Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Køb af linkbuilding? Vælg din risiko!

11,000 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 February 2013

Om linkbuilding

Her på Amino er der mange udbydere af såkaldt linkbuilding – altså at hjælpe med at få links fra andre sider til ens egen hjemmeside med det formål at forbedre ens placering i Googles søgeresultater. Google opfatter links fra andre sider som slags stemmer eller kvalitetsstempel til dit website. Derfor spiller indgående links en stor rolle i at bestemme, hvor i søgeresultaterne en given side skal placeres.

Linkbuilding er et meget væsentligt element i SEO-arbejdet, og på konkurrenceprægede søgeord kommer man ingen vegne, hvis man ikke kan tiltrække links fra andre sider.

Men det er også en disciplin, der er blevet markant sværere i den senere tid. Google har været ude med riven efter de mest primitive linkbuilding-former, og "spillereglerne" er også blevet ændret. For længe siden var det sådan, at det var meget svært at komme til at skade sig selv ved at bygge links til sin side. Hen ad vejen blev det gradvist justeret, indtil Google i forbindelse med den såkaldte Penguin-opdatering i høj grad gjorde det muligt at komme i uføre pga. links. (Læs mere om Penguin på engelsk her, eller hør et dansk podcast her).

Tusindvis af webmastere fik tilsendt beskeder om, at Google havde registreret såkaldt ”unaturlige links” til deres website, og de blev opfordret til at fjerne disse links. En del af disse webmasters måtte sande, at der efter beskeden fulgte en straf i Googles søgeresultater, hvor placeringerne blev markant dårligere, indtil der var blevet ryddet op og bedt om tilgivelse.

Vælg din risiko

Det betyder, at man som hjemmesideejer skal være mere varsom med at vurdere den linkbuilding, man måtte købe sig til. Og at man skal forholde sig til den risiko, man har lyst til at tage.

I den absolut højeste ende af risiko-skalaen ligger store mængder links i den absolut laveste ende af skalaen. Links fra tomme forumprofiler, linkkataloger i stor stil, kommentarspam på blogs og lign. (Kaldes også ofte ”inder-linkbuilding” i SEO-kredse, fordi den type links ofte bliver udbudt i store mængder af indiske SEO-firmaer).

I den modsatte ende af risiko-skalaen findes arbejdet med at tiltrække links på ”naturlig” vis.  Her arbejdes der på at opbygge kvalitetsindhold, komme i kontakt med relevante webmastere med gode websites, komme i pressen osv. Tiltag, der ofte kræver langt flere ressourcer. Men som gør din risiko mindre, og SEO-indsatsen mere robust på længere sigt.

Imellem de to modpoler er der en stor gråzone af forskellige grader af risiko.

Ofte ser man her linkbuilding via såkaldte ”splogs” (en forkortelse for spam blogs – der kun er oprettet for at kunne linke til egne eller kunders hjemmesider). Den type linkbuilding kan være udført mere eller mindre elegant – med tilhørende variation i risikoprofil.  Hvis du lynhurtigt kan konstatere, at alle SEO-firmaets blogs linker til hinanden, eller lige så slemt, alle linker tilbage til SEO-firmaet, så er det kun et spørgsmål om tid, før sådan et netværk mister værdi i Googles øjne.

For det er væsentligt at bemærke, at langt de fleste splogs og linknetværk altså er på kant med Googles retningslinier, og medfører en vis risiko. Det er at stikke folk blår i øjnene at påstå, at man ”overholder Googles retningslinier 100%”, hvis man samtidig bruger hundredvis af egne sites til at linke til kunderne. I de fleste tilfælde betyder det blot spildte kræfter, når Google optrævler et linknetværk – men i disse tider kan man ikke være helt sikker på, at det ikke også medfører repressalier mod de sites, der linkes til.

Du skal også være opmærksom på, at mange af ovenstående former for linkbuilding virker på kort sigt. Og i nogle tilfælde virker i lang tid. Og brugt moderat og intelligent som supplement til andre former for linkbuilding kan de ikke altid blankt afskrives.

Men du skal som køber af SEO-tjenester og især linkbuilding altid spørge ind til, hvordan et SEO-firma har tænkt sig at udføre arbejdet for dig. Hvis du er villig til at løbe risikoen, så kan splogs, linknetværk m.m. sagtens være fint for dig. Men sørg nu for at tjekke lidt op på forhånd og træf et informeret valg.

Vælg den risiko, der passer til dig, din forretning og din mavefornemmelse. Skal du have promoveret et affiliatesite, som er et hyggeprojekt, vil du nok vælge en anden risikoprofil end for en onlineforretning, du og andre lever af.

Og til sidst - hvis du vælger udbydere, der offentligt annoncerer, at de vil røve en bank, løber du bare en større risiko.

PS: Du kan ikke købe linkbuilding som separat produkt af mig, så det gør ingen forskel for mig personligt, hvilken risikoprofil du vælger, og hvilke udbydere du vælger.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Frank blogindlæg Skriv dig op