Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Gæsteeksperten Dagen hvor AdWords taber 30 % i omsætning

Dagen hvor AdWords taber 30 % i omsætning

6.206 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
12 February 2013

Overskriften kan godt lyde voldsomt for de fleste, men Google kan faktisk godt komme ude for at miste op til 30 % i omsætning, hvis alle AdWords annoncører begynder at optimere deres konto, specielt på ét punkt!

Huh!? Hvordan hænger det sammen?

Jeg har i de sidste 7 år arbejdet med Google AdWords, optimeret mere end 5000 kampagner for 800 forskellige virksomheder i stort set samtlige brancher, der findes i Danmark. Det er lige fra Tele, Finans, IT, Detail, Hotel og Rejsebranchen til sågar den lokale tømrer i København. Baseret på min erfaring, så er fællesnævneren for alle brancher, at mellem 10-30 % af kliks går til spilde, dvs. 10-30 % af deres AdWords budget og dermed Googles omsætning går til spilde!

Hvorfor?

Årsagen er et mix af Googles højteknologiske system x annoncørernes uvidenhed x AdWords ekspertens sjusket arbejde.

Lad os starte med uvidenheden

En ”normal” AdWords annoncører, som sælger solbriller, vil i sin AdWords konto tilføje ordet solbriller. Som standard bliver søgeordet sat i fleksibel match, tidligere kaldt for bred match.

AdWords kan sgu også være lidt for avanceret

Her sker så det utrolige smarte. Selvfølgelig bliver annoncen vist, når der søges på solbriller, men annoncen bliver også vist, når der søges på Gucci solbriller, da ordet solbriller er sat i fleksibel match. Din annonce får et klik, hvilket også er helt fint, men hvis du ikke sælger Gucci solbriller, så har du lige mistet 1 klik.

Bevares – det er jo bare et klik?

Ja! Og det kostede nok heller ikke mere end 2 kr., men 1 af disse klik pr. dag = 730 kr. på et år! Har du tjent penge på det beløb? For det har Google da i hvert fald gjort, de har nemlig fået deres penge!

Sådan sparer du spildtrafikken

Det er faktisk meget nemt at spare disse penge, du gør følgende:

-          Log ind på din AdWords konto via google.dk/adwords

-          Op til højre skifter du tidsintervallet til ”fulde tidsperiode”

-          Klik på fanen søgeord

-          Under grafen klikker du på fanen ”søgeordsdetaljer” og derefter på ”alle”

-          Markér alle de IRRELEVANTE søgeord ved at sætte hak i boksen til venstre for dem

-          Klik på ”tilføj som negativt søgeord” og derefter på ”gem”

Laver din AdWords ekspert sjusk?

At tilføje negative søgeord burde være en standard opgave for enhver person, som kalder sig selv for AdWords ekspert.

Hvis du vil se, om din AdWords ekspert har husket dette punkt, så føres der log på det:

-          Klik på menuen ”værktøj og analyse” og derefter på ”ændringsoversigt”

-          Op til højre skifter du tidsintervallet til ”fulde tidsperiode” eller så længe i har samarbejdet

-          Under grafen klikker du på ”søgeord”

Der skal som udgangspunkt tilføjes negative søgeord til kontoen min. 1 gang i ugen!

Så husk at holde din AdWords ekspert i ørerne, hvis han ikke udfører dette punkt optimalt!

Bliver Google sur på Mohammad Dadkhah nu?

Nej, det er jeg rimelig sikker på, at de ikke gør. For selvom de potentielt set kan miste op til 30 % af deres omsætning, hvis samtlige AdWords annoncører på samme dag fik filtreret søgeord fra og dermed reduceret kortvarigt i Googles kæmpe omsætning, så betyder dette punkt i sidste ende, at AdWords annoncerne bliver mere effektive. Det vil så medføre, at flere benytter sig af AdWords, så Google ender faktisk med at tjene endnu flere penge.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Gæsteeksperten skriver Skriv dig op