Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Nu' det jul igen

3,056 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 October 2013

Eller i virkeligheden er der jo rimelig lang tid til jul, men hvis du ikke allerede er begyndt at tænke på, hvordan du får spredt dit budskab i pressen op til jul, er det en god idé at begynde med det samme. 

Rundt på magasinernes og avisernes redaktioner bliver der nemlig allerede tænkt på brunkager og juledekorationer, for journalisterne er gået i gang med at planlægge og producere julens udgivelser. 

For mit eget vedkommende afleverede jeg for efterhånden nogle uger siden et stort tema om julefrokoster, og nu er jeg så gået i gang med at lave de mere generelle juletemaer om gaver, pynt, julemad og den slags, og det fik mig til at tænke tilbage på sidste år. 

Dengang lavede jeg på cirka samme tidspunkt lignende temaer, og jeg opdagede, at mange af de kilder, jeg kontaktede, endnu ikke var begyndt at tænke på julen, og de blev overraskede over, at jeg var så tidligt på færde. 

Desuden modtog jeg sidste år i november og december masser af gode pressemeddelelser, som jeg sagtens kunne have brugt til noget, hvis de var kommet et par måneder tidligere. Så det er ikke for tidligt at komme i julestemning, hvis du gerne vil have lidt jule-omtale. 

Her er dine muligheder 

Er du inden for livsstils-branchen eksempelvis med en webshop, som coach eller måske blomsterbinder? 

Næsten lige meget hvad du arbejder med, kan du finde en jule-vinkel på det og skrive en pressemeddelelse. For mig at se er der 2 veje at gå:

 

  1. Skriv om dine produkter
  2. Giv gode råd 

Er du webshop-ejer, kan du gøre begge dele. Eksempelvis kan du give dit bud på julens 5 populære gaver inden for dit felt eller vælge at give gode råd til eksempelvis, hvilken type gaver hhv. kvinder, mænd eller børn vil blive glade for baseret på din viden fra netop din branche. 

Er du coach, er det efter min mening bedst at give gode råd, da dit produkt jo er dig selv, og ingen gider at bringe en artikel udelukkende om, hvor god du er til at hjælpe eksempelvis stressramte. I stedet kan du måske give gode råd om at få en god jul med familien, eller om hvordan man undgår at stresse over julegave-indkøbene. 

Er du blomsterbinder eller noget i den stil kan du også gå begge veje. Lav f.eks. en guide til, hvordan du laver en flot juledekoration, og husk at få taget nogle gode billeder - helst af en professionel, hvis de skal kunne bruges i magasiner - eller giv inspiration ved at vise nogle af de juledekorationer, du selv sælger. Er billederne til din lokale ugeavis, kan mindre sikkert også gøre det, men det er jo også i din egen interesse at præsentere dine produkter bedst muligt, ikke? 

Gør det gerne meget mere originalt end mine forslag. Du er eksperten og kan derfor sikkert se nogle nye tendenser, andre ikke ser, og da der jo i denne type sæson-stof ofte vil komme mange gengangere fra året før, skiller du dig ud, hvis din pressemeddelelse handler om noget nyt. 

Husk at sende billeder med, og som nævnt skal billederne være i professionel kvalitet, hvis der skal være en chance for, at et magasin vil bruge dem. 

Glædelig jul :-) 

Holdninger og udtalelser i dette blogindlæg er udelukkende mine egne og ikke på vegne af Berlingske Media.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Gæsteeksperten skriver Skriv dig op