efter nogle måneder måtte jeg lukke det ned, men jeg var stadig sulten. Så jeg startede en webshop op med herretøj, produceret i eget label og solgte det for 5000 kr. et par måneder efter.
Efterfølgende startede jeg en affiliate blog/forretning op, som jeg også lukkede ned. Og så fandt jeg ud af på det tidspunkt, at man ikke behøvede at starte et eller andet helt vanvittigt for at tjene penge. Vigtigst af alt, så fandt jeg ud af at jeg aldrig ville starte en forretning uden en partner igen.
Så jeg startede en webshop op med 8000 kr. i baglommen, og så begyndte jeg ellers at sælge og handle med alle de kompetencer jeg havde fået fra tidligere fiaskoer. 8 måneder senere sælger jeg/vi virksomheden for et lille 6 cifret beløb – faktisk igennem Amino virksomhedsbørs / Saxis - og så var jeg i gang.
Tidligere forretning havde lært mig hvordan jeg indberettede moms, online marketing, forhandlinger med leverandører, opbygning af en webshop med fokus på konverteringsoptimering og et netværk som har været guld værd.
På et tidspunkt møder jeg Camilla på handelsskolen, og finder ud af at hun har noget webshop med pige/kvinde tøj kørende. Og da jeg finder ud af, at hun har en rigtig fin forretning kørende, bliver jeg igen sulten og fortæller hende at vi kunne skabe noget fedt sammen. Efter et stykke tid bliver vi enige om, at lukke hendes side ned og starte noget helt fra scratch – og så startede www.Trendday.dk.
Med en startkapital på 20.000 DKK, formåede vi at bygge en webshop, købe varelager og betale en revisor for at få stiftet et IVS. Men før at vi kunne leve skulle der tjenes nogle penge, og det gjorde vi ikke igennem Trendday det første halvandet år. Så vi havde hver især et 8-15 job, og så ind på kontoret til kl. 22-23.
2. Hvad har været dit største øjeblik i din iværksætter karriere?
Mit største øjeblik i min iværksætter karriere var investeringen vi fik tilbage i Oktober 2016. Investeringen betød at vi kunne gå fuldtid med Trendday, og lægge fokus på alle de nye tiltag, som vi førhen ikke havde tid til at eksekvere på.
3. Hvilke forhindringer har der været på vejen?
Vi har oplevet mange forhindringer – men der kommer mange flere endnu.
Det største chok og forhindring var da vi en uge før Black Friday, havde brugt hele vores investering. Noget af investeringen brugte vi til at betale udestående moms, og så havde vi vidst også et lidt overfyldt varelager. På Black Friday og henover weekenden, omsatte vi for hele vores investering, og så kunne jeg lige pludselig trække vejret igen.
4. Hvad synes dit bagland om at kaste dig ud som iværksætter?
Min familie har altid været der for mig – ikke kun moralsk støtte, men også så jeg har haft mulighed for, at bruge mit dankort en gang imellem. Jeg tror først sådan rigtigt, at det er gået op for mine forældre og venner, at vi har gang noget rimelig vildt efter vi fik vores investering. Med den konkurrence der er i vores branche, er det ikke ligefrem nemt at gå ud og få en investering. I dag er det dog en anden snak, da vi har bygget godt på vores koncept, og virkelig differentierer os fra andre i vores branche.
5. Har du 3 gode råd til læserne?
1. Hvis du skal ud og starte din første forretning, så lad vær med at prøve på, at opfinde den dybe tallerken. Det er vigtigt at du først og fremmest får noget forretningsforståelse, samt noget at bygge videre på.
2. Mit andet gode råd som jeg selv har brugt meget, er at du skal være fuldstændig ligeglad hvad andre folk tænker om dig. Det kan godt være, at du ikke hedder Anders og har bygget Zalando – men fortæl omverden at du kommer til at hedde Anders, og at din forretning nok skal blive det nye Zalando. Mange danskere kan næsten ramse janteloven op i søvne – så giv dem noget at snakke om.
3. Mit sidste råd er, at du skal finde dig en partner når du starter en forretning. Lad vær med at start noget op alene – det er ensomt og så tænker to hoveder bare bedre en et.