TV-reklamer har været det mest væsentlige reklamemedie igennem mange årtier, men det har samtidig været omkostningsfuld markedsføring fra dag 1. Reklameblokkene på landsdækkende TV skriger efter de store brands, og vil aldrig blive relevant for mindre virksomheder eller iværksættervirksomheder. Men så kom internettet os til undsætning…
Tak til YouTube
I 2013 har alle virksomheder uanset størrelse en internetside, som er et lettilgængeligt talerør ud til eksisterende og potentielle kunder. Takket være YouTube er det endda muligt at indsætte en reklamefilm på sit website helt gratis for at supplere tekst og billeder. Hvorfor så gøre det? Jo, nu skal du høre.
- Video gør dit website levende og interessant i modsætning til lange tekstblokke
- Video holder de besøgende på dit website i længere tid
- Video kan bidrage til at styrke dit brand og øge dit salg
- Video kan laves personligt, og dermed skabe tætte relationer til dine kunder
- Video kan laves relativt billigt - meget billigere end du tror
- Video giver din hjemmeside værdi i forhold til søgemaskineoptimering
- Video skiller sig ud i søgeresultaterne på Google
- Video gør dig synlig på verdens 2. største søgemaskine, YouTube
Er du nu i tvivl om værdien af video anno 2013? YouTube tilbyder dig at fremvise din reklamefilm gratis, så du ikke skal bekymre dig om at hoste den selv. Tilmed giver din tilstedeværelse på YouTube en helt ny dimension til din synlighed på internettet generelt, og hvis man som virksomhed ikke allerede bruger video i sin markedsføring, så lyder min opfordring; kom i gang hurtigst muligt!
Spred din video på sociale medier
Udover at have din video liggende på dit website og YouTube.com har sociale medier som Facebook, Twitter og Google+ nu gjort det muligt at sende videoen ud til alle dem der følger dig. Igen taler vi om markedsføring der er helt omkostningsfri.
Såfremt videoen er godt lavet og bringer værdi til seeren, er der kæmpestore muligheder i, at denne vil markere sin begejstring ved at klikke ”like”, ”+1”, ”del”, ”retweet” osv., og dermed sprede videoen ud til et endnu større publikum.
Videoproduktion er billigere end nogensinde
Den smartphone du har i lommen filmer i HD-kvalitet – for få år siden var dette forbeholdt videokameraer til +100.000 kr. Den teknologiske udvikling har gjort det muligt for alle at optage videoklip i HD når som helst og hvor som helst.
Dermed ikke sagt, at du bør lave din reklamefilm selv, for det er i mange tilfælde ikke hensigtsmæssigt. Èn ting er at have et HD-kamera; det kræver meget mere at kunne lave en virkningsfuld video – både med hensyn til teknik og indhold. Det interessante ligger derimod i det faktum, at det er blevet langt billigere for os videoproducere at investere i professionelt kameraudstyr, og priserne for at få produceret en professionel reklamefilm er derfor - i nogle tilfælde - også faldet tilsvarende.
Case: Så billigt kan det gøres
Over de seneste par uger har jeg arbejdet med denne præsentationsvideo af Casper Blom og hans iværksætter-liv. Udstyret til videoproduktionen har kostet mig 45.833 kr., bl.a. indeholdende et professionelt videokamera fra Canon, den nyeste iMac med ekstra stærk indmad til redigering samt lyd- og lysudstyr som efter min mening leverer rigtig flotte resultater.
45.833 kr. er selvfølgelig også penge, men sammenlignet med hvad et professionelt setup kostede for blot få år siden er det småpenge, hvilket så betyder, at jeg producerer videoklip til det jeg mener er en meget overkommelig pris. Eksempelvis kunne jeg producere følgende video for Drinkster.dk for blot 2.000 kr. + moms, idet den kun krævede en enkelt dags arbejde, samt havde relativt få omkostninger til udstyr forbundet med sig.
Alle virksomheder bør i mine øjne have minimum én reklamefilm liggende på internettet, både til fremvisning for besøgende på hjemmesiden, men også for potentielle kunder der surfer rundt på Google eller YouTube uden endnu at kende virksomhedens firmanavn.
Uanset om du er enig eller uenig i de synspunkter jeg kommer med i dette blogindlæg, så vil jeg elske at høre fra dig i kommentarfeltet herunder.