Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Frank Hellerup Madsen fra Synlige Sider Hent inspiration i dine konkurrenters links

Hent inspiration i dine konkurrenters links

27.240 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 October 2011

Når du skal til tops i Google og de andre søgemaskiner, så er links fra andre sider en væsentlig faktor. Og nogle gange kan det være svært at blive ved med at hente inspiration til hvor man skal få flere links fra. Andre gange undrer man sig over hvordan en given konkurrent er kommet til tops i søgeresultaterne.

Derfor er det en god idé at kigge sine konkurrenter lidt i kortene og tjekke deres såkaldte linkprofil (altså hvilke typer sider der linker til deres site). Der kan ligge meget god inspiration i at se hvor andre websites har fået links fra. Og selvom man ikke kommer foran ved at gå i andres fodspor, skader det ikke både at finde lavthængende frugter der kan plukkes, og hente inspiration til metoder man selv kan udnytte.

Men hvor og hvordan finder man så oplysninger om konkurrenternes links? I Amino-debatten støder jeg tit på spørgsmål om hvordan man bedst tjekker sine konkurrenters links. Så her er en gennemgang af en stribe forskellige kilder til link-data fra hhv. søgemaskinerne og alternative leverandører.

Søgemaskinerne

Google

Google har for længe siden vurderet at de ikke har lyst til at dele alt for meget linkdata med os brugere i almindelighed. Så selvom man kan skrive ”link:densynligemand.dk” i Google og få vist links til sit domæne, så er det kun et meget begrænset udvalg af links man får vist. Metoden kan altså ikke anbefales til at skaffe bare nogenlunde fyldestgørende linkdata.

Du kan selvfølgelig supplere med søgninger på konkurrenternes brands og domæner for at finde flere sider hvor de er omtalt og der måske linkes til dem – men alt i alt er det svært at vride nok data ud af Google.

Er du på jagt efter en oversigt over links til din egen side, kan du få langt bedre (om end stadig ikke helt komplette) data via Google Webmaster Tools.

Yahoo

Yahoo og deres Site Explorer har længe været den foretrukne kilde til at se på konkurrenternes links. Yahoo stillede nemlig al deres linkdata til rådighed, og selvom Yahoo ikke er Google, har det været en rigtig god hjælper til at finde konkurrenternes backlinks.

Men det er en stakket frist. Yahoo Site Explorer er under nedlukning, og I skal ikke forvente at tjenesten kan bruges i 2012.

Bing

Bing leverer ikke data på indgående links i almindelighed. Vil du se hvilke indgående links de har fundet til dit eget domæne, kan du logge ind på deres Webmaster Toolbox.

Alternative leverandører

I kølvandet på søgemaskinernes faldende lyst til at dele linkdata er der opstået en lille industri for alternative data-leverandører. Fælles for dem er at man kan få ret begrænset data ud af deres gratis løsninger, og at man skal betale for at få fuld glæde af dem.

Jeg går ikke her i detaljer med abonnementer og generelle anbefalinger, for systemerne er så forskellige at min anbefaling hurtigt kan blive vidt forskellig, alt efter behovet (og at der ret ofte ændres på prisstrukturer, intro-tilbud m.m.).

SEOMoz

Amerikanske SEOMoz har bygget deres Linkscape-index som bruges til at levere linkdata og drive en lang række forskellige værktøjer i SEOMoz’s betalingsafdeling.

http://opensiteexplorer.org finder du deres Open Site Explorer-tool, hvor der også er gratis adgang til en let begrænset version. Det er et stærkt værktøj, der dog ikke altid står så stærkt på alle danske links, og heller ikke bliver opdateret løbende, men ca. månedligt.

Majestic SEO

Majestic er ligesom SEOMoz amerikansk og har opbygget deres eget indeks.

Deres værktøj hedder sørme Majestic Site Explorer. Og det er værd at bemærke, at den gratis version er lidet brugbar. Selv hvis man opretter en gratis bruger og logger ind, er det ret begrænset data man får ud af det.

Sitexploration

Det sidste af de alternative indeks er dansk-bygget og hedder Sitexploration. Af samme årsag står de rigtigt stærkt på linkstrukturen i Danmark og Norden.

Deres indeks opdateres løbende, og deres brugerinterface er netop blevet opgraderet efter at have været lige vel kringlet. (En god ting her er at man kan skrive til bagmanden Claus med forbedringsforslag – og er de gode nok, bliver det ofte implementeret hurtigt).

Datakvaliteten er høj, og man kan også få ganske gode mængder data ud af en gratis bruger.

Programmer og websites

Foruden ovennævnte findes der en lang stribe programmer og websites derude som kan bruges til at arbejde med at finde backlinks. Uden at skulle fremhæve nogle bestemte kan der nævnes programmer som SEO Spyglass og websites som Linkdiagnosis.com.

Fælles for disse er at deres eksistensberettigelse er at samle og præsentere data på nye og indbydende måder. Og rigtigt mange af den slags tjenester har nydt godt af linkdata fra Yahoo Site Explorer. Derfor er der nok også mange af dem som enten er stoppet eller holder op med at virke i nærmeste fremtid. De mere ambitiøse af dem henter deres data fra nogle af de andre kilder og kan fortsætte. Eksempelvis har Linkdiagnosis.com skiftet, så de får vist data fra SEOMoz fremover. (Man skal bruge en Firefox-plugin for at få det til at virke).

Hvis du støder på en tjeneste der ser fiks ud, men ikke helt kan gennemskue den, så spørg i Amino-debatten om nogen kan hjælpe med at finde ud af hvor de får deres data fra. I nogle tilfælde kan det være en genvej til mere data end man kan få direkte fra de gratis versioner hos de alternative leverandører.

Mine anbefalinger

Når du skal tjekke backlink-data, så vil jeg råde dig til at gøre det ordentligt mindst en enkelt gang. Køb dig til en måneds abonnement på en af betalingstjenesterne (Sitexploration er min anbefaling for danske sider p.t. med SEOMoz som nr. 2. I skrivende stund tilbyder begge 30 dages gratis prøvetid, og det er bare at udnytte det bedst muligt), og giv den gas på alle dine konkurrenters hjemmesider.

For mange mennesker vil det være rigeligt at arbejde med – for andre vil det være en god idé at overvåge de nærmeste konkurrenter og konstant følge med i hvad der sker.

Arbejder du kun på din egen side og i en niche der ikke er alt for konkurrencepræget, så kan du godt nøjes med at tjekke op på konkurrenternes linkdata fra tid til anden. Og sørg nu for at gøre det på et tidspunkt hvor du kan afsætte ressourcer til også at agere på den viden du får, så du ikke blot indsamler data der kan samle støv.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Frank skriver Skriv dig op