Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Gæsteeksperten Sæt dine billeder fri

Sæt dine billeder fri

3.557 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 August 2013

Indrømmet. Jeg er lidt doven. Hvis der er en nem løsning, er jeg temmelig tilbøjelig til at vælge den. Og hvis jeg samtidig er presset i forhold til en deadline, er sandsynligheden endnu større. 

Og jeg er ikke den eneste journalist, der har det sådan. I hvert fald har jeg - siden jeg er begyndt skrive om bl.a. bolig, indretning, mode og skønhed - lagt mærke til, at de firmaer, der gør det nemt for journalister som mig at finde deres billeder og pressemateriale, også bliver omtalt rigtig meget i medierne. Gratis. 

For når man skriver om disse emner, bruger man rigtig mange PR-fotos, som firmaerne selv får taget, og hvis du alligevel har dem, eksempelvis til brug i din webshop eller i brochurer, hvorfor så ikke gøre dem lettilgængelige for journalister også?

Måske tænker du nu: “Det er da åbenlyst. Hvorfor fortæller hun det?”. Fordi det åbenbart ikke er så åbenlyst. I hvert fald er der mange firmaer - både mindre og større - der ikke gør det, og ikke har styr på, hvem der egentlig har kontakten til pressen.

Derfor har jeg lavet en lille guide til, hvordan du kan gøre mi og sandsynligvis også andre journalister rigtig glade, og få os til at vende frådende tilbage og bruge billeder af dine produkter igen og igen, fordi du har en toptunet presseside med billeder, der er nemme at finde og finde rundt i.

1. Sæt dine billeder fri

Af en eller anden grund vælger mange firmaer at gemme deres produkt-fotos, så man skal have et log in for at komme ind til dem. Og det er altså træls for dovne journalister som mig, for det betyder, at jeg enten skal igennem min laaaange liste med log in-informationer til maaaange forskellige sider, hvis jeg skal bruge et billede, eller at jeg skal anmode om et log in og veeeeeente på, at det kommer.

Så hvis du vil gøre det nemt og øge dine chancer for omtale, synes jeg, du skal droppe passwordet og give fri adgang til dine billeder.

2. Få styr på informationern

Tit kommer jeg forbi billedbanker eller pressesider, hvor der godt nok er masser af billeder, men hvor det er umuligt at se, om de er nye eller fra sidste sæson.

Derfor er det for mig at se en god idé at få lavet et system, så der ammen med hvert billede er informationer om, i hvilket tidsrum det må bruges - eksempelvis efterår 2013 - hvad den vejledende pris på produktet er samt lidt generel info om materialer o. lign. I mange magasiner har de desuden ofte en liste bagerst i bladet med forhandlere, så skriv evt. også disse informationer sammen med billedet.

De, der gør det allerede, gør det påforskellige måder. Nogle steder får man en lille tekstfil samtidig med, at man downloader billedet, andre steder står informationerne blot på hjemmesiden.

3. Hav både roduktbilleder og miljøbilleder

I de billedbanker jeg synes er gode, er der to typer billeder. Produktbilleder, hvor man ser eksempelvis en trøje eller en stol alene på en hvid baggrund, og så er der miljøbillederne, hvor man ser produkterne på eksempelvis en fotomodel, hvis det er tøj, eller i en stue, hvis det er produkter til boligen.

Hvis du har begge tper billeder, har du mulighed for at blive nævnt på de mange produktsider, hvor en journalist eller blogger finder eksempelvis “Fem lækre støvler til efteråret” eller “Halskæder til hverdag og fest”.

Med miljøbillederne kan dine podukter indgå som illustrationer og eksempler i mere generelle artikler om overordnede tendenser.

4. Send jævnligt billeder til presen

Noget af det mange større firmaer og PR-bureauer gør rigtig godt er, at sende jævnlige nyhedsbreve/pressemeddelelser med et lille udvalg af deres aktuelle eller kommende produkter.

Det kan ksempelvis være med et tema som “Jakker til efteråret” eller “Vaser til dine efterårsblomster”.

Skriv en kort teks til at sende sammen med billederne. Det kan eksempelvis være om sæsonens tendenser eller tips til at bruge de produkter, du sender billeder af, samt info om pris, sæson mv.

Husk at navngie billederne, så man kan finde ud af, hvilken tekst, der passer til hvilket billede.

Send også gerne et link til, hvor billederne kan downloades i højeste opløsning f.eks. via Dropbox, da magasiner ofte har brug for billeder i højere opløsning end aviser.

5. Hav en pressekontakt

Tit har jeg brug for at ringe til firmaer for at få fat i billeder eller andre oplysninger (fordi de ikke har en opdateret presseside eller billedbank), og tit oplever jeg, at der er meget lidt styr på, hvem der egentlig tager sig af den slags.

Så hav en person, der tager sig af denn type henvendelser, og skriv personens kontaktoplysninger på hjemmesiden. Hav også gerne en back up til ferie og fridage, for tit kan det ikke vente til næste uge, og du går glip af omtale og bliver sandsynligvis ikke kontaktet igen.

Bruer du et PR-bureau, så skriv, at det er dem, man skal kontakte ang. billeder og info, så du ikke spilder hverken din egen eller journalistens tid med unødige telefonopkald.

6. Hvad vil du med din presseside?

Når jeg kommer ind på en hjemmeside, og der er et menupunkt, der hedder “Presse”, så forventer jeg at finde oplysninger eksempelvis om, hvordan man som journalist kan komme i kontakt med firmaet, finde billeder og tidligere udsendte pressemeddelelser. Tit finder jeg dog kun links til, hvor firmaet ellers er blevet omtalt, og det kan jeg ikke bruge til særlig meget.

Derfor synes jeg, det er en god idé at tænke over, hvad du vil med din presseside. Vil du fremvise dine tidligere - måske temmelig gamle - omtaler, eller vil du øge dine chancer for at blive omtalt igen?

Skriv ud over kontaktinfo på jeres pressekontakt evt. også lidt om, hvilke områder du eller andre i firmaet er eksperter i, så det er nemt for journalister at se, om I er de rette at kontakte.

Holdninger og udtalelser i dette blogindlæg er udelukkende mine egne og ikke på vegne af Berlingske Media.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Gæsteeksperten skriver Skriv dig op