Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Efter ReFocus blev jeg stærkere

1.670 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 January 2009

Som jeg skrev i søgemaskineekspertens nytårstale, så blev jeg meget klogere og rigere på erfaring efter ReFocus. Vi/jeg begik mange fejl og det kan jeg først se nu her efter det hele er faldet til jorden. Vores største problemer var vækst, administration og ledelse. 

Vi var tre medejere og det følte jeg var nok til at vi skulle kunne administrere hver sin del af ReFocus. Én der tog sig af salg, én der tog sig af af udvikling og ledelse og én der tog sig adminisitration.

Administration: Alle begyndte at fokusere på den fantastiske vækst der var og det gjorde desværre, at vi mistede fokus på mange områder og begyndte at "fejre" det hee for tidligt. Det gjorde at administrationen ikke fik den opmærksomhed, den skulle og netop dette er noget af det vigtigste i en virksomhed. Når pengene vælter ind og ud hele tiden og på forskellige tidspunkter er det pisse vigtigt at holde øje med netop dette område. Det er logik for perlehøns og vi vidste det... Vi gjorde det bare ikke så meget som vi burde have gjort. Og det rammer os hårdt, når vi regner med at pengene kommer ind, men vi ikke var forberedte på andre virksomheders konkurser (som du sikkert også har mærket på din forretning på et tidspunkt), manglende betalinger, kontrakter der ikke var ordentligt på plads, så budgetter vi har kalkuleret med pludselig ikke var der. Det er som sagt logik for perlehøns - men hold EKSTRA fokus på det for pokker! Det kan ramme dig meget hårdt - og det gør ondt...

Salg: Salget gik fint, men desværre ikke for ham der skulle sælge. Med den "vækstfart" vi havde regnet efter, skulle der sælges hver dag og em der kom ad sig selv var bare en bonus. Men når det gik så godt for os, som det gjorde, mente vi åbenbart, at opsøgende salg ikke var nødvendigt. En anden del af det manglende salgsfokus er meget personligt og derfor vil jeg ikke skrive det her, så det ligger på nettet til al tid.

Ledelse og udvikling: Udvikling af know how og ydelser gik super godt, men ledelsen er tydelig, at den har fejlet. På alt ovenstående burde en rigtig leder have været mere hård... "Ja, vi vækster - men netop når vi vækster skal administrationen følge med i endnu højere grad!!", "Ja, vi vækster helt vildt med salg - men nu bygger vi virksomheden til dårligere tider og/eller et super overskud... Ingen pardon, du!"

Det er super svært at sige, når man som venner har det sjovt i et firma der stormer derudaf - men det er nødvendigt! Jeg skal som en ordentlig leder kunne presse de ansatte til at knokle efter vores mål - og hvis ikke de kan det indenfor tidsrammerne/arbejdstiden må jeg sørge for det kan lade sig gøre på andre måder. Hvis det ender med at koste mere end budgetteret må det blive dyrere fremover.

Der er mange ting, jeg er blevet klogere på og jeg bruger det i hverdagen nu og jeg må indrømme: I dag har jeg et stærkere fodfæste med partner, admistration, kunder og samarbejdspartnere og jeg ved, at jeg møder meget mere modstand. Jeg holder hovedet oppe, men er altid forberedt på det værste, selvom jeg stadig føler jeg har prøvet det værste: At slukke lyset og dreje nøglen om for mit hjertebarn :(

Ved ikke om du blev klogere på indlægget... Det er nok ligeså meget for min egen skyld ;)

Hav en fantastisk dag.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Marcel skriver Skriv dig op