Måske mødte du din forretningspartner, mens I tissede over kors i skolegården, eller også begyndte det hele en dag, hvor du sad og så synkronsvømning.
Er du ligesom mange andre - især nye iværksættere - synes du måske også, at det er enormt vigtigt at fortælle hele historien om din virksomhed i dine pressemeddelelser. Lige fra hvordan du fik idéen ude i bruseren, mens du vaskede hår, til udviklingen af produktet hjemme i garagen og frem til den dag, du sidder og skriver din første pressemeddelelse.
Vælg den rigtige historie
Det er også fristende at forsøge sig med det efterhånden så hypede storytelling, når man som iværksætter skal skrive pressemeddelelser om nye produkter eller ydelser.
For vi hører hele tiden, at det er historierne, der sælger produktet, og det er meget muligt, at det er rigtigt, hvis historierne handler om små søde kyllinger, der render rundt og pipper fornøjet hele dagen i en lifligt duftende frugthave, inden de bliver slagtet og lander helt øko-fine på dit middagsbord, men kernen i storytelling er netop, at produktet og historien skal passe sammen, hvis det skal virke.
Du er IKKE vigtig
Som journalist inden for bolig, mode og livsstil mm. bliver min indbakke dagligt beæret med temmelig mange pressemeddelelser om nye produkter, hjemmesider eller services. Mange af dem er udmærkede, men især mindre nystartede virksomheders pressemeddelelser halter tit, og det kan betyde en forspildt chance for omtale.
Problemet i mange pressemeddelelser er efter min mening netop tit, at du som iværksætter er så ”forblændet” af din idé og det, du har bygget op, at du tror, at andre har det på samme måde. Det har de dog sjældent.
For eksempel modtog jeg en pressemeddelelse fra et par unge gutter, der netop havde startet et webbureau. 3/4 af deres pressemeddelelse handlede om, hvordan de havde hygget sig med at spille bold i haven sammen som små, senere var startet i skole og på uddannelser og var kommet på idéen om at starte et webbureau.
Først til allersidst, da jeg var ved lige så stille at døse hen, stod der, at de nu har lavet et webbureau og en kort beskrivelse af, hvilken type hjemmesider, de kunne lave.
Tidligere på året var det en producent af grill-udstyr, der skrev en overvældende mængde tegn om, hvordan hans voldsomme irritation over et alment kendt grill-problem nu efter flere års kamp havde resulteret i en ny grill-dims, som han gerne ville have omtalt.
End ikke halv-læst i skraldespanden!
Derfor: Begynd ikke med begyndelsen, og fokusér på produktet og det problem, du løser. Har du et produkt eller en ydelse, så indled din pressemeddelelse med at fortælle, hvad det er, hvad den/det/du kan, og hvad fordelen(e) er ved at bruge netop dit produkt/din ydelse.
Til sidst kan du skrive en kort beskrivelse af firmaet og evt. folkene bag og deres baggrund, men medmindre der er en eller anden kendis på holdet, er I ikke vigtige til at begynde med.
En undtagelse kan dog være, hvis du forsøger at blive omtalt i en lokal avis, hvor det er personerne og deres lokale forankring, der er med til at gøre historien interessant, men hold stadig fokus rettet mod at få fortalt om produktet/ydelsen.
Hvis du sigter mod omtale i et lokalt dagblad eller ugeavis, kan du fokusere på, at du som borger i den pågældende by netop har lavet et nyt produkt og beskrive, hvad det går ud på.
Holdninger og udtalelser i dette blogindlæg er udelukkende mine egne og ikke på vegne af Berlingske Media.